Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Så rädd för missfall

hsh skrev 2015-06-09 20:10:37 följande:

Vi fick se på vanligt ultraljud idag och jag är i v 7+6 Det är ju lite olika. Drick ett glas vatten nån timme före så att blåsan är fylld. Lättare att se då. Men beror nog på, jag betalar privat och då fick jag testa vanligt innan vaginalt och fick ut en bild.

Okej tack för tipset! Byter man om till sån där sjukhusrock?
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-06-09 20:33:32 följande:

Inte för mig. Jag hade kläder och skor på mig, drog bara ner brallorna lite så hon kom åt på magen. Och då har jag ändå en bakåtlutad livmoder eller vad det nu heter. Syntes utan problem.

Ok, men om det blir att de säger att jag ska göra vaginalt så får man väl en rock, eller? Jag frågade inte om det är vaginalt eller på magen.
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-06-09 21:01:41 följande:

Det brukar finnas handukar alt rockar. Ta klänning imorgon så slipper du oroa dig

Smart, får kanske överväga det. Brukar nästan aldrig ha klänning dock men det kanske skulle kännas betryggande.
  • Seven Costanza

Varit på VUL nu, hjärtat tickade så fint och bebisen sprattlade med armarna! Blev framflyttad två dagar så är i v 10+0 idag, så precis som jag räknade från början. BF 6/1 . Jag hade klänning som jag behöll på, annars fanns där handduk. Nu känner jag mig lugn och ska försöka njuta av att jag inte har några symptom.

• Seven Costanza
    hsh skrev 2015-06-10 10:13:09 följande:

Underbart! Märks att jag är hormonell, började typ nästan lipa av att läsa "sprattlade med armarna". Hehe. Hoppas på att få se lite sprattel nästa ultraljud. Grattis till lillbönan!!

Tack så mycket, det känns väldigt skönt!
  • Seven Costanza
    Mesakura skrev 2015-06-10 16:14:33 följande:

Vi ska ha ett samtal med läkaren som har vår utredning och kolla om det ska sättas in trombyl för att komplettera innohepen.

Bm sa igår när de bekräftade mf att, ja du har ju A.... nånting och då koagulerar ju blodet lättare. Så trombyl kanske skulle funka.

Tänkte inte mer på det då men vadå A... Jag hörde ju inte riktigt vad hon sa och var inte i skick att fråga. Ville bara hem. Jag har kollat med en kompis och det finns något som heter APC. Det är en sjukdom dom dessutom är ärftlig som orsakar blodproppar i vener. Och vid graviditet får man blodförtunnade precis som jag fått. Men varför har inte min läkare berättat detta vid provsvaret tycker man då?

Det enda som sas när han skickade provsvaren var att ja ditt blod har ju lätt för att koagulera än andras, men det har ungefär var 5 person men i samband med dina mf så tänkte vi ge dig blodförtunnade.

Bm nämnde ju något på A så skulle ju vara kul för min del att veta :P

Jag tycker att du ska begära ut din journal, eller åtminstone begära nästa gång du träffar läkare att få infon skriftligt, för jag upplever att det är väldigt vanligt att man inte riktigt kan ta in informationen särskilt om den är upprörande. Ibland berättar de säkert inte tillräckligt tydligt heller.
  • Seven Costanza
    AnneliR skrev 2015-06-11 13:46:40 följande:

Fick idag se en liten böna med pickande hjärta och som hade exakt rätt storlek för den vecka jag är i, 7+5 :) känner mig väldigt glad! Har fått en ny tid om 2 veckor för att kolla så allt ser bra ut då med, skönt sådär innan bröllopet.

Grattis, skönt att få lugnande besked!
  • Seven Costanza
    gr0 skrev 2015-06-23 22:15:09 följande:

Jag fick ett missfall i v 10 för några månader sen, graviditeten hade avstannat ungefär v 7. Idag har jag passerat 7 veckor igen och var på besök hos BM som erbjöd mig ett VUL på måndag.

Förra gången var jag övertygad om att graviditeten stannat upp eftersom jag hade haft väldigt få symptom som sedan försvann. Den här gången har jag något mer symptom men tycker att de har lindrats igen.

Jag är t ex inte så trött som man "ska" vara (har istället svårt att sova sen några dar tillbaka), jag mår ej heller illa eller har större problem med lukter och inga som helst hormonsvängningar. Däremot har jag lite ont i brösten, men det har gått från att göra ont i främst bröstvårtorna till att ha ont i hela brösten. Förra gången slutade brösten göra ont väldigt tidigt. Jag har också den här gången extremt långsamma tarmar med olika sorts ont i magen som följd. Kissar något oftare än vanligt med.

"Måste" man vara supertrött för att vara gravid? Jag känner mej mer utmattad än sömnig liksom, speciellt under arbetsdagen. Över helgen när jag bara varit hemma och tagit det lugnt har jag känt mig helt som vanligt.

Jag är så nervös inför måndag, hade verkligen önskat att det gick vägen den här gången eftersom jag har tiden litegrann emot mig, är 34 år och det är första barnet. Tredje graviditeten.

Beklagar dina missfall! Jag har också väldigt lite symptom, inget illamående eller problem med lukter eller smaker, bara lite trött. Hade ont i brösten runt v 5-10 men det har avtagit nu. Ont i magen och gasig här med. Jag bokade ett VUL pga brist på symptom men allt var som det skulle i v 10+0. Gick in i v 13 idag och har KUB på måndag så jag hoppas att allt visar sig vara bra. Jag tror absolut att din bebis kan må bra trots att du inte märker så mycket - alla får ju inte alla symptom men man tror ju lätt det när man läser om det. Hoppas allt går bra för dig den här gången!
  • Seven Costanza
    zaza21 skrev 2015-06-24 15:56:25 följande:

Hej alla!

Ska uppdatera lite.

Mina symtomer har alltid varit upp och ner och ibland kände jag inget i 5 dagar i sträck.

Var på kub testet igår,är vecka 12+4 och var jätte nervös eftersom sista gången jag skulle dit såg vi att fostret var död.

Men allt var jätte bra och fostret var 6.3 cm och fick även höra hjärtat slår.

Men det tog lång tid för henne att göra ultraljudet för hon kunde inte mäta nacken så bra pga bebisens position. Hon höll på 50 min med ultaljudet och ibland tryckte hon väldigt hårt men jag sa inget,tänkte att hon kan sitt jobb. Men ändå blir man lite orolig.

Är det okej att göra ett ultaljud så här lång tid och är det inte farligt om man trycker ? Är det någon som vet?

Grattis till levande foster! Jag kan inte svara på dina frågor om ultraljudet tyvärr, ska själv på KUB på måndag, men jag förutsätter att barnmorskan vet vad hon gör så försök inte tänka mer på det. Får jag fråga vad ni fick för resultat/sannolikhet? Hur gammal är du? Jag är 31 och såvitt jag läst är sannolikheten för Downs syndrom ca 1:500 i min ålder, men hoppas på ännu bättre siffror.
  • Seven Costanza
    zaza21 skrev 2015-06-24 21:55:59 följande:

Jag är 23 år.

Är på semester utomlands nu så jag gjorde kub testet i kanada och här sa barnmorskan att dem skulle ge oss resultatet om 2-3 dagar (har även lämnat blodprover) så jag fick ingen svar direkt MEN hon sa oxå att på ultraljudet såg allt bra ut så hon tror att fostret är frisk.men fick tyvärr inga siffror,vet ej om jag ska få heller. Får vänta 2 dagar och se.

I sverige vet jag inte om dem gör testet på samma sätt eller om man får svar direkt.

Aha ja men du får jättegärna skriva här vad du fick för resultat sedan. Jag lämnade blodprov i torsdags - de sa att om man lämnar minst en vecka i förväg så analyserar de blodprovet innan och så får man sina siffror direkt efter ultraljudet. Om man inte har gjort blodprovet i förväg får man vänta på sitt resultat. Du lär få siffror om någon dag, det är ju därför man gör KUB för att få sannolikhetssiffror för olika trisomier. Hoppas allt går bra med den här graviditeten för dig!
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-06-27 06:47:42 följande:

Ååh. Var hos en bekant igår och blev bjuden på te, tyckte det var supergott så jag drack ändå 2-3 koppar & inser att det är tulsi te vilket är alternativ medicin & fanns inte mycket information om det alls men det verkas inte rekommenderas för gravida.. Nu är det även så att när jag vaknade hade ömheten i brösten försvunnit. Jag har panik. Ultraljud om en vecka först..

Nej det verkar som att man avråds från det, men mest för att det inte finns studier på det. Finns massor av saker som läkare avråder ifrån bara för att de inte kan säga med en studie i ryggen att det är säkert. Detta betyder inte att det nödvändigtvis ÄR skadligt. Du drack ju det dessutom bara vid ett tillfälle. Om det vore jättefarligt hade det väl varit med på Livsmedelsverkets lista. För övrigt känner jag lite att HUR ska man kunna ha koll på allt som kan vara farligt, man gör ju sitt bästa. Försök slappna av. Hoppas att det inte är någon fara. Kram
  • Seven Costanza
    gr0 skrev 2015-06-29 10:32:15 följande:

Det gick inte vägen den här gången heller. Gjorde vul idag och det var konstaterat dött i v 5 och jag skulle vara 7+5 idag. Beskedet kändes mycket tyngre den här gången därför att jag nånstans ändå trodde det skulle gå vägen. Mitt första missfall räknas inte så det blir ingen utredning förrän det blir ett tredje konstaterat missfall. Om en vecka ska vi fara på semester och jag kommer väl ha sån otur att jag börjar blöda precis då. Usch vad jobbigt. Men det är ändå hoppfullt att läsa om flera av er som lyckats till slut efter upprepade missfall. Det kanske går vägen för mej med till slut.

Nej va ledsamt, hoppas att det går vägen nästa gång. Ta hand om dig!
  • Seven Costanza
    Aqq1 skrev 2015-06-29 10:39:10 följande:

Idag var jag på ul igen det visade en pigg sprattlig krabat. Lycka! Imorgon går jag in i vecka 12 så enligt läkaren är är den stora risken över nu

Stort grattis!
  • Seven Costanza

Var på KUB idag, allt såg bra ut och fick lägsta risken, så nu ska jag försöka andas ut och njuta . Kanske dags att köpa ett par mammabyxor också, bara två par jeans som går på fortfarande och de sitter ganska hårt. Blev framflyttad två dagar så 12+6 idag, BF 4/1. Hoppas allt går bra för er andra också!

• Seven Costanza
    gr0 skrev 2015-06-29 21:33:44 följande:

Tack. Det finns ju flera här som har gått igenom bra många mer MF än mig och sedan lyckats så jag hoppas det blir min tur med snart.

Skönt att ditt KUB gick bra, nu är ju de värsta riskerna över och du får förhoppningsvis en finfin graviditet med lagom mycket symtom. :)

Tack så mycket! Nästa gång går det förhoppningsvis hela vägen för dig!
  • Seven Costanza
    AnneliR skrev 2015-07-03 20:29:57 följande:

Hej tjejer!

Har åter igen fått en liten blödning igår, den här gången efter toabesök och när jag gjorde nr 2. Är ordentlig förstoppad och får därför ta i rätt mkt. Blödningen försvann direkt och idag har jag bara haft bruna flytningar som blir mindre och mindre. Är illamående och har ömma bröst, känner mig gravid. Vad tycker ni, skulle ni åkt in och kollat upp det här? Vill helst inte göra det men är orolig såklart.

Är livrädd att bebisen ska ha dött på rul men vill samtidigt inte åka in varannan vecka och kolla mig..

Hoppas inte att det är någon fara om det bara är en liten blödning. Ät katrinplommon eller köp t ex movicolpulver och drick för att få bukt med förstoppningen. Om du känner av illamåendet är det förhoppningsvis ingen fara.
  • Seven Costanza

Har varit på RUL idag och fick lugnande besked, allt ser normalt ut och jag är nu i v 18+2. Har ju knappt haft några symptom alls men allting verkade tiptopp med bebisen såvitt man kunde se såhär långt, så det behöver inte vara något fel bara för att man inte känner något . Hoppas ni andra också får lugnande besked när det är dags för era RUL!

Svar på tråden Så rädd för missfall