Inlägg från: Anonym (Personalvetare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Personalvetare)

Utbildningsval

När det gäller tandhygienist och tandläkare så går det inte att "läsa vidare" till tandläkare. Tandhygienist arbetar självständigt medan tandsköterska mer assisterar tandläkare. Tandläkare är ganska svårt att komma in på. Jag har valt bort dessa yrken för att jag har problem med axlar och nacke, vilket inte är så bra när man ska stå framåtlutad och arbeta. Sedan skriver du att du vill läsa biologi, det är inte speciellt nära biomedicinsk analytiker då de arbetar exempelvis på sjukhuslabb. Det är stor brist på biomedicinska analytiker så den information du har fått stämmer inte. Kolla gärna på "allastudier" eller "saco.se" och välja yrke så kan du läsa om alla yrken, löner, brist/överskott. Biologer är det överskott på så det yrket skulle jag inte välja (min man är biolog). Hoppas att jag tillförde nåt Sedan har du ju receptarie också, då kan man faktiskt läsa vidare till apotekare (bra lön, arbetsmarknad mm.).

Det finns många andra yrken inom vården som är intressanta: sjukgymnast, logoped, arbetsterapeut, audionom etc. Om det är just vården du är intresserad av.

TS, Jag försöker inte ens citera nu men du vet ju vad jag svarar på :) Biomedicinsk analytiker har mycket möjligheter, min man arbetar med några biomed. analytiker som forskar och undervisar på universitet. Jag tror att man vinner mycket på att välja ett yrke där det finns brist på personal. Jag känner en analytiker som fick en anställning ett halvår innan examen och det var ca 25 000 i ingångslön. Biomedicinare kanske har högre status och är mer "avancerat" och mindre yrkesinriktat. Dock svårare att få jobb..

Receptarie har ganska låga antagningspoäng på universitet, senast jag kollade. Gå in på uhr och statistik så kan du kolla exakt hur det såg ut förra året, kolla i andra urvalet eftersom det oftast är mycket lägre än första urvalet. Helt ärligt så tror jag till och med att de har haft svårt att fylla alla platser. Det är inte så höga antagningspoäng på de andra utbildningarna heller. Det är svårare att komma in på vårdutbildningar för att 1. det finns mycket jobb och 2. det är inte lika stora behörighetskrav = fler kan söka dessa utbildningar.

Angående patientnära yrken så ska du kanske tänka över tandhygienist. Det är väldigt "intimt" i jämförelse med andra vårdyrken. Men det är bara min åsikt. Har arbetat inom vården X-antal år, är usk i grunden.

Deus skrev 2015-05-12 16:55:55 följande:
    Jo jo, angående det med tandhygienist förstår jag ju att det är ett patientnära yrke. Men det är inte riktigt samma uttryck i kommunikationen som med, t.ex, en logoped eller undersköterska. En usk eller ssk har ju dessutom ansvar över liv på ett annat sätt än en tandhygienist - förstår du vad jag menar?
    Och ännu en besvärlig fråga, jag har googlat men får inga raka svar, lovar att det ska vara den sista är om du kan kan nämna några olika handlingar/utföranden (ursäkta, tappade ordet, förstår du vad jag menar) som skiljer yrkena åt? En biomedicinare kan t.ex inte arbeta som biomedicinsk analytiker då (blir nästan arg av att benämningarna ska vara så lika )
    Anonym (Pepp) skrev 2015-05-12 14:26:24 följande:
    Ja, med mediokra betyg kan man knappast komma in på tandläkarutbildningen. Man får ta den utbildning man har betyg för.

Det är så att analytiker har legitimation, precis som en SSK eller sjukgymnast etc. Däremot kan man komplettera så att man kan arbeta som biomed. analytiker om man är biomedicinare (www.liu.se/utbildning/pabyggnad/MGBX1), ett års studier. Jag håller med om att titlarna är alldeles för lik varandra

Jag tycker inte att du har så "låga" betyg som du skriver. Vad har du för snitt när du kollar på antagning.se? Man brukar kunna se när man klickar på "behörig" om jag inte minns helt fel. Det kanske syns nu eller senare.

Har du läst utökat så borde de sämre betygen räknas bort när du söker utbildning och de utökade kurserna räknas med istället. Behörighetskurserna räknas dock alltid med, även om de är "sämre". Virrade jag till det eller är det begripligt? När jag tog examen hade jag läst utökat och rektorn ringde mig och sa att vi kunde ta bort några vårdämnen och plocka in de utökade kurserna, för att höja snittet. Det var iofs 7 år sedan.

Okej, då förstår jag. Det är ganska många som hoppar av i början med så det finns en chans att bli inringd som reserv Biomedicin är med teoretisk och forskningsinriktad, den är på en högre nivå. Biomed. analytiker är mer praktiskt, blodprover, hantera prover och massa annat. Mer rutinartat. Efter provtagningar osv så måste någon analysera, då kommer labbassistenterna in (som det hette förut). Man kan diskutera status och jag skulle säga att tex. en SSK har högre status Drömmer  (obs. min åsikt) dock finns det ju möjligheter att läsa på en högre nivå efteråt, men jag tror inte att möjligheterna att få jobb kommer öka om man läser vidare som analytiker.

MEN, bara för att det är en högre utbildning så behöver det inte betyda att den är "bättre". Status är som sagt överskattat. Det är viktigast att det finns en stabil arbetsmarknad (det är trevligt att få en massa jobberbjudanden istället för att gå till AF) samt att du tycker att yrket är intressant.  Jag är personalvetare men pluggar till socionom nu för att få ökade jobbmöjligheter, lite surt att behöva läsa dubbelexamen, men men. Tänk efter före, är mitt tips

Det är en bra idé att göra högskoleprovet. Du kan även kolla videos om olika yrken, man brukar kunna hitta en del om man söker på youtube

Haha. Jag tycker också om tandvården. Det är lite trevligare stämning och mer serviceinriktat. Tandläkare eller tandhygienist låter som ett bra val. Även socionom, när det gäller din sambo.. jag har också en tendens att ändra mig... det är risken om man tänker för mycket ibland är det tråkiga kurser och man vill bara lägga av men man får ha examen i sikte och köra på bara. Lycka till med allt

Svar på tråden Utbildningsval