• sextiotalist

Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?

Nej du har ingen vårdnadsplikt över sambons barn (endast försörjningsplikt under särskilda omständigheter och först när ni har ett gemensamt barn)

Sambon vabade för den yngsta när jag var föräldraledig och det var ingen som ifrågasatte.

Frågan är ju om den andra vårdnadshavaren/föräldern arbetar. Inte sambon

• sextiotalist
    Moolie skrev 2015-05-11 10:47:05 följande:
    Jaså? Även som kommunalt anställd?
    Ja, eftersom det är tjänsteledighet man kräver och arbetsgivaren har endast skyldighet att bevilja tjänsteledighet för sjukt barn om det är barnets föräldrar. Däremot kan självklart en arbetsgivare bevilja tjänsteledighet för andra också. Men inget som man har rätt till. Lagen ger endast föräldrarna den rätten
  • sextiotalist
    Moolie skrev 2015-05-11 11:12:27 följande:
    Alltså, det är SÅ konstigt av FK att svara som de gjort....!!
    Ja, det är fel av FK eftersom lagen inte stöder detta. Nu var det i sig en som redan var hemma, men de kan aldrig begära att en icke-vårdnadshavare är hemma med sjukt barn. Däremot så är de öppna för det och ger möjligheter till det
    Vissa saker ska man inte fråga om utan frågan är ju på blanketten om den andra vårdnadshavaren arbetar eller inte, inte om Kalle i grannhuset, farmor eller sambo gör det, utan om vårdnadshavaren arbeter
  • sextiotalist
    Vegetarian1 skrev 2015-05-12 07:13:43 följande:

OT, men blev så nyfiken.

Du skriver om "försörjningsplikt under särskilda tillfällen" - vad menas med "särskilda tillfällen"?

Gäller det även om man har separat ekonomi? Om man inte är gifta?

Det är när föräldrarna inte kan sörja för sina barn. T.ex Stina har en bra inkomst. Kalle och Stina har barn ihop och då bor kalles barn halvtid. Kalle förlorar sin inkomst eller sänker den kraftigt då har Stina en viss försörjningsskyldighet.

Men om kalles barn bor vh och Kalle betalar underhåll så gäller bara när kalles barn är hos dom.

Dvs stinas skyldighet gäller endast om föräldrarna själva inte kan försörja barnen
  • sextiotalist
    Vegetarian1 skrev 2015-05-12 07:44:59 följande:

Okej, men det gäller endast om de har gemensamma barn? I annat fall så har inte bonusföräldern någon försörjningsplikt, eller?

Gäller det även om de INTE har gemensamma barn, men är gifta?

Gifta så gäller det.

Sambos om det finns gemensamma barn. Det står rätt tydligt i föräldrabalken
  • sextiotalist
    Vegetarian1 skrev 2015-05-12 07:47:20 följande:

En frågan till:

Om Kalles barn sedan innan, endast bor VH och Kalle förlorar jobbet och inte längre kan betala underhåll (1273 kr) till mamman. Måste då Stina betala underhållet till mamman? Eller blir det FK som får göra det då?

Då går fk in och betalar och räknar ut vad Kalle behöver betala. Men om Kalle vill ha anstånd, så ser man till hela hushållets inkomst.

• sextiotalist
    Brumma skrev 2015-05-12 08:17:26 följande:
    Vegetarian1 skrev 2015-05-12 07:47:20 följande:

En frågan till:

Om Kalles barn sedan innan, endast bor VH och Kalle förlorar jobbet och inte längre kan betala underhåll (1273 kr) till mamman. Måste då Stina betala underhållet till mamman? Eller blir det FK som får göra det då?

Försäkringskassan räknar dock på inkomsten två år tillbaka i tiden. Vilket gör att de inte går in och betalar om man haft en inkomst två år tidigare där man räknas kunna stå för hela kostnaden. Det räknas enbart på "Kalles" inkomst.

Enligt försäkringskassan så räknas även anståndet på förälderns inkomst och utgift.

Sextiotalist - var hittar du information om att hela hushållets inkomst räknas?
    Det faller sig naturligt om man läser detta

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/0a7443c5-83b0-4886-a0e0-3a8bce5398e8/fK2572_014_F_001Ans%C3%B6kan+Skjuta+upp+betalning+%28anst%C3%A5nd%29.pdf?MOD=AJPERES

• sextiotalist
    Brumma skrev 2015-05-12 08:57:52 följande:
    Ja. Enligt den blanketten verkar det mycket tydligt att hela hushållets inkomst räknas. Jag utgick från broschyren om underhållsstöd och där står det att man tittar på "dina inkomster och utgifter" eller ngt liknande. Det tar tydligen inte upp hela sanningen..

www.google.se/url&source=web&rct=j&ei=r6NRVcy2JoqpsAHP54GADg&url=www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/015a0bd0-2a49-460d-8c56-8fe938c2fc75/ff_us_4079d_underhallsstod_aterbetalning_av_underhallsstod1501.pdf%3FMOD%3DAJPERES&ved=0CBsQFjAA&usg=AFQjCNFqpz6aiPQkjbFHhimilrsHPI4kmQ&sig2=8_XDZokVX4Vd5efZwHAK-Q
    Det är ansökan om anstånd, som det krävs att man ska leva på existensmin för att få igenom. Vid vanlig uträkning av underhåll (stöd/bidrag) så går man endast på föräldrarnas inkomst.
Svar på tråden Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?