• Äldre 10 May 14:18
    5041 visningar
    42 svar
    42
    5041

    Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?

    Hej!

    Jag och mina bonusar har en otroligt bra och fin relation. Jag har inget att anmärka på under några plan. Jag har VABat för dem tidigare och det har gått bra.

    Däremot får vi nu ett gemensamt barn vilken dag som helst och nu är ena bonusen magsjuk. Och min spontana tanke är att jag INTE orkat ta hand om bonusen själv i kombination med tex ett barn som är två veckor gammalt. 

    Jag vet att jag har underhållsskyldighet gentemot bonusarna och allt sådant. Men jag kan inte hitta någonstans att jag har skyldighet att vårda sjuka barn.

    Jag skickade till FK och frågade om min man får vara hemma och VABa för barn 1 + 2 samtidigt som jag är FL för nummer 3. Och de sa nej. Men jag har hittat trådar här på familjeliv där FK sagt ok för VAB med de andra barnen.

    Så otroligt förvirrande!!

    (Om de bara har feber eller hosta/svårt att sova är det inga problem med att VABa. Men om de är så pass sjuka att de behöver lirkas och trugas med maten/dricka blir det ganska omständligt. Och vem vet vad omständigheterna är kring den nya som kommer?)

  • Svar på tråden Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?
  • modsey
    Äldre 10 May 16:29
    #1

    nej du har ingen skyldighet att ta vård av hans barn då de är sjuka. F-kassan måste ha missförstått din fråga o trott det var era gemensamma barn det handlade om.

  • Äldre 10 May 16:45
    #2
    modsey skrev 2015-05-10 16:29:59 följande:

    nej du har ingen skyldighet att ta vård av hans barn då de är sjuka. F-kassan måste ha missförstått din fråga o trott det var era gemensamma barn det handlade om.


    Jag har mailat och frågat igen. :) Får se vad de säger då!
  • Äldre 10 May 17:51
    #3

    Hej,

    Om man redan är hemma och är föräldraledig och annat barn blir sjuk, kan varken du eller den andra föräldern ta ut VAB.

    Ett grundläggande villkor för rätt till tillfällig föräldrapenning (VAB) är att man är förälder till ett barn eller likställs med förälder. Vem som är förälder framgör av Föräldrabalken. Mer om föräldrabegreppet inom försäkringen tillfällig föräldrapenning kan du läsa mer om HÄR på sidan 11 och framåt.

    Angående dina plikter som styvförälder, får jag hänvisa dig till föräldrabalken.

    Med vänlig hälsning

    Här = www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ab2fd218-b671-4505-beaa-8623432157df/vagledning-2001-06.pdf

    Läser vidare:

    Det finns ingen rätt till tillfällig föräldrapenning om till exempel den andra föräldern inte förvärvsarbetar och därmed kan vårda barnet (prop. 1984/85:78 s. 122). Med den andra föräldern menas en förälder som enligt föräldrabalkens regler har föräldraansvar för barnet. Det innebär att det inte kan ställas krav på att en sambo som avses i 11 kap. 5 § 1 SFB, som inte är barnets förälder, ska vårda barnet.

    Så trots att de säger nej så verkar det ändå finnas ett ja i lagen? Fast det kanske bara gäller tex sjukhusvistelse? Så himla dumt att man inte kan svara på deras mail...

  • Äldre 10 May 18:32
    #4

    Konstigt. Var bara några månader sen min stora dotter bröt armen och jag födde lillasyster fyra dagar efteråt. Min mamma vabbade för stortjejen som hade väldigt ont och behövse mycket hjälp. Både då jag inne och efter att jag kommit hem. De ringde frågade för de förstod inte papprena sen var det självklart att mor fick pengar.

    Menar de då att de lägger sig i anledningen och bedömmer när man ska orka med både ock? Knas.

  • Äldre 10 May 19:54
    #5
    SkogsstjärnN skrev 2015-05-10 18:32:13 följande:
    Konstigt. Var bara några månader sen min stora dotter bröt armen och jag födde lillasyster fyra dagar efteråt. Min mamma vabbade för stortjejen som hade väldigt ont och behövse mycket hjälp. Både då jag inne och efter att jag kommit hem. De ringde frågade för de förstod inte papprena sen var det självklart att mor fick pengar.
    Menar de då att de lägger sig i anledningen och bedömmer när man ska orka med både ock? Knas.
    Jag tycker att det låter konstigt om någon annan fick vabba när du var hemma föräldraledig, du är ändå förälder till båda barnen.

    I TS fall är det bara föräldrarna till respektive barn som "måste" vabba, det finns inget krav att bonusföräldrar ska göra det - även om man självklart FÅR göra det om man kan och vill.
  • sextio­talist
    Äldre 10 May 20:00
    #6

    Nej du har ingen vårdnadsplikt över sambons barn (endast försörjningsplikt under särskilda omständigheter och först när ni har ett gemensamt barn)

    Sambon vabade för den yngsta när jag var föräldraledig och det var ingen som ifrågasatte.

    Frågan är ju om den andra vårdnadshavaren/föräldern arbetar. Inte sambon

  • Äldre 10 May 20:37
    #7

    Jag var VÄLDIGT tydlig med att jag INTE var förälder till barn 1+2 utan bara barn 3. Men ändå fick jag detta svaret.

    Om min man är hemma på FL är det självklart att han ska ta barnen. Men det verkar fortfarande vara otydligt om vilka omständigheter som gäller för mig och min ledighet. De verkar ha undantagsfall men verkar inte ha några bestämda riktlinjer direkt... Tex när barn brutit armen samtidigt som man fått nytt tillskott. Men var går gränsen då?

    För om vi är gifta eller har gemensamma barn så har jag en föräldraroll till övriga barn i familjen också. Men om barnen hellre vill ha pappa hemma när de är sjuka så får de alltså inte det? Vilken sits FK sätter barnen i...

  • Äldre 10 May 21:16
    #8
    MajaVira skrev 2015-05-10 19:54:26 följande:
    Jag tycker att det låter konstigt om någon annan fick vabba när du var hemma föräldraledig, du är ändå förälder till båda barnen.

    I TS fall är det bara föräldrarna till respektive barn som "måste" vabba, det finns inget krav att bonusföräldrar ska göra det - även om man självklart FÅR göra det om man kan och vill.
    Men FK är ju på inget sätt omöjliga.

    Vi har dubbelvabbat när sonen bröt armen och skulle sövas (jag var gravid och fick inte vara med i röntgen och mannen tyckte det var läskigt att närvara vid sövningen så det fick ja ta)

    Vi har också fått ok på vabb + FL när dottern skulle skolas in på dagis och en av storebröderna fick en kraftig hjärnskakning samtidigt.
  • Äldre 10 May 21:32
    #9
    cosinus skrev 2015-05-10 21:16:40 följande:

    Men FK är ju på inget sätt omöjliga.

    Vi har dubbelvabbat när sonen bröt armen och skulle sövas (jag var gravid och fick inte vara med i röntgen och mannen tyckte det var läskigt att närvara vid sövningen så det fick ja ta)

    Vi har också fått ok på vabb + FL när dottern skulle skolas in på dagis och en av storebröderna fick en kraftig hjärnskakning samtidigt.


    Ja, där har vi extremfall igen. Men tex ett kolikbarn och sjuka bonusar? Var går gränsen?
  • Ess
    Äldre 10 May 22:02
    #10

    Mannen anmäler vab och stannar hemma.
    Du är inte vårdnadshavare eller förälder åt det barnet, du har inga skyldigheter gentemot det heller. Eftersom barnets andra förälder jobbar så är han berättigad till vab.

Svar på tråden Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?