Inlägg från: Anonym (sjukskriven) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sjukskriven)

Hur gör man för att bli sjukskriven för depression?

Jag gick till vårdcentralen, berättade om mitt mående, inga problem att bli sjukskriven. Har varit sjukskriven sen November. Har inte haft kontakt med psykiatrin.

Sjukskrivning vid depression är inte alltid det bästa valet. Min man tex är också deprimerad, men inte sjukskriven.

• Anonym (sjukskriven)
    Anonym (flingan) skrev 2015-05-10 02:05:40 följande:
    5 arbetsdagar. Är det som gäller.
    Man utgår från 8timmar eller rättare sagt en norm tid på 40 timmar dividerat på 8 timmar är 5 dagar. Skulle du jobba 7 dagar så skulle det bli en arbetstid som är 56 timmars arbetsvecka. Det är skillnad på arbetsvecka och kalender vecka.

Men ok jag ska hoppa ur tråden och inse att detta kan jag överhuvudtaget inte...
    Samtidigt berättar jag inte hur du ska göra för att få ut nästan 95% av lönen om du arbetar på en arbetsplats med kollektivavtal och haft anställning i mer än 90 dagar.

ha de gött och lycka till TS. det är sånt här som får en att tappa musten direkt.
    Måste vara olika på olika arbetsplatser. Här krävs läkarintyg från 8:e kalender dagen.
  • Anonym (sjukskriven)
    Anonym (123) skrev 2015-05-10 16:03:08 följande:
    et går naturligtvis inte att jämföra som du gör. Sjukskrivning är inte bara inte verksamt, det är kontraproduktivt. Personer som bara går hemma är sjuka långt längre än de som arbetar. Varför är det provocerande att höra det?
    Fast en del av oss är faktiskt så sjuka att vi inte kan jobba. Jag vill jobba. Jag älskar mitt jobb, men jag är för sjuk för att jobba. Och det är arbetsförmågan som styr om man blir sjukskriven eller inte. Jag är övertygad om att ingen vill vara sjukskriven. Det är inte precis kul att sänka sina inkomster så pass mycket som man gör vid sjukskrivning. 

För mig var sjukskrivning en livsnödvändighet. Du kan skriva spaltmetrar om hur sjukskrivning inte hjälper och det är kanske sant,  men kan man inte sköta sitt jobb så behöver man bli sjukskriven.
Svar på tråden Hur gör man för att bli sjukskriven för depression?