• Lovied­ovie
    Äldre 15 May 08:57
    7365 visningar
    9 svar
    9
    7365

    Clearblue veckoindikator?!

    Förra torsdagen gjorde jag mitt första gravtest, clearblue med veckoindikator, som visade 1-2. Enligt mina beräkningar (natural cycles som mäter temp och sen även ägglossningstest) så borde jag vara i 4+6 idag. Så idag gjorde jag ett till test (så dumt, blir bara jätteorolig för att något ska vara fel) som fortfarande visade 1-2! Jag är redan så orolig för missfall, men egentligen finns det inget annat tyder på att något ska vara fel.

    Någon vänlig själ som har tankar kring detta? Jag tänker att det borde visa 2-3 om jag nu är i 4+6? Det visar ju hur länge ägget varit befruktat väl?

    Så orolig.. :( har tid för viabilitetsskanning 9/6.

  • Svar på tråden Clearblue veckoindikator?!
  • Äldre 15 May 18:01
    #1

    Det kan ju vara så att befruktningen tog längre tid än vad du räknat med. Så det behöver absolut inte vara något konstigt. Boka en tid hos gyn och gör ett tidigt ultraljud. Men det brukar inte kunna se graviditet förens runt v 6.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 15 May 18:14
    #2

    Ska man vara helt korrekt så är du ju faktiskt i vecka 2 räknat från befruktningen, så testet visar ju faktiskt rätt. Sen är de där testerna sjukt missvisande och absolut ingenting som bör användas för att mäta ökningen av hcg, utan det måste man mäta med blodprov i så fall.

  • Lovied­ovie
    Äldre 16 May 08:03
    #3
    Fridisen26 skrev 2015-05-15 18:01:37 följande:

    Det kan ju vara så att befruktningen tog längre tid än vad du räknat med. Så det behöver absolut inte vara något konstigt. Boka en tid hos gyn och gör ett tidigt ultraljud. Men det brukar inte kunna se graviditet förens runt v 6.


    Mascaraklumpar skrev 2015-05-15 18:14:34 följande:

    Ska man vara helt korrekt så är du ju faktiskt i vecka 2 räknat från befruktningen, så testet visar ju faktiskt rätt. Sen är de där testerna sjukt missvisande och absolut ingenting som bör användas för att mäta ökningen av hcg, utan det måste man mäta med blodprov i så fall.


    Tack snälla ni! Ibland behöver man lite input från andra.
  • karoli­na84
    Äldre 16 May 11:30
    #4

    Ja, lite inte på det där. Det var det första barnmorskan sa till mig när jag nämnde vad den visade.
    Jag tog ett sådant på BIM+2 och fick beskedet att befruktningen skett för 2-3 veckor sedan, men när vi mätte fostret i vecka 12 blev jag tillbakaflyttad 6 dagar vilket innebär att testet egentligen borde ha visat 1-2.

  • Gravid­igen19­85
    Äldre 18 May 11:58
    #5

    Jag är i vecka 5+4 och mitt visar fortfarande 2-3 veckor.

    Har hört från jättemånga att den kan visa lite olika pga hcg:n och det har inte varit nån fara! :)


  • Äldre 18 May 20:03
    #6

    Min gravtest visade 3 veckor +, 1,5 vecka senare gjorde vi ett vul som visade att jag var gravid i vecka 8+4 :P

  • Äldre 19 May 09:12
    #7

    Tyvärr brukar ju dom där visa ganska korrekt. På min förra graviditet stannade den på 1-2, när jag enligt mina egna beräkningar skulle vara längre gången. Fick som väntat mf. Kan ju vara så att det tog längre tid för befruktningen att ske, så prova om ett par dagar igen. :)

    Denna graviditet har jag hållt mig borta från veckoindikatorn :)

  • Lovied­ovie
    Äldre 11 Sep 15:04
    #8

    Det stämde tyvärr för min del, jag fick missfall kort därefter och därav minskade hormonnivåer. Nu är jag dock gravid igen och håller tummar och tår för att det går bättre den här gången.

  • Tue 30 Jun 2020 12:57
    #9

    Nu ska jag skriva ett positivt inlägg för dem där veckorna slår om sent.

    Testade enligt nedan (och veckorna stämmer på pricken då jag gjort IVF)

    v 5+2 - Gravid 1-2

    v 5+3 - Gravid 2-3

    v 6+0 - Gravid 2-3

    v 6+1 - Gravid +3

    Idag i v 7+6 har jag varit på VUL där allt såg fint ut. Hjärtat slår som det ska och storleken stämmer överens med 7+6.

    Kommer aldrig mer ta test med veckoindikator då det enbart gett mig en fruktansvärd ångest. Att jag dessutom antecknat exakt när det slog om med sonen och därmed hade något att jämföra med gjorde inte saken bättre.

    Men, för alla som oroar sig och läser varenda tråd som finns om detta - det är inte kört!

Svar på tråden Clearblue veckoindikator?!