• Ess

Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?

Mannen anmäler vab och stannar hemma.
    Du är inte vårdnadshavare eller förälder åt det barnet, du har inga skyldigheter gentemot det heller. Eftersom barnets andra förälder jobbar så är han berättigad till vab.

• Ess
    Moolie skrev 2015-05-10 22:28:43 följande:
    Jag mailade och frågade om mamman kan VABa istället för pappan då. Att vi helt enkelt byter veckor, vi har inga papper skrivna på hur vårdnaden ska se ut. Tror inte de inser hur dum och ologisk regeln är...

Grejen är att jag är fl nu och har gått över tiden. Bonusen är magsjuk och det är inte speciellt lämpligt för mig att torka diarré eller städa toaletten efter varje toalettbesök... Men FK säger att min man inte får VABa för barnet då jag är FL för vårt gemensamma barn...
    Krångla inte så. Pappan anmäler vab, sedan när han börjar jobba igen och ska fylla i vad den andre föräldern/vårdnadshavaren gjort när han vabbade, så fyller han i jobbade. För det är ju vad hon gjort.
  • Ess
    Vegetarian1 skrev 2015-05-12 07:13:43 följande:
    OT, men blev så nyfiken.

Du skriver om "försörjningsplikt under särskilda tillfällen" - vad menas med "särskilda tillfällen"?

Gäller det även om man har separat ekonomi? Om man inte är gifta?
    Om man är gifta eller har gemensamma barn, så har man ett sekundärt försörjningsansvar.
    Skulle din partner, barnets förälder helt sakna pengar så får du gå in och se till att även hans barn får äta av samma mat som resten av familjen och att barnet har hyggliga kläder efter årstid.
    Men i praktiken så är det rätt tandlöst, för du kan bara säga till din partner att har han inte råd att ta hem barnet så får han låta bli, då du inte kommer att betala ett skit för hans barn. Skulle han dra det vidare, så behöver du ändå inte betala, för då är han dumpad så att det ryker om det.

Det fanns en tråd för ett tag sedan där pappan/föräldern försökte få sin sambo att betala hälften av hans barns kostnader genom att dra upp försörjningsansvaret. Vilket ju är helt fel.
  • Ess
    Vegetarian1 skrev 2015-05-12 07:47:20 följande:

En frågan till:

Om Kalles barn sedan innan, endast bor VH och Kalle förlorar jobbet och inte längre kan betala underhåll (1273 kr) till mamman. Måste då Stina betala underhållet till mamman? Eller blir det FK som får göra det då?

Om Kalle inte betalar så kan mamman söka via fk, om dom inte redan har därigenom.
    Betalar Kalle inte den summan till fk som dom räknar fram, eller inte heller begär anstånd, så blir det som vilken skuld som helst. Kf blir inkopplad och ev utmätning av egendom. 
    Du är aldrig skyldig att betala hans personliga skulder, men däremot kan du ju ändå drabbas om ni är gifta utan äktenskapsförord.
    Helt generellt så ska man se till att skydda sig själv och sin egendom om man märker att sambon/maken är på väg mot en skuldfälla.
Svar på tråden Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?