Anonym (Mamma) skrev 2015-05-11 10:12:01 följande:
Oj vad jag känner igen mig. tyvärr.
Jag har varit på väg att lämna min man ett flertal gånger pga svärmor.
Vad som hindrar mig?
Jo, jag vet att mina barn då kommer att uppfostras av min "kära" svärmor halva tiden.
Till min man har hon sagt att det är inget att oroa sig för om vi skulle gå isär för då flyttar hon in och tar hand om dem (och det kommer hon givetvis att göra)
Till mig (då nyförlöst) sa hon att skulle jag dö så hoppas hon på att hon då är tillräkligt ung för att ta barnet.
Så nej, om jag stannar har jag i alla fall lite koll på tanten och vad hon hittar på med mina barn.
Att maken är en hunsad mes har jag för länge sedan bara fått acceptera.
Han är oförmögen att säga emot sin mamma oavsett vad det gäller.
Hans försvar är att han mår dåligt då.
Grälen har varit oändliga men någon stake har han fortfarande inte fått.
Så semestern skall tillbringas med svärföräldrarnai en sommarstuga med utedass alt att svärföräldrarna följer med oss på resa. Annars blir de ju sårade.
Att jag stannar hemma från sommarstugan är inget allternativ då det struntas i normal säkerhet.
Tex, kan man köra till ICAn med två små barn utan bilbarnstol för det är en så kort sträcka.
Flytvästar är ju bara otympliga för små barn och farmor (ej farfar) kan ju faktiskt simma och dessutom är det grunt vid bryggan där barnen får leka själva..
Och värst: Sonens diabetes är ju inget att bry sig om enl svärmor som fortsätter att försöka proppa i honom godis, och hans mattider som är så viktiga att följa pga blodsockernivån ignoreras, nej saft och bulle är ingen bra lunch för en diabetiker kl 2 på em. Men det är enl svärmor jag som överdriver och är en elak svärdotter vilket hela släkten har fått höra.
Ja, ljuset är tänt hos svärmor men hönsen är INTE hemma.
Och barnens pappa som är en i vanliga fall normal person jamsar bara med tom när det gäller hans egna barns säkerhet.
Just nu är jag väldigt förbannad på maken.
Vi hittade efter lång tids letande ett hus som vi ville ha.
Maken berättar för svärmor som givetvis var negativ till huset som vi älskade..
Kan ni gissa vad maken gör?
Förlåt mig,men gud vilken människa!
Till att börja med så behöver ni kanske visa henne information om diabetes och göra henne införstådd med vilka konsekvenserna kan bli om hon fortsäter att ge er diabetessjuka son godis och inte låter honom få mat på regelbundna tider.
Har du talat om för din man att du funderar på att lämna honom om han inte säger ifrån till henne?
För min del så hade det inte spelat någon roll om barnen var små. Jag hade inte velat stanna hos någon som inte bryr sig om barnens säkerhet.
Och att låta sin mamma få bestämma att ni inte ska köpa ert drömhus. Det låter ju inte klokt!
När jag läser vad ni skriver,du och TS,så känner jag mig bara ännu mer lyckligt lottad som har två underbara svärföräldrar som aldrig skulle lägga sig i eller sätta barnen i fara eller riskera deras hälsa.
Men jag vet också att min man i så fall hade sagt ifrån.
Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för både dig,TS och era barn!