Rataxes skrev 2018-11-02 16:43:08 följande:
Von Papen gjorde Doffes maktövertagande möjligt, vill du tycka att det är fel att kalla honom nazist, för att hålla den patetiske ledarskribenten bakom ryggen så är det upp till dig. Det finns många exempel på folk som gjort nazisterna mindre tjänster än så och blivit brunsmetade av dårvänstern m.fl.
Jag tycker inte att man ska kalla ickekommunister för kommunister, ickenazister för nazister osv, det handlar om trovärdighe - att kalla till vänster om SD för kommunister, eller debilvänster eller såsserister blir fel. Det är helt enkelt för enögt.
Det handlar inte om att hålla någon bakom ryggen, det handlar om intellektuell hederlighet, att inte hålla på med alternativa fakta.
Von Papen försökte enligt uppgifterna på Wikipedia att bilda regering med hjälp av Nazisterna på olika sätt och fler gånger. Gör det honom till Nazistledare? Gör det honom till Nazist? Nej - det kan inte rimligt påstår utifrån dessa premisser.
Kanske var VP nazist. Kanske inte - hur som helst ska saker kallas för det de är.
VP anklagas i artikeln för att naivt ha trott att han kunde använda nazisterna utan risker och för egen makts skull. Vilket liknar det som Uk anklagas för. Att vara naiv angående det bruna partiets inlemmande i makten.
Dels är alltså ditt påstående fel i sak, dels har du inte förstått vad artikeln vill säga. Du påstår att det är Ok att raljera med hittepå för att dårvänstern brunsmetat andra för mindre.
Så du har inte ens ambitionen att komma med faktiska påståenden utan förvarar en uppenbar lögn med whataboutism
Men om du vill använda alternativ fakta för att anklaga S-skribenten för att anse att UK ställs med en nazistledare på en monterad bild så kommer jag att säga emot dig - för det är inte upp till dig att sprida fake news med hjälpa av alternativa fakta utan att bli emotsagd baserat på kända fakta.
VP samarbetade med nazisterna - om han var nazist eller inte framgår inte av det jag kunnat ta reda på.