Inlägg från: Anonym (kls) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kls)

Alkoholism är ingen sjukdom.

nihka skrev 2015-05-10 17:33:51 följande:
    Om du tänker dig att 3 personer tar sin första sil. Samma dos. En trillar dit direkt, en trillar dit efter ett tag och en dör omedelbart.

Har de "valt det"?

Alkohol är ett beroendeframkallande nervgift med reversibel effekt (inte alltid) som vi alla är olika mottagliga för rent genetiskt. Man vet aldrig säkert i förväg vem som löper störst risk att fastna i ett beroende, men man kan kolla runt i släkten för vägledning. Sedan finns det fler komponenter är rent genetiska som exempelvis psykosociala, men i grund i botten är vi olika rustade till att klara av drickandet och för den som blir beroende handlar det om mer än viljestyrka att sluta.
    Självklart har de valt det. Om de inte blev tvingade att ta silen så är det självvalt. Alkoholism må kallas sjukdom men det är till 100% en självförvållad sådan.
  • Anonym (kls)
    Daniel12 skrev 2015-05-10 17:43:10 följande:

Kul att se att flera här inklusive TS "anser" att alkoholism inte är någon sjukdom, när det de facto är vetenskapligt bevisat sedan länge. Men hela läkarvetenskapen har förstås fel eftersom ni "anser" att det inte är så. Tänk om jag skulle säga samma sak om eran MS och alla andra sjukdomar ni nu påstår er ha (detta är FL och här ljuger folk något kopiöst har jag förstått) att jag inte "anser" att det är en sjukdom. Hur skulle ni reagera då?

Dessutom, om alkoholism inte vore någon sjukdom skulle det väl vara hur enkelt som helst för alkoholisten att sluta dricka? Då skulle han kunna säga "Jag ska sluta dricka idag" och sedan hålla det. "Anser" ni då inte heller att t.ex. ätstörningar som bullimi eller aneroxia är sjudomar? Och hur är det med elallergi, som många påstår sig ha? Jag tycker det låter jävligt skumt att man kan vara allergisk mot el.. men läkarvetenskapen säger annat och då får jag vara så god att lita på det..

Det må vara så att alkoholism klassas som sjukdom och har du en gång blivit alkoholist så köper jag att du inte alltid klarar av att sluta med egen viljestyrka. Men vägen till att bli alkoholist är självvald och det är således till 100% en självförvållad "sjukdom". 

Men att jämföra det med att drabbas av MS eller annat man inte kan påverka är bara löjligt.
Svar på tråden Alkoholism är ingen sjukdom.