Utbildningsval
När det gäller tandhygienist och tandläkare så går det inte att "läsa vidare" till tandläkare. Tandhygienist arbetar självständigt medan tandsköterska mer assisterar tandläkare. Tandläkare är ganska svårt att komma in på. Jag har valt bort dessa yrken för att jag har problem med axlar och nacke, vilket inte är så bra när man ska stå framåtlutad och arbeta. Sedan skriver du att du vill läsa biologi, det är inte speciellt nära biomedicinsk analytiker då de arbetar exempelvis på sjukhuslabb. Det är stor brist på biomedicinska analytiker så den information du har fått stämmer inte. Kolla gärna på "allastudier" eller "saco.se" och välja yrke så kan du läsa om alla yrken, löner, brist/överskott. Biologer är det överskott på så det yrket skulle jag inte välja (min man är biolog). Hoppas att jag tillförde nåt
Sedan har du ju receptarie också, då kan man faktiskt läsa vidare till apotekare (bra lön, arbetsmarknad mm.).
Det finns många andra yrken inom vården som är intressanta: sjukgymnast, logoped, arbetsterapeut, audionom etc. Om det är just vården du är intresserad av.
(obs. min åsikt) dock finns det ju möjligheter att läsa på en högre nivå efteråt, men jag tror inte att möjligheterna att få jobb kommer öka om man läser vidare som analytiker.