• SnurriggirrunS

Fastighet: Pantbrev och exekutiv auktion

Jag är ganska insatt i hur pantbreven fungerar men när jag söker på google får jag inte svar på min fråga.

Jag undrar vad det kommer att kosta mig i avgifter gällande pantbreven, om jag köper ett hus med kontanter och alltså inte tar bolån?

När jag söker på google, kommer det bara upp att pantbreven används som säkerhet när du tar bolån och på så vis "pantsätter" din bostad, att det är bra att det finns pantbrev eftersom det annars medför kostnader för  dessa på 2% +administrativa avgifter om man ska upprätta nya pantbrev vid köp om bolånet överstiger summan av redan befintliga pantbrev osv...det vet jag redan :)

Jag är alltså intresserad av ett hus som går på exekutiv auktion. Jag är beredd att bjuda på detta huset med de kontanter som jag har. Det omnämns dock i beskrivningen att det finns pantbrev på X antal hundra tusen kronor.

Eftersom huset går ut på exekutiv auktion, är det ju inte säkert att den person som utmätningen gäller, har betalt sina skulder till banken där pantbreven gäller. Vad händer då med pantbreven om jag köper bostaden men den förra ägaren inte löst ut sina pantbrev/betalt sina skulder där?
    Jag vet dock inte om personen ifråga har obetalda skulder hos banken eller om det gäller annat som inte alls rör fastigheten eller pantbreven, har alltså ingen aning om vem det är som kräver ägaren på pengar. Går det att "döda" ett pantbrev i detta läget om jag köper bostaden?

Om jag nu köper bostaden, vad får jag betala i "pantbrevskostnader"? Är det 2% + adm avgifter trots att jag inte tar lån?

• Svar på tråden Fastighet: Pantbrev och exekutiv auktion
  • SnurriggirrunS
    Kjell2 skrev 2015-05-06 19:20:47 följande:

Köper du utan lån får du inga pantbrevskostnader.

Men då pantbreven följer med fastigheten, vad innebär det då för mig, om ägaren till fastigheten inte betalt sina skulder till banken?
    För pantbreven måste väl ändå "överföras" på något vis?
  • Kjell2
    SnurriggirrunS skrev 2015-05-06 19:34:36 följande:

Men då pantbreven följer med fastigheten, vad innebär det då för mig, om ägaren till fastigheten inte betalt sina skulder till banken?

För pantbreven måste väl ändå "överföras" på något vis?

Det du betar ska i första hand användas för att lösa lånen. Se tid att lånen blir lösta vid en affär.
  • Kerubmamman

"Vad händer med de skulder som inte blir betalda?

De skulder som inte blir betalda vid försäljningen belastar inte längre egendomen. Däremot svarar den betalningsskyldige (gäldenären) fortfarande för skulderna."

https://www.kronofogden.se/Vanligafragor.html

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kjell2
    SnurriggirrunS skrev 2015-05-06 20:09:59 följande:

Ska jag tolka dina svar som om att du inte vet vad exakt som gäller vid en exekutiv auktion?

Upp till dig att tolka.
  • Flunken

Jag köpte hus av kronofogden och pantbreven dödades då jag köpte huset kontant.

Mao inga kostnader för mig...

Cash is king!

• Marione

Kostnad för pantbrev är när man tar ut nya pantbrev, inte för de som redan finns på fastigheten. Har inget med om du betalar för fastigheten kontant eller inte,

Om pantbrevet är i pappersform så se till att få de överlämnade, de flesta är dock digitaliserade i dagens läge. Dödar du pantbreven så måste du betala för att ta ut nya om du vill låna sen på fastigheten.

Svar på tråden Fastighet: Pantbrev och exekutiv auktion