• Moolie

Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?

Hej!

Jag och mina bonusar har en otroligt bra och fin relation. Jag har inget att anmärka på under några plan. Jag har VABat för dem tidigare och det har gått bra.

Däremot får vi nu ett gemensamt barn vilken dag som helst och nu är ena bonusen magsjuk. Och min spontana tanke är att jag INTE orkat ta hand om bonusen själv i kombination med tex ett barn som är två veckor gammalt. 

Jag vet att jag har underhållsskyldighet gentemot bonusarna och allt sådant. Men jag kan inte hitta någonstans att jag har skyldighet att vårda sjuka barn.

Jag skickade till FK och frågade om min man får vara hemma och VABa för barn 1 + 2 samtidigt som jag är FL för nummer 3. Och de sa nej. Men jag har hittat trådar här på familjeliv där FK sagt ok för VAB med de andra barnen.

Så otroligt förvirrande!!

(Om de bara har feber eller hosta/svårt att sova är det inga problem med att VABa. Men om de är så pass sjuka att de behöver lirkas och trugas med maten/dricka blir det ganska omständligt. Och vem vet vad omständigheterna är kring den nya som kommer?)

• Svar på tråden Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?
  • Moolie
    modsey skrev 2015-05-10 16:29:59 följande:

nej du har ingen skyldighet att ta vård av hans barn då de är sjuka. F-kassan måste ha missförstått din fråga o trott det var era gemensamma barn det handlade om.

Jag har mailat och frågat igen. :) Får se vad de säger då!
  • Moolie

Hej,

Om man redan är hemma och är föräldraledig och annat barn blir sjuk, kan varken du eller den andra föräldern ta ut VAB.

Ett grundläggande villkor för rätt till tillfällig föräldrapenning (VAB) är att man är förälder till ett barn eller likställs med förälder. Vem som är förälder framgör av Föräldrabalken. Mer om föräldrabegreppet inom försäkringen tillfällig föräldrapenning kan du läsa mer om HÄR på sidan 11 och framåt.

Angående dina plikter som styvförälder, får jag hänvisa dig till föräldrabalken.

Med vänlig hälsning

Här = www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ab2fd218-b671-4505-beaa-8623432157df/vagledning-2001-06.pdf

Läser vidare:

Det finns ingen rätt till tillfällig föräldrapenning om till exempel den andra föräldern inte förvärvsarbetar och därmed kan vårda barnet (prop. 1984/85:78 s. 122). Med den andra föräldern menas en förälder som enligt föräldrabalkens regler har föräldraansvar för barnet. Det innebär att det inte kan ställas krav på att en sambo som avses i 11 kap. 5 § 1 SFB, som inte är barnets förälder, ska vårda barnet.

Så trots att de säger nej så verkar det ändå finnas ett ja i lagen? Fast det kanske bara gäller tex sjukhusvistelse? Så himla dumt att man inte kan svara på deras mail...

• Moolie

Jag var VÄLDIGT tydlig med att jag INTE var förälder till barn 1+2 utan bara barn 3. Men ändå fick jag detta svaret.

Om min man är hemma på FL är det självklart att han ska ta barnen. Men det verkar fortfarande vara otydligt om vilka omständigheter som gäller för mig och min ledighet. De verkar ha undantagsfall men verkar inte ha några bestämda riktlinjer direkt... Tex när barn brutit armen samtidigt som man fått nytt tillskott. Men var går gränsen då?

För om vi är gifta eller har gemensamma barn så har jag en föräldraroll till övriga barn i familjen också. Men om barnen hellre vill ha pappa hemma när de är sjuka så får de alltså inte det? Vilken sits FK sätter barnen i...

• Moolie
    cosinus skrev 2015-05-10 21:16:40 följande:

Men FK är ju på inget sätt omöjliga.

Vi har dubbelvabbat när sonen bröt armen och skulle sövas (jag var gravid och fick inte vara med i röntgen och mannen tyckte det var läskigt att närvara vid sövningen så det fick ja ta)

Vi har också fått ok på vabb + FL när dottern skulle skolas in på dagis och en av storebröderna fick en kraftig hjärnskakning samtidigt.

Ja, där har vi extremfall igen. Men tex ett kolikbarn och sjuka bonusar? Var går gränsen?
  • Moolie
    cosinus skrev 2015-05-10 22:15:40 följande:

Jamen i bonusfallet ska det ju inte vara något snack alls. Det trodde jag redan vi rett ut :)

FK har fel i det här fallet och du rätt. Jag hade låtit mannen vabba och så bara skickat in papprena. Mest troligt kommer det pengar och annars hade jag bråkat då.

Jag mailade och frågade om mamman kan VABa istället för pappan då. Att vi helt enkelt byter veckor, vi har inga papper skrivna på hur vårdnaden ska se ut. Tror inte de inser hur dum och ologisk regeln är...

Grejen är att jag är fl nu och har gått över tiden. Bonusen är magsjuk och det är inte speciellt lämpligt för mig att torka diarré eller städa toaletten efter varje toalettbesök... Men FK säger att min man inte får VABa för barnet då jag är FL för vårt gemensamma barn...
  • Moolie
    Läskande skrev 2015-05-10 22:27:32 följande:

Nu kanske pappan är hemma med nyfött barn iaf? 10arbetsdagar? Och då får han väl inte ta vab samtidigt.. Skulle jag tro?

Vi ska ta de 10 dagarna efter förlossningen och ta alla dubbeldagarna så fort det går och i samband med semestern så det blir under en lång period han är hemma. Men sen då?
  • Moolie
    Läskande skrev 2015-05-10 22:38:01 följande:

Ja, menade att då löste det sig denna magsjuka kanske?

Iaf.. Det är en lyx man kan ha när man har bonusar. Föräldern vabbar. Hade alla varit dina hade du helt enkelt fått orka :)

Absolut. Men jag hade inte skaffat mer än ett barn om jag fått bestämma. Vilket jag inte kommer göra heller. Min man däremot kommer ha tre.

Och det har inte löst sig. Bonus har fortfarande magsjuka och jag ska torka diarré i v41... Känns väldigt spännande om jag kommer vara tillräckligt pigg för en förlossning.
  • Moolie
    Ess skrev 2015-05-10 22:41:47 följande:

Krångla inte så. Pappan anmäler vab, sedan när han börjar jobba igen och ska fylla i vad den andre föräldern/vårdnadshavaren gjort när han vabbade, så fyller han i jobbade. För det är ju vad hon gjort.

Det är ju sant.
  • Moolie
    BioBonus skrev 2015-05-11 08:49:54 följande:

Håller med. Pappan VAB:ar, skickar in pappren och så gör ni inte saken mer komplicerad än så :)

Du är inte skyldig att ta hand om andras barn bara för att du är hemma och tar hand om dina egna. Så FK gav dig felaktigt besked.

Tack för stöd!! Jag ska ha dem hemma hela sommarlovet, höstlovet och ja... Alla lov helt enkelt... Jag kör dem till alla aktiviteter, doktorsmöten, tandläkare osv. men just VAB är vi alla känsliga... När jag var liten ville jag BARA ha mamma när jag var sjuk... Och att mina bonusar skulle bli nekade att bli vårdade av sin pappa är helt uppåt väggarna fel!
  • Moolie
    BioBonus skrev 2015-05-11 10:22:42 följande:

Din arbetsgivare kan dessutom neka dig att vabba för barn som inte är dina. 

Jaså? Även som kommunalt anställd?
  • Moolie
    sextiotalist skrev 2015-05-11 10:53:59 följande:
    Ja, eftersom det är tjänsteledighet man kräver och arbetsgivaren har endast skyldighet att bevilja tjänsteledighet för sjukt barn om det är barnets föräldrar. Däremot kan självklart en arbetsgivare bevilja tjänsteledighet för andra också. Men inget som man har rätt till. Lagen ger endast föräldrarna den rätten
    Alltså, det är SÅ konstigt av FK att svara som de gjort....!!
  • Moolie
    sextiotalist skrev 2015-05-11 11:30:28 följande:

Ja, det är fel av FK eftersom lagen inte stöder detta. Nu var det i sig en som redan var hemma, men de kan aldrig begära att en icke-vårdnadshavare är hemma med sjukt barn. Däremot så är de öppna för det och ger möjligheter till det

Vissa saker ska man inte fråga om utan frågan är ju på blanketten om den andra vårdnadshavaren arbetar eller inte, inte om Kalle i grannhuset, farmor eller sambo gör det, utan om vårdnadshavaren arbeter

Brumma skrev 2015-05-11 18:20:23 följande:

Att vara nybliven förstagångsförälder är INTE samma sak som att vara nybliven andragångsförälder. Det är heller INTE samma sak att vara hemma med barn man själv valt att få och barn man "fått på köpet" - oavsett om man älskar dem, tycker om dem osv.

Det går inte att jämföra med "om de varit dina barn" för det är det inte..

TS - jag har varit i en situation där jag fick läsa upp försäkringskassans egna regler för dem eftersom de gav min man helt felaktiga svar. Så gör som ovanstående säger och bara låt honom skicka in vab. Föräldern som vabbar uppger enbart varför de är hemma och om de är sammanboende med den andra föräldern. Nu är pappan inte det så....

Tack för stöttning!!

Detta kommer kanske inte ens behöva tillämpas i praktiken. Men vi vet våra rättigheter nu i alla fall. Vi kommer använda oss av det när andra saker blir för överväldigande för mig, som förstagångs förälder. Tex vid feberyra, kräksjuka, läkarbesök etc.

Tack för hjälpen!!
  • Moolie

Nästa svar:

Hej!

Ja, då kan den andre föräldern vabba eftersom det inte finns något krav på att du ska vårda barnen som inte är dina barn

Med vänlig hälsning

Detta är nästan komiskt...

Svar på tråden Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?