Samboliv hur får man det att funka?
som sambo har man i första hand ett gemensamt liv. Ni har valt att vara sambos och då måste ni också prioritera ert liv som sambos och välja varandra . Ni ska ju faktiskt vara nykära och VILJA umgås med varandra.
Såklart ni måste ha era egna liv också, men det får ju aldrig bli så att ni väljer era "singelliv" före livet som sambo. Känns han ivägen för att du vill umgås med dina vänner eller ta en fika på stan så blir det ju genast fel...
Jag har varit gift i tio år och jag känner så här att livet med maken går först. Han är min bästa vän, den jag helst hänger med, den jag hittar på roliga saker med, vi som par bjuder gemensamt hem våra vänner. Såklart jag också har mina egna vänner och mina egna intressen som jag är iväg på men det gäller att man då pratar och kommunicerar med varandra och jag väljer inte intressen och vänner framför min man utan man får göra en avvägning helt enkelt. Om jag en lördag ska hänga med lite vänner över en pizza, en öl och lite skvaller så är jag ju medveten om att maken givetvis ska iväg på sitt vid nästa lediga tillfälle.
Det handlar om att ge och ta oh se helheten . Ni har inte två singelliv ni ska försöka enas om utan ni är i första hand sambos , i andra hand kommer era vänner och era varsina intressen.
Samma sak gäller hushållsarbetet. Ni gör hälften vardera eftersom ni bor tillsammans. Man tar lika stor del av ansvaret. Det heter inte hjälpa till där utan det heter att ta eget ansvar.