Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Samboliv hur får man det att funka?

som sambo har man i första hand ett gemensamt liv.  Ni har valt att vara sambos och då måste ni också prioritera ert liv som sambos och välja varandra . Ni ska ju faktiskt vara nykära och VILJA umgås med varandra. 

Såklart ni måste ha era egna liv också, men det får ju aldrig bli så att ni väljer era "singelliv" före livet som sambo.   Känns han ivägen för att du vill umgås med dina vänner eller ta en fika på stan så blir det ju genast fel...  

Jag har varit gift i tio år och jag känner så här att livet med maken går först. Han är min bästa vän, den jag helst hänger med, den jag hittar på roliga saker med, vi som par bjuder gemensamt hem våra vänner.  Såklart jag också har mina egna vänner och mina egna intressen som jag är iväg på men det gäller att man då pratar och kommunicerar med varandra och jag väljer inte intressen och vänner framför min man utan man får göra en avvägning helt enkelt.   Om jag en lördag ska hänga med lite vänner över en pizza, en öl och lite skvaller så är jag ju medveten om att maken givetvis ska iväg på sitt vid nästa lediga tillfälle. 

Det handlar om att ge och ta oh se helheten .  Ni har inte två singelliv ni ska försöka enas om utan ni är i första hand sambos , i andra hand kommer era vänner och era varsina intressen. 

Samma sak gäller hushållsarbetet.  Ni gör hälften vardera eftersom ni bor tillsammans.  Man tar lika stor del av ansvaret.  Det heter inte hjälpa till där utan det heter att ta eget ansvar. 

• Fjäril kär

just ja..

det kan vara bra att ha någon form av schema för hur man lägger upp hushållssysslorna. Det underlättar enormt om man vet att vissa dagar är upptagna. 

Tex att man tvättar tisdag och torsdag, storhandlar på onsdag kväll och dammusger och torkar golv söndag eftermiddag... 

• Fjäril kär
    cajjulin skrev 2015-05-14 11:34:09 följande:
    Okej tack för bra svar!

Ja det har du rätt i men hur ska man lära sig att acceptera det man stör sig på som inte är ngt att störa sig på egentligen ?:)

Ja vi har ett grymt sexliv så det är så sjukt grymt!

Men är första året det jobbigaste året i ett förhållande ?
    Genom att acceptera att bara för att man tycker olika är det inte fel.  Egentligen handlar det ju inte om att saker o ting blir fel gjorda , du är bara inte van vid att andra gör saker på sitt sätt och har andra tänkesätt än vad du har.  
    Att han tycker, tänker och gör annat mot vad du själv skulle gjort betyder ju inte att det han gör är fel.  Han bara väljer att tänka på ett annat sätt. 

att han tex väljer tv-spel istället för att umgås med dig betyder ju inte att han bortprioriterar dig utan för att han kanske helt enkelt inte tänker på det på samma sätt som du. Är du ändå hemma så kanske han ser det som att ni "umgås" fast du sitter och läser brevid tex.  Medans du kanske tolkar umgås som att ni  pratar och gör en aktivitet tillsammans som är gemensam.  
  • Fjäril kär

Bara en spontan reaktion och fråga:  

Ni har varit ihop i tio månader. Vad har ni gjort under dessa tio månader?  Det känns nämligen lite som att du inte alls känner din sambo och det har därmed dykt upp saker och egenheter hos honom du inte haft en aning om överhuvud taget. 

Varför flyttade ni ihop så fort? Vems ide var det? 

Nya sidor dyker alltid upp när man flyttar ihop såklart men det du nämner att du stör dig på är sånt jag visste efter typ 3 veckors dejtande. 

Ni måste väl ha hängt hos varandra innan ni flyttade ihop? Hur gjorde ni då med vardagssaker som att diska och plocka undan? 

Svar på tråden Samboliv hur får man det att funka?