• Juliasmamma

Ledsen mamma

Hej, tänkte skriva här och få lite råd vad jag ska göra då min dotter som är 6 år blir utfryst av grannbarnen.. Alla andra barnen får vara med och leka förutom mitt barn. När hon försöker prata med dom då får hon höra kommentarer som " är det någon som pratar? Vi hör inget?? Ingen vill prata med dig.." Jag blir så ledsen av att få höra sånt. Men har inte vetat vad jag ska göra.. Även viskar barnen till varandra och helt plötsligt bara att vi vill inte leka med dig.. Samma gällde här om dagen då mitt barn hade hittat en ny kompis att leka med men då viskade ett barn till henne något och dom stog och viska och efter detta har mitt barn fått höra att ingen vill leka med henne.. Barn kan vara så elaka mot varandra och själv är jag uppvuxen att man ska ta med alla barn.. Och aldrig lämna någon utanför.. Vad skulle ni göra?? Är bara orolig för min dotter då hon försöker allt för att hon ska dyga och att dom ska leka med henne. Föräldrarna till dom andra tycker att dom ska lyssna på deras barns vilja. Men va faan vart nånstans går gränsen.. Tack för svar på förhand..

• Svar på tråden Ledsen mamma
  • Dasha
    Juliasmamma skrev 2015-05-16 22:54:54 följande:

. Föräldrarna till dom andra tycker att dom ska lyssna på deras barns vilja.

har föräldrarna frågat sina barn varför de beter sig så? verkar som att de kommit på något dumt, måste vara något missförstånd, eller någon har hittat på något.

det kan ju vara så att någon skojade och sa något om din dotter, och ett anna barn missuppfattade det och berättade för andra. Låter som ett skvaller. Hoppas att det är något enkelt som kommer att lösa sig när de fattar att de har fel.

• Dimisi

Jag tycker du ska gå ut på gården och prata med barnen vid ett tillfälle då din dotter inte är med. Förklara att hon känner sig utanför och fråga om de oxå har märkt det. Fråga dem om de har förslag på lösningar. Även om du pratar med just de barnen som är taskiga mot din dotter, kan du låtsas som att du inte vet vilka det är. Det är onödigt att peka ut någon. Bättre att de istället får fokusera på lösningar och får känna sig som "de snälla" som ska fixa problemet.

• viseversa

Du ber barnen lägga av såklart. Säger att fet kallas mobbing och är olagligt, och sen undrar jag vad det är för vidriga föräldrar dom andra barnen har som tycker det är okej att deras skitungar flyger ut och mobbar ett annat barn. Hade frågat dom det också.

• TorparBruden

Prata med föräldrarna!

Hade mitt barn betett sig så där, så hade jag velat höra det så jag kunnat "läxa upp" min unge i hur man beter sig och är en snäll kompis.

Tänk dock på att du kan få kalla handen av deras föräldrar, då du indirekt påpekar ett misslyckande i deras föräldraskap.

• Juliasmamma

Ja vi har försökt prata med föräldrarna men dom säger att dom måste tänka på deras barn första hand och om dom inte vill leka med min dotter så är det så tydligen, men det som gör mig arg är ju att dom kan vara så kalla mot min dotter . Låsas att hon inte finns och kommer med dumma kommentarer.. Alla är i olika åldrar och alla grann barnen leker med varandra . Dom är mellan 6-10 men min dotter får inte vara med.. Försökt prata med min dotter och försökt att hon inte bry sig men hon vill så gärna leka med dom..

• Vinterankan

Lite drastiskt kanske men jag skulle försöka flytta. Ny skola (om barnen går i samma skola också) och nya grannbarn. Om du inte får med dig föräldrarna så kommer det nog aldrig att lösas.

• Fenna
    Vinterankan skrev 2015-05-18 06:11:07 följande:

Lite drastiskt kanske men jag skulle försöka flytta. Ny skola (om barnen går i samma skola också) och nya grannbarn. Om du inte får med dig föräldrarna så kommer det nog aldrig att lösas.

Jag håller med. Naturligtvis är det fel att din dotter ska behöver flytta på sig, men för hennes skull är det kanske det bästa alternativet. Uteslutning är bland det värsta man kan utsätta en människa för och det tär psykiskt. Sen, nej man kan inte tvinga barn att leka med varandra, men man kan ingripa mot rena elakheter. Kanske är det allmänt dålig stämning på gården, kanske leker de andra barnen inte så harmoniskt som det ser ut utifrån och föräldrarna är rädda att deras barn ska bli utsatta.

Din dotter behöver stöd för att först
    å att det inte är henne det är fel på. Kanske kan du hitta andra aktiviteter så att hon inte behöver träffa barnen på gården så mycket. Lycka till!  
  • Bananen123

1. Du kan börja med att prata med barnen när de är ute och leker.
    Du kan välja mellan att prata med barnen ensam eller så kan du prata med barnen när ditt barn är med dig!

2. Prata med föräldrarna!
    du kan prata med föräldrarna enskilt eller tillsammans, det väljer du själv.

Om inte nåt av detta funkar, så kan det KANSKE vara läge att prata med socialen.

• Ankanpankan1

Fy så jobbigt! Lider verkligen med dig och din dotter.

Som jag ser det måste du ta reda på varför, de andra barnen utesluter henne. Och sedan jobba utifrån det...

Hur länge har det pågått? Är ni nyinflyttade?

Kanske börja med att prata med skola , fritids. Kan de ha sett saker?

Vidare så tror jag du bör vara med henne på gården och leka med henne. Spela kula etc och så småningom kommer säkert de andra barnen att fråga om vad ni gör. Då inkluderar du dem och i den situationen kanske du kan börja lyssna mellan raderna för att förstå vad som hänt mellan barnen.

Barn brukar oftast tycka om när vuxna leker och chansen är stor att du gör ditt barn attraktivt på kompismarknaden om du är närvarande och leker.

Ska ni bo kvar på denna gård kommer arbetet ligga på dig för att få in henne i gruppen. Tyvärr fungerar barn utan vuxna som närvarande som i "flugornas herre"

Att prata med de andra föräldrarna verkar du redan gjort... Men håller alla med om detta att din dotter inte ska ha någon att leka med.

Jag tycker inte heller att alla alltid ska få vara med överallt, men jag tycker att alla ska få ha någon att leka med. Det är stor skillnad.

Lycka till!

Svar på tråden Ledsen mamma