Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • sportpappa

Samboliv hur får man det att funka?

Samboliv kräver ofta lite uppoffring och planering för att fungera bra.

Hushållsarbete och matlagning kan ni göra tillsammans. Det behöver inte delas upp utan ni hjälps åt.
    Vi kör med systemet att varannan tisdag kväll tvättar vi och varannan tisdag kväll städar vi. Vi har det inbokat i våra kalendrar. Båda hjälps åt. Med städningen så delar vi upp oss så att en person dammar och dammsuger och den andra tar toaletterna, dusch, badkar och kök.
    Vi lagar alltid mat tillsammans. Det går snabbare och vi får tid tillsammans för att prata.

Vi har veckoplanering en timme i veckan (tiden är självklart inbokad i våra kalendrar) då vi går igenom vad som ska hända nästa vecka, vilka aktiviteter som är inplanerade, om det är något särskilt som händer, vilka maträtter vi ska laga, skriva inköpslistor etc. Om någon behöver egentid hemma så läggs det in i schemat. Om min sambo har tjejkväll så jobbar jag sent och sticker sen ut på ett träningspass i några timmar.

Din sambo verkar inte ha några andra intressen än sin dator. Kanske du kan skicka iväg honom på bio eller liknande när du vill ha tjejkväll hemma.

• sportpappa
    cajjulin skrev 2015-05-14 10:19:38 följande:

Men vad gör ni när ni båda är hemma och ni redan lagat mat? Jag är rädd för att det ska bli långtråkigt och man går varandra på nerverna typ.

Man ägnar sig åt det man känner för. Vad brukade du ägna din tid åt innan du blev sambo? Att fördriva tiden är det minsta problemet.

Stick ut på en löppass, titta på en film eller TV-serie, läs en bok, spela sällskapsspel, spela dataspel, ta en promenad, prata med varandra...

Om du har svårt att fördriva tiden så kanske du skulle skaffa dig ett fritidsintresse eller fundera på om det är något som behöver fixas hemma eller i ditt liv. Skriv en todo-lista över sånt som behöver göras och plocka sen saker från den. Min todo-lista har just nu 84 punkter och jag betar väl av 1-2 saker i veckan samtidigt som det kommer minst 1-2 nya saker. Då bor jag ändå i hyresrätt så det är inte mycket som behöver fixas i hemmet.
  • sportpappa
    cajjulin skrev 2015-05-14 21:00:52 följande:
    Okej tack så mycket!

Vad har du skrivit upp på din to do list typ?:)

Tar gärna mer tips från dig, grejen är den att min kille bryr sig inte men jag gör det jag stör mig på massa fattar inte ?:(

Jag älskar honom så mycket men ser bara fel på han ibland :(
    På todo-listan läggs allt som inte har något bestämt datum. Exempelvis sortera digitala bilder från en resa, rensa ut en garderob, sälja saker på Blocket osv. Precis allt som behöver göras någon gång, men det är ointressant när. 
    Det som har ett bestämt datum ska ligga i din kalender.

Tanken med en todo-lista (och kalender) är att du ska avlasta din hjärna från att försöka komma ihåg massa saker. Du kommer ju garanterat att glömma bort en del av dem. Låt istället hjärnan fokusera på det du just nu håller på med och att vara kreativ.
Svar på tråden Samboliv hur får man det att funka?