• ceciliajohansson

    magsäck på fel sida, hjälp?

    Jag är förkrossad, rädd, förvirrad... Vet inte hur jag ska tänka eller vad jag ska göra... Idag var vi på RUL, är i vecka 20. Barnmorskan verkade först positiv men blev sedan väldigt tyst undrar en lång tid. Jag misstänkte att något inte stod rätt till. Och så var fallet. Hon hämtade en läkare. Läkaren konstaterade att magsäcken och hjärtat sitter på olika sidor. De ska sitta på samma sida. Alltså hjärtat sitter rätt men magsäcken på fel sida. Hon sa att man kan leva med magsäcken på fel sida. Sedan sa hon att hon inte riktig kunde se ingång och utgång till hjärtat och detta måste kontrolleras av en hjärtspeciallist. Hon sa att allt annat såg bra ut dock. Så nu får vi vänta och se. Finns det någon som hört något om detta eller varit med om liknade? Detta är vårat första barn och vi känner oss så hjälplösa..

  • Svar på tråden magsäck på fel sida, hjälp?
  • Michaela94

    Min man har diafragmabråck! Han lever som vanligt :) och vår son har d inte :) han har lite svårare att andas bara men inget mera :)

  • ceciliajohansson

    Hej! Min sida här på familjeliv har inte fungerat men nu har jag tagit tag i den igen! Nu är det snart ett år sedan allt hände.. Vi fick reda på att både hjärta och magsäck satt på fel sida. Blodet pumpade baklänges, det var ett stort hål i hjärtat, den saknade en klaff... Det var mycket helt enkelt som inte stod rätt till. Även andra organ var det fel på. Det fanns ingen chans att vår lilla tjej skulle överleva utanför magen då de aldrig sett något liknande och inte visste hur de skulle kunna rädda henne..

    Så vi valde att göra en abort, för Liljas skull och för vår. Den 24 Maj 2015. 

    Idag, nästan ett år senare är vi tacksamma att felen upptäcktes, att Lilja slapp lida och nu har det bra. Idag, nästan ett år senare väntar vi också ett lillasyskon till Lilja. Det känns helt fantastiskt! Visst är man rädd och orolig, men vi får så mycket hjälp så vi känner oss trygga! 

    Vi var på andra ultraljudet i måndags och allt såg jättebra ut!

  • Mamma till två gullegrisar
    ceciliajohansson skrev 2016-04-27 09:46:27 följande:

    Hej! Min sida här på familjeliv har inte fungerat men nu har jag tagit tag i den igen! Nu är det snart ett år sedan allt hände.. Vi fick reda på att både hjärta och magsäck satt på fel sida. Blodet pumpade baklänges, det var ett stort hål i hjärtat, den saknade en klaff... Det var mycket helt enkelt som inte stod rätt till. Även andra organ var det fel på. Det fanns ingen chans att vår lilla tjej skulle överleva utanför magen då de aldrig sett något liknande och inte visste hur de skulle kunna rädda henne..

    Så vi valde att göra en abort, för Liljas skull och för vår. Den 24 Maj 2015. 

    Idag, nästan ett år senare är vi tacksamma att felen upptäcktes, att Lilja slapp lida och nu har det bra. Idag, nästan ett år senare väntar vi också ett lillasyskon till Lilja. Det känns helt fantastiskt! Visst är man rädd och orolig, men vi får så mycket hjälp så vi känner oss trygga! 

    Vi var på andra ultraljudet i måndags och allt såg jättebra ut!


    Beklagar att det gick så. Kan inte ha varit lätt.

    Grattis till bebis i magen och skönt att ultraljud gick bra :)
Svar på tråden magsäck på fel sida, hjälp?