• zabinak

    Allergi, mot vad?

    Hej!

    Jag har en son på drygt 6 veckor som sedan han föddes har haft stora problem med magen. Vi har träffat olika läkare och bm. Några tror att han är allergisk och andra säger att det är typisk kolik. Han har inte något speciellt skrikmönster, ex ett visst antal timmar på kvällen, utan skriker egentligen större delen av vaken tid. Framförallt efter amning.

    Men ändringar i min kost samt akupunktur har det blivit något bättre men absolut inte bra. Han skriker mindre men gnäller och är missnöjd hela dagarna fortfarande. Vissa dagar skriker han precis som förut.

    Ni som har koll på det här med mat under amning kanske kan hjälpa mig lite, för jag har känslan av att det är något han inte tål. Min kost består av:

    Lax, tonfisk, kyckling, blandfärs, ibland annat "rent" kött, ljust bröd, isbergssallad, gurka, pasta, potatis, vattenmelon, banan, bragokex, vanlijvafers från göteborskex, digestivekex, potatischips, Oatly matlagningsbas, olivolja, mjölkfritt margarin, vatten.

    Maten kryddas endast med salt och lite vit- eller svartpeppar. Någon gång har jag använt dill och persilja. All mat är ägg- och mjölkproteinfri (eller missar jag nåt??? Är det mjölk eller ägg i nåt av det?)

    Vad av detta kan reta min sons mage? Jag tyvker att jag håller mig väldigt "ren"... Är det sockret i kexen? Jag är lite av en fikafantast och det är ju sååå tråkigt att inte kunna fika så därför har jag valt dessa kex som jag tycker borde funka.

    Kan något hjälpa mig?

  • Svar på tråden Allergi, mot vad?
  • Alexi

    Jag är allergisk mot fisk och skaldjur sedan födseln men jag tror inte att jag reagerade med magbesvär på det men hade däremot eksem, illröda kinder osv redan som spädbarn. Har din son några hudbesvär?

  • zabinak

    #2 Han har haft utslag i ansiktet sedan han va ca 1 vecka. Bm på BVC sa att det var hormonprickar som inte hade något med min kost att göra, men när la om kosten helt bleknade dom efter bara någon dag. Nu är det ytterst lite kvar. Vad de berodde på bet jag inte, men det märker jag ju när jag börjar ta in ett livsmedel i taget sen.

  • Anonym (Mamma till mjölk- och baljväxtallergiker)

    Vilket märke är det på digestive kexen, McVities vet jag innehåller spår av mjölk? Det samma gäller potatis chipsen; OLW har några sorter som är helt rena från mjölk men i övrigt innehåller i stort sett alla chips mjölk eller spår av mjölk.  


    Det är svårt att uttala sig om eventuella allergener utan att också veta tillverkaren av dem eftersom det kan skilja mycket mellan olika sorter, både i själva innehållet men även i vad det innehåller "spår av". "Spår av" innebär i regel att produkten tillverkats i samma maskin som en produkt som innehåller allergenet, vilket innebär att slutprodukten i den första batchen efter omställning kan innehålla hel del av allergenet (trots att allergenet inte finns med på innehålls förteckningen).
  • cosinus

    fisk kan ju naturligtvis vara en bov men annars behöver barnen inte vara allergiska.

    Kräks han mycket? Refux kan ju också vara ett problem. Är tämligen säker på att min ena skrek av det som spädis. Hon skrek och tjorvade i flera månader och jag provade att äta enbart ris och rapsolja och salt i 3 veckor för jag höll på att bli tokig men ingen förbättring.

    Eftersom hon gick upp i vikt som hon skulle så trodde de inte på reflux men i samma veva som hon slutade kräkas 3 timmar efter amning i upprätt tillstånd utan "bara" kräktes nytankad och/eller med tryck på magen så slutade hon också vråla mer eller mindre hela dagen och sömnen/natten började bli överlevnadsbar.

Svar på tråden Allergi, mot vad?