• Calluna

Vill inte vara med på festligheter med jobbet

Det är födelsedagar, pensionsavgångar, julfester, vårfester, avtackningar... Men jag tycker bara att det känns jobbigt. Även om jag trivs med jobbet och kollegorna så vill jag inte spendera min fritid med dem. När jag har slutat jobba vill jag vara hemma med min familj.

Ibland har jag skippat sådana tillställningar men det känns som att det inte är helt socialt accepterat. Jag är tråkig.

Någon fler som känner som jag inför sånt här?

Är det ok att inte vilja vara med?

• Svar på tråden Vill inte vara med på festligheter med jobbet
  • LinaSofia

Jag är inte heller med på allt, jag tycker som du. På fritiden vill man inte vara med sina kollegor som man träffar 8 timmar om dagen.

• Alexi

Jag tycker det är jättetråkigt med folk som aldrig är med och engagerar sig i jobbaktiviteter.

• BandAnna
    Alexi skrev 2015-05-14 17:30:20 följande:

Jag tycker det är jättetråkigt med folk som aldrig är med och engagerar sig i jobbaktiviteter.

Jag håller med. 
    Har även haft erfarenheten av att dessa sedan är de som klagar mest på att ingenting roligt händer på företaget. 

• sextiotalist

Nu har jag toppenkolleger som jag inte alls har emot att göra trevliga saker med utanför jobbet, men jag har full förståelse att andra inte gillar det och skulle inte lägga någon värdering i detta. För många är jobbet just jobb och det räcker och så länge folk trivs på arbetet så räcker det
  • riboflavin

Jag hänger inte heller med på det mesta, men julfesten, en middag med närmsta kollegorna och ett besök på naturhistoriska med avdelningen är inbokat i år. Man får sålla, men det kan väl knappast vara för mycket begärt att umgås med kollegorna någon timme ett par gånger per år? Har du och don sambo inga aktiviteter ni gör utan varandra annars

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • sextiotalist
    BandAnna skrev 2015-05-14 17:35:57 följande:

Jag håller med. 

Har även haft erfarenheten av att dessa sedan är de som klagar mest på att ingenting roligt händer på företaget. 

Har jag aldrig mött. På mitt jobb är det säkert 1/4 som inte med på något. Men de klagar inte. De bor långt borta, har egna liv eller är totalt ointresserade av att umgås med kolleger på din fritid. Förstår inte varför en av mina kolleger som ligger ute flera dagar i veckan och sedan ska lägga ner ytterligare tid för att gå på en fest som dessutom skulle kräva övernattning
  • Calluna
    riboflavin skrev 2015-05-14 17:46:22 följande:

Jag hänger inte heller med på det mesta, men julfesten, en middag med närmsta kollegorna och ett besök på naturhistoriska med avdelningen är inbokat i år. Man får sålla, men det kan väl knappast vara för mycket begärt att umgås med kollegorna någon timme ett par gånger per år? Har du och don sambo inga aktiviteter ni gör utan varandra annars

Visst har jag och sambon aktiviteter som vi gör utan varandra. Men alternativet i det här fallet, att umgås med kollegor som jag träffar 9 timmar per dag känns bara inte lockande. Då är jag hellre hemma. 

Man får sålla som sagt... När det tex. handlar om någon kollega som fyller år och ska firas, så känns det som att man måste ställa upp ibland. Men det är motigt, jag vill egentligen hem! Tråkigt att känna sig tvungen att gå på fester som man egentligen inte vill gå på
  • blomman 2

Jag är inte heller med på allt och det är gör att jag är ensamstående , behöver fixa barnvakt, behöver barnvakten till viktigare saker som jag inte kan utebli ifrån, och att jag går upp väldigt tidigt och behöver min sömn för att orka vara pigg och trevlig på jobbet och orka vara en bra mamma. Men ibland så " offrar" jag mig som en födelsedag,avslutning mm. När jag inte hade barn hakade jag på det mesta!

• isolande

Max en gång / termin ger jag mina kollegor av min fritid. Vi jobbar bra ihop men jag är extremt annorlunda som privatperson. De är typ slätstrukna klass A människor från Djursholm / Lidingö, jag gammal hårdrocksräv med vänstersympatier... Vi lever våra privatliv i olika världar liksom.

• sextiotalist

Jag har förresten aldrig varit med om att fira födelsedagen som ett arr via jobbet.. När någon fyller jämnt så kanske det bjuds på kaka av den som fyller år. 50 då bjuder företaget och en present.

Julfest, kundfest, sommarfest är det som jobbet fixar, utöver detta så kan det bli lite träffar planerat och arrangerat av kolleger men helt frivilligt

• Ensam hemma

Jag är aldrig med på sådana tillställningar och skyller jag på att jag inte har tillräckligt med social kompetens. Hade jag haft arbetskamrater som accepterade mig så skulle det vara annorlunda. Det här är första stället där jag inte passar in.

• Fanny b

Nu är det inte så mycket sociala aktiviteter utanför arbetstid där jag arbetar men jag känner samma sak som ts. Jag trivs med mina kollegor men har inget behov att umgås med dem utanför jobbet.

• Anonym (hm..)

Jag tycker det är tråkigt när vissa aldrig är med på aktiviteter. Självklart behöver man inte vara med på allt men det stärker ju gruppen om man gör roliga saker tillsammans också. Jag är ensamstående och får fixa barnvakt för att kunna vara med men tycker det är självklart att man är med ibland i alla fall..

• sextiotalist
    Anonym (hm..) skrev 2015-05-16 10:05:16 följande:

Jag tycker det är tråkigt när vissa aldrig är med på aktiviteter. Självklart behöver man inte vara med på allt men det stärker ju gruppen om man gör roliga saker tillsammans också. Jag är ensamstående och får fixa barnvakt för att kunna vara med men tycker det är självklart att man är med ibland i alla fall..

Man arbetar olika. På mitt arbete ser man till att skapa förutsättningar att stärka gruppen på.arbetstid. Vi sitter utspridda på flera orter och arbetar inom olika projekt. För oss innebär träff utanför arbetet långa resor och fixa övernattning. Det jag kan säga om vår grupp är att vi har en bra sammanhållning trots att flera i gruppen inte hänger med på spontana aktiviteter och inte heller är med på de fåtal arr som företaget fixar.

Det vi däremot har är gruppmöten ett par gånger per år på ett konferenslokal som är under dagtid.
  • Fanny b
    Anonym (hm..) skrev 2015-05-16 10:05:16 följande:

För egen del så upplever jag inte att gruppen stärks om man gör saker som kan vara roliga men som inte är arbetsrelaterade. Utan jag upplever att den grupp jag arbetar med stärks regelbundet under arbetstid, t ex ett kort samtal med en kollega kan jag uppleva vara stärkande. En mera arbetsrelaterad träff, som tex konferens eller planeringsdag tycker jag också kan stärka gruppen men då är temat något som har med arbetet att göra.

• älskarlivet81

Vi är så uppbokade i familjen så har vi någon ledig kväll vill jag umgås med min familj. I perioder är det så i alla fall.. I andra perioder känner jag för att gå på personalfester.
  • Aniiee

Det är helt ok att skippa sånt. Om någon har något emot det så bör den ta sig en funderare på vad som är så viktigt med att just du ska följa med på just "det".

Jag brukar dock "offra mig" en gång om året, om det är något intressant som händer. Inte för att jag vill umgås med mina kollegor, utan för att det intresserar mig (någon nämnde naturhistoriska - den skulle jag följa med på. För min egen skull och museets.)

Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
Svar på tråden Vill inte vara med på festligheter med jobbet