• Anonym (Lite fundersam)

Vad ser försäkringskassan?

Funderar på vad försäkringskassan ser och inte ser?!

Jag har bostadsbidrag och sjukskriven. Man uppger ju då en inkomst varje år

Vad händer om man tex säljer saker på Tradera eller blocket. Gjort de och då har det ju skett en betalning till mitt privatkonto från köparen så att säga. Ser försäkringskassan sånt när de kontrollerar varje år och räknas privata överföringar då som inkomst?

Vill ju ej att de blir fel och jag återbetalningsskyldig

• Svar på tråden Vad ser försäkringskassan?
  • Anonym (Cc)

Nej de ser inte ditt konto.

Du ska uppge din inkomst så fort det sker en förändring av den.

• Hummeldummel

För att sådan försäljning ska tas upp som inkomst så finns det vissa regler. Läs på skatteverketshemsida.

Ok så de ser ej överföringar från konto till konto oavsett summa.

Haft kunder som ej haft internet bank utan gått t banken och fört över till mitt konto. De syns ej heller?

Sålt rätt mkt så orolig att jag gör fel

• Rani

Självklart ser inte Förskringskassan vad du har på dina privata konton. Snacka om storebrorssamhälle. De ser de uppgifter som dina arbetsgivare, bankerna och övriga lämnar till skatteverket till din deklaration.

• Anonym (Cc)

[quote=75313219][quote-nick]Anonym (Lite fundersam) skrev 2015-05-17 22:37:54 följande:[/quote-nick]

Ok så de ser ej överföringar från konto till konto oavsett summa.

Haft kunder som ej haft internet bank utan gått t banken och fört över till mitt konto. De syns ej heller?

Sålt rätt mkt så orolig att jag gör fel

[/

Det är ju exakt samma sak, att föra över med internetbank eller gå in på ett bankkontor.....

Har du sålt mycket kan du behöva skatta för inkomsten.

Har du försörjningsstöd?

FK kan inte gå in onde dina bankkonton. Misstänker de bedrägeri så polisanmäler de..

Det är ju exakt samma sak, att föra över med internetbank eller gå in på ett bankkontor.....

Har du sålt mycket kan du behöva skatta för inkomsten.

Har du försörjningsstöd?

FK kan inte gå in onde dina bankkonton. Misstänker de bedrägeri så polisanmäler de..

[/quote]

Jag har ej försörjningsstöd utan sjukpenning och bostadstillägg. Men antar ju att pengar från försäljning räknas som extra inkomst. Bara så svårt att uppge vad man får sammanlagt då de vill veta årsinkomst som man uppger å sånt vet man ju ej innan liksom

• Anonym (Cc)

Men hur mycket säljer du för?

Svårt att säga, ibland bara några hundringar på en månad och ibland flera tusen andra månader

Anonym (Cc) skrev 2015-05-19 14:45:34 följande:

Men hur mycket säljer du för?

• Alexi

Om du har bostadstillägg så har du ju inte sjukpenning utan sjukersättning. Det finns tydliga regler för gränser för inkomster, beroende på när man beviljats sjukersättning mm.
    Om det är bostadsbidrag du har är ju alla inkomster relevanta, läs lagtexten så ser du ju vad som gäller.

Fk kan inte kolla dina bankkonton men kan söka på internet, blocket, tradera osv.

• Kjell2

Det kan bli en flerstegsraket. Skatteverket, som kan begära ut uppgifter från banken, kan anse att du bedriver affärsverksamhet och upptaxera dig. Därefter kommer fk och minskar dina bidrag baserat på din nya höga inkomst.

Går det riktigt illa kan du av fk anses avsiktligt dolt inkomster och då blir det kanske en anmälan om bidragsfusk.

Knäckfrågan här blir om du tjänar mer än småpengar på ditt handlade.

• Anonym (Hederlighet)
    Anonym (Lite fundersam) skrev 2015-05-19 15:02:48 följande:

Svårt att säga, ibland bara några hundringar på en månad och ibland flera tusen andra månader

Det enklaste vore väl att ringa både skatteverket och försäkringskassan och fråga? Vem skulle kunna svara bättre än dom?

Det är tråkigt att verkar som att du mer rädd för att åka dit än vad du är mån om att göra rätt för dig.

Du har ingen koll på hur mycket du drar in på försäljning. Du har inte funderat på att reda ut det, deklarera och ev. skatta för det?
Svar på tråden Vad ser försäkringskassan?