• Anonym (deprimerad)

Hur gör man för att bli sjukskriven för depression?

Måste man bli beviljad sjukskrivning av en psykolog eller kan man bara ringa till jobbet och säga att man är deprimerad och stannar hemma?

Om det är psykologen som måste sjukskriva en, hur lång tid kan det ta innan man blir sjukskriven då? Jag har en känsla av att det kan ta tid att få en besökstid hos en psykolog för det första. Måste man sedan träffa psykologen flera gånger innan hen kan bevilja det?

Jag har aldrig mått så här dåligt tidigare så jag vet faktiskt inte hur det funkar.

Tacksam om någon vill svara.

• Svar på tråden Hur gör man för att bli sjukskriven för depression?
  • Anonym (h)

Börja med att gå till läkaren på VC och be om sjukskrivning för depression. Läkarna där kan sjukskriva dig en liten tid, sen blir de nog tvungna att remittera till vuxenpsykiatrin. Det är läkare/psykiatriker som sjukskriver.

• Anonym (flingan)
    Anonym (deprimerad) skrev 2015-05-09 23:20:41 följande:

Måste man bli beviljad sjukskrivning av en psykolog eller kan man bara ringa till jobbet och säga att man är deprimerad och stannar hemma?

Om det är psykologen som måste sjukskriva en, hur lång tid kan det ta innan man blir sjukskriven då? Jag har en känsla av att det kan ta tid att få en besökstid hos en psykolog för det första. Måste man sedan träffa psykologen flera gånger innan hen kan bevilja det?

Jag har aldrig mått så här dåligt tidigare så jag vet faktiskt inte hur det funkar.

Tacksam om någon vill svara.

5 arbetsdagar kan du själv sjukskriva dig.
    Du ska söka till Vårdcentralen och det mest troliga är att Läkaren där sjukskriver dig..
  • Anonym (lala)
    Anonym (flingan) skrev 2015-05-09 23:28:40 följande:
    5 arbetsdagar kan du själv sjukskriva dig.
    Du ska söka till Vårdcentralen och det mest troliga är att Läkaren där sjukskriver dig..
    En vecka. Alla jobbar inte måndag-fredag.
  • Anonym (flingan)
    Anonym (lala) skrev 2015-05-10 00:50:54 följande:
    En vecka. Alla jobbar inte måndag-fredag.
    5 arbetsdagar. Är det som gäller.
    Man utgår från 8timmar eller rättare sagt en norm tid på 40 timmar dividerat på 8 timmar är 5 dagar. Skulle du jobba 7 dagar så skulle det bli en arbetstid som är 56 timmars arbetsvecka. Det är skillnad på arbetsvecka och kalender vecka.

Men ok jag ska hoppa ur tråden och inse att detta kan jag överhuvudtaget inte...
    Samtidigt berättar jag inte hur du ska göra för att få ut nästan 95% av lönen om du arbetar på en arbetsplats med kollektivavtal och haft anställning i mer än 90 dagar.

ha de gött och lycka till TS. det är sånt här som får en att tappa musten direkt.
  • Anonym (sjukskriven)

Jag gick till vårdcentralen, berättade om mitt mående, inga problem att bli sjukskriven. Har varit sjukskriven sen November. Har inte haft kontakt med psykiatrin.

Sjukskrivning vid depression är inte alltid det bästa valet. Min man tex är också deprimerad, men inte sjukskriven.

• Anonym (sjukskriven)
    Anonym (flingan) skrev 2015-05-10 02:05:40 följande:
    5 arbetsdagar. Är det som gäller.
    Man utgår från 8timmar eller rättare sagt en norm tid på 40 timmar dividerat på 8 timmar är 5 dagar. Skulle du jobba 7 dagar så skulle det bli en arbetstid som är 56 timmars arbetsvecka. Det är skillnad på arbetsvecka och kalender vecka.

Men ok jag ska hoppa ur tråden och inse att detta kan jag överhuvudtaget inte...
    Samtidigt berättar jag inte hur du ska göra för att få ut nästan 95% av lönen om du arbetar på en arbetsplats med kollektivavtal och haft anställning i mer än 90 dagar.

ha de gött och lycka till TS. det är sånt här som får en att tappa musten direkt.
    Måste vara olika på olika arbetsplatser. Här krävs läkarintyg från 8:e kalender dagen.
  • Gotlänning

Alltså, jag har fyra stycken bekanta samt arbetskamrater  som kört den klassiska "gått in i väggen" samt mått väldigt psykiskt dåligt och inte en enda av dem har man märkt det på förrens det är försent.

I efterhand idiot som man är så får man en "det förklarar allt" känsla om personerna.

Skall jag vara ärlig TS, om du nu mår så dåligt att du känner att livet rasar samman för dig så skall du inte sitta på FL och be om råd om hur saker funkar.

Ursäkta om jag låter kall men hur regler ser ut när murarna rasar är ditt minsta bekymmer, nödstopp och handbroms är vad som gäller i ditt liv och inget annat.

Krya på dig.

If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • Anonym (arbetare)
    Gotlänning skrev 2015-05-10 04:00:37 följande:

Alltså, jag har fyra stycken bekanta samt arbetskamrater  som kört den klassiska "gått in i väggen" samt mått väldigt psykiskt dåligt och inte en enda av dem har man märkt det på förrens det är försent.

I efterhand idiot som man är så får man en "det förklarar allt" känsla om personerna.

Skall jag vara ärlig TS, om du nu mår så dåligt att du känner att livet rasar samman för dig så skall du inte sitta på FL och be om råd om hur saker funkar.

Ursäkta om jag låter kall men hur regler ser ut när murarna rasar är ditt minsta bekymmer, nödstopp och handbroms är vad som gäller i ditt liv och inget annat.

Krya på dig.

Vilket fint råd från dig som medmänniska måste jag få skriva. 
  • Anonym (hallå)
    Gotlänning skrev 2015-05-10 04:00:37 följande:

Krya på dig.

Fast att skära ner på krav (såsom att sjukskriva sig från jobbet) är väl precis vad nödstopp och handbroms är? Eller?
  • Anonym (123)
    Anonym (hallå) skrev 2015-05-10 06:54:36 följande:
    Fast att skära ner på krav (såsom att sjukskriva sig från jobbet) är väl precis vad nödstopp och handbroms är? Eller?
    Det är väl bättre att lära sig hantera livspusslet med jobb än att bara ta bort jobbet. Ingenting kommer ju att vara annorlunda när man går tillbaka annars.

Sjukskrivning hjälper inte mot depression överhuvudtaget, snarare tvärt om, ändå är det just den behandlingen alla vill ha. . . undrar varför.
Svar på tråden Hur gör man för att bli sjukskriven för depression?