• Bellsen

Ha barn på dagis + föräldrapenning?

Hej!

Är det någon som vet ifall man får lov att jobba och ha föräldrapenning under samma vecka? Tex dagis och jobb mån-tis och sen vara hemma med barnet med föräldrapenning resten av veckan?

Min dotter kommer nämligen vara precis ett år fyllda i augusti och jag tycker det är alldeles för tidigt att börja dagis då :( Vi hade tänkt skola in i november men när jag pratade med förskolechefen idag rekommenderade hon starkt att göra det i augusti pga platsbrist (på alla förskolor vi sökt). Det är nästan omöjligt att få plats i november. Så då tänkte jag att man kanske kan skola in i augusti, enbart ha henne där ett par dagar i veckan för att hålla platsen, och vara hemma övriga dagar.

Eller om det brukar vara många barn som byter avdelning i januari och man försöker vänta tills dess? Har ingen koll på det.

• Svar på tråden Ha barn på dagis + föräldrapenning?
  • Flickan och kråkan

Ja, självklart kan du kombinera deltidsarbete med föräldrapenning. Du får ta ut FP de dagar du inte jobbar. Jobbar du en halv dag så kan du ta ut FP för andra halvan också. Man tar helt enkelt ut FP för den tid man inte jobbar. Slutar man en timme tidigare för att hämta tidigare så tar man ut 1/8 dag etc.

• Flickan och kråkan

Jag har inte superkoll på dagissystem. Vår äldsta började i januari. Vår mellanson i augusti. Planen för vår yngsta är att han ska börja i januari då han är 2,5. Vet inte hur svårt det är att få plats här i januari, men vi vill inte skola in ett halvår tidigare än vi tänkt/önskar för att hålla en plats. Nu sitter vi inte i sjön om det skulle dröja lite längre, men vad säger förskolechef om platsgarantin?

• Bellsen

Tack! Vad skönt, isåfall är ju det en lösning. Finns det någon gräns för hur få timmar barnet får gå på dagis?

• Bellsen

Nej, det vill egentligen inte jag heller :( men det blir ganska knapert att gå hemma så pass länge. Vet att det finns vårdnadsbidrag, men det försvinner väl snart?

Hon tyckte att vi skulle söka fler förskolor... Men då är det plötsligt en stor omväg på väg till jobbet :(

• Rani

Barnet får gå på dagis i samma omfattning som du/ni arbetar. Så om du tar ut föräldrapenning tre dagar i veckan så får barnet vara på dagis resterande två. Det får vara där er arbetstid+restid.

• Bellsen

Är det någon som vet om det brukar komma ny kull i januari? Eller går man ett helt år på samma avd?

• nozpa
    Bellsen skrev 2015-05-18 23:25:22 följande:

Är det någon som vet om det brukar komma ny kull i januari? Eller går man ett helt år på samma avd?

På min dotters förskola är det augusti som gamla slutar och nya tillkommer. Tror det var 1 barn som började i januari. Medans det var ca 7 i augusti.
    Och nu slutar 6 barn till sommaren och så kommer det 5 nya i augusti. Sedan är det fullt tills/om någon slutar.
  • cosinus

Kolla hur det rent praktiskt ser ut med dagiskön.

Här spelar det ingen roll om man sökt inskolning 1 aug, 20 aug eller början på sep. De som börjar kring terminsstart klumpas ihop och hanteras som om de sökt samma datum. Man kan alltså inte tjäna någon köplats på att söka ett tidigare datum under hösten. M a o. Sätt datumet så sent du kan och ändå vara med i samma race.

Sen kollar du hur länge man får vara ledig från en plats utan att säga upp den. Kan vara 1 månad eller 2. Här tror jag det var en månad.

Min dotter som är född i Juli sökte jag plats för 15 sep för det var så sent jag kunde sätta datumet. Sen sköt jag på det en månad och började så smått inskolning i mitten på okt. Så hon började "på riktigt" kring månadsskiftet okt/nov och så var det ju bara 6-7 veckor till jullovet. Då gick hon må-tis ledig ons och to-fr på dagis igen. Korta dagar. Funkade bra för oss. Eg hade vi velat börja i januari men då hade vi aldrig fått plats på syskonens dagis.

• Skånetjej01

Här är det lättast att få plats i augusti. Oftast är det bara då man byter avdelning.

• En blå giraff

I min kommun kan man bara i praktiken få plats i augusti/september. Söker man en annan tid på året får man oftast vänta till augusti ändå. Alternativt få en plats långt ute på landet hos dagmamma där platserna inte är så efterfrågade. Kommunen ska ju erbjuda plats inom 4 månader men såvitt jag vet blir det inga konsekvenser för kommunen om de struntar i det. Min yngsta är född i juli och jag skolade in vid 13 mån för jag var tvungen att vara säker på att få plats. Dåligt är det!

• pigglet

Här i Skellefteå skolar i in barn året runt. Men visst - det är väldigt många som börjar just i augusti.

Som de andra svarat - det går utmärkt att kombinera jobb och föräldrapenning. Det jag tänker är att det kan vara väldigt svårt för en 1-åring att gå 2 hela dagar/vecka och vara ledig 5 dagar. Det blir för långt mellan gångerna, ingen rutin, svårt att knyta an till personalen och liksom komma in i gruppen. Kan man lösa det så är det bättre med fler dagar men kortare. Och gärna inte mer än 2 dagar hemma i rad, att man sprider ut förskolan under veckan så gott det går.

Svar på tråden Ha barn på dagis + föräldrapenning?