• Mellanmjölkens land

4åringsgrupp eller blandat?

2,5 personal på 15-16 st 4åringar. Bra eller dåligt?

Om ni fick välja på en sån 4åringsgrupp och en mer blandad grupp med barn på 2-4 år, vad skulle ni välja till er 4åring? Den blandade gruppen skulle ha 3-3,5 personal på en grupp på 22 barn.

• Svar på tråden 4åringsgrupp eller blandat?
  • krompa

Jag hade valt 4-åringsgruppen i det läget bara för att de är färre totalt och då går ljudnivån inte upp lika snabbt.

• Alexi

Jag föredrar grupper med ungefär samma åldrar. Då kan de göra med utmanade aktiviteter och med blandade grupper tror jag ofta de äldre får stå tillbaka för yngre.

• Lindsey Egot the only one

Åldershomogena grupper är alltid att föredra för barn som ligger lite efter i utveckligen har en tendens att haka på sina jämnåriga än när man har blandgrupper. Då är det lättare att de som ligger lite efter hänger på barnen som är ett år yngre.

• daimstrut

Jag skulle också valt fyraåringsgruppen. Dels pga den är mindre och för att de har mer utbyte av varann. Behövs betydligt mer personal för tvååringar än fyraåringar.

• Mellanmjölkens land

Det kommer bli 4åringsgrupp för oss. Personalen hade kämpat för att få det så istället för att bryta ut vissa av barnen till ytterligare en blandgrupp och jag är rätt nöjd. (En närliggande förskola kommer läggas ner så det kommer behövas ytterligare en avdelning för att ta hand om de nya barnen.)

Vad tycker ni om personaltätheten? Dålig/medel/bra?

• daimstrut

Medel, funkar nog helt ok tror jag. Mina går på 3-6 års avd, 18 barn, 3 vuxna så det är ju ganska lika.

Svar på tråden 4åringsgrupp eller blandat?