• Brumma

Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?

Läskande skrev 2015-05-10 22:38:01 följande:

Ja, menade att då löste det sig denna magsjuka kanske?

Iaf.. Det är en lyx man kan ha när man har bonusar. Föräldern vabbar. Hade alla varit dina hade du helt enkelt fått orka :)

Att vara nybliven förstagångsförälder är INTE samma sak som att vara nybliven andragångsförälder. Det är heller INTE samma sak att vara hemma med barn man själv valt att få och barn man "fått på köpet" - oavsett om man älskar dem, tycker om dem osv.

Det går inte att jämföra med "om de varit dina barn" för det är det inte..

TS - jag har varit i en situation där jag fick läsa upp försäkringskassans egna regler för dem eftersom de gav min man helt felaktiga svar. Så gör som ovanstående säger och bara låt honom skicka in vab. Föräldern som vabbar uppger enbart varför de är hemma och om de är sammanboende med den andra föräldern. Nu är pappan inte det så....
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2015-05-12 08:05:14 följande:

Då går fk in och betalar och räknar ut vad Kalle behöver betala. Men om Kalle vill ha anstånd, så ser man till hela hushållets inkomst.

Vegetarian1 skrev 2015-05-12 07:47:20 följande:

En frågan till:

Om Kalles barn sedan innan, endast bor VH och Kalle förlorar jobbet och inte längre kan betala underhåll (1273 kr) till mamman. Måste då Stina betala underhållet till mamman? Eller blir det FK som får göra det då?

Försäkringskassan räknar dock på inkomsten två år tillbaka i tiden. Vilket gör att de inte går in och betalar om man haft en inkomst två år tidigare där man räknas kunna stå för hela kostnaden. Det räknas enbart på "Kalles" inkomst.

Enligt försäkringskassan så räknas även anståndet på förälderns inkomst och utgift.

Sextiotalist - var hittar du information om att hela hushållets inkomst räknas?
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2015-05-12 08:41:05 följande:

Det faller sig naturligt om man läser detta

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/0a7443c5-83b0-4886-a0e0-3a8bce5398e8/fK2572_014_F_001Ans%C3%B6kan+Skjuta+upp+betalning+%28anst%C3%A5nd%29.pdf?MOD=AJPERES

Ja. Enligt den blanketten verkar det mycket tydligt att hela hushållets inkomst räknas. Jag utgick från broschyren om underhållsstöd och där står det att man tittar på "dina inkomster och utgifter" eller ngt liknande. Det tar tydligen inte upp hela sanningen..

www.google.se/url&source=web&rct=j&ei=r6NRVcy2JoqpsAHP54GADg&url=www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/015a0bd0-2a49-460d-8c56-8fe938c2fc75/ff_us_4079d_underhallsstod_aterbetalning_av_underhallsstod1501.pdf%3FMOD%3DAJPERES&ved=0CBsQFjAA&usg=AFQjCNFqpz6aiPQkjbFHhimilrsHPI4kmQ&sig2=8_XDZokVX4Vd5efZwHAK-Q
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2015-05-12 08:59:32 följande:

Det är ansökan om anstånd, som det krävs att man ska leva på existensmin för att få igenom. Vid vanlig uträkning av underhåll (stöd/bidrag) så går man endast på föräldrarnas inkomst.

Jo. Men det stod även om anstånd i deras broschyr :)
Svar på tråden Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?