Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.

Anonym (mamma) skrev 2015-05-20 20:29:18 följande:

Min son gillar Frost (Frozen) filmen, han har önskat sig kläder med bilder från filmen. Han har tidigare gillat Hello Kitty. Det är så svårt att hitta något som passar honom. Han är en pojke, rosa är fint men alla är med flickiga (prinsessa) tillägg (spets, text för en tjej m.m.). Nu hittade jag äntligen en tröja som var turkos med bilden,snögubbe från Frost.

Varför kan inte pojkar ha snygga neutrala kläder med frost? Varför görs alla dessa till flickor? Är Frost endast för flickor?

Vad tycker ni? Vad anser ni om dessa kläder? Pojkkläder och flickkläder?

Konstigt att ingen affärsman/kvinna fattat att grabbar också kan gilla filmen!
  • Anonym (mor)
    Gena skrev 2015-05-21 13:25:08 följande:
    Han får se flickig ut om han vill det när han blir större och själv kan bestämma att han vill ha klänning eller tröja med puffärm eller spets. I nuläget är det jag som ansvarar för att välja kläder och då kommer jag inte att "lura" honom genom att ta på kläder som signalerar till omgivningen att han är av motsatt kön, på samma sätt som att jag inte skulle ta på honom en tröja med en politisk åsikt eller t.ex. ett kontroversiellt skriftligt budskap på eller på något annat sätt "lägga ord i hans mun". Jag skulle inte ens ta på honom en  "Jag älskar mamma" tröja - allt sådant lämnar jag tills han blir stor nog att bestämma själv.
    Låter mycket klokt. 
  • Anonym (mor)

Det fantastiska är att små flickor kan klä sig i kamouflagefärgade byxor och ha dödskalle-t-shirt eller en t-shirt med en bulldozer etc och ingen genusprofet bryr sig. Tjejerna är helt fria och det är ju underbart. Pojkarna däremot ska det krånglas med och den lyckligaste "genus"-mamman är den vars lille son gillar att ha klänning(?). Det debatteras fortfarande 2015 om huruvida pojkar kan ha rosa när det är en jättevanlig färg på killar numera. Kanske det inte finns så mkt rosa på HM:s pojkavdelning men en rosa t-shirt går ju att köpa helt neutral ngn annanstans. Enda gången som det ev  kan upplevas väldigt uppdelat det är väl när man får barn och snälla släkten kommer med rosa till en flicka och blått till en pojke. Har läst om "genus-mammor" som vill att grattiskorten till "Nya Babyn" ska vara färgneutrala.
    Orka.

• Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2015-05-22 05:59:03 följande:

Det fantastiska är att små flickor kan klä sig i kamouflagefärgade byxor och ha dödskalle-t-shirt eller en t-shirt med en bulldozer etc och ingen genusprofet bryr sig. Tjejerna är helt fria och det är ju underbart. Pojkarna däremot ska det krånglas med och den lyckligaste "genus"-mamman är den vars lille son gillar att ha klänning(?). Det debatteras fortfarande 2015 om huruvida pojkar kan ha rosa när det är en jättevanlig färg på killar numera. Kanske det inte finns så mkt rosa på HM:s pojkavdelning men en rosa t-shirt går ju att köpa helt neutral ngn annanstans. Enda gången som det ev  kan upplevas väldigt uppdelat det är väl när man får barn och snälla släkten kommer med rosa till en flicka och blått till en pojke. Har läst om "genus-mammor" som vill att grattiskorten till "Nya Babyn" ska vara färgneutrala.
    Orka.

PS: Genusmammor har nästan alltid söner.
  • Anonym (mor)
    Modesta skrev 2015-05-22 08:13:20 följande:
    Anonym (mor) skrev 2015-05-22 05:59:03 följande:

Orka.

Men hur kul är det att klä ett barn, oavsett kön, i dödskallekläder eller kamouflage (som ju är ett militärplagg ursprungligen)?! Jag tycker det sänder jättekonstiga signaler!

Kan dessutom vara svårt att köpa en "helt neutral" rosa tröja, då min erfarenhet från vissa kedjor är att alla rosa/lila/mm "tjejtröjor" är smala och har puffärm, medan de "vanliga" tröjorna alltså anses vara avsedda för pojkar och då också i murriga färger vanligtvis.

Jag är definitivt genusmamma! Jag vägrar köpa blått/rosa kort till nya babyn utan köper färgneutralt osv, jag köper inte opraktiska puttinuttsaker/bulldozerkläder till mitt barn. Jag köper mjuka, färgglada och gärna ekologiska kläder som är rymliga och lekvänliga.

(Jag har en dotter)

Nu menade inte jag att man KLÄR sitt barn i kamouflage osv utan att barnet själv väljer de kläderna. Det är ju ingen big deal om en flicka vill ha sådana kläder. Jag har alltid gillat neutrala färger utan att jag haft ngn genustanke. När jag bestämde mina döttrars kläder så var det just så jag klädde dem och alltid mjuka, lekvänliga plagg. DÄREMOT till min "fasa" så blev det så att när de blev stora nog att ha en åsikt om kläder så fick jag köpa klänningar med typ chockrosa Mimmi Pigg-tryck på knallgul botten och hemska dressar i storblommigt. Mjuka, lekvänliga kläder fortfarande men............FULA (tyckte jag). Så mkt för mina lama försök.
  • Anonym (mor)
    Donum skrev 2015-05-22 10:30:47 följande:
    Jag håller med om att det är mycket friare för flickor, men att vi har kommit så långt att det är jättevanligt att pojkar har rosa håller jag inte med om. Min son får kommentarer emellanåt för att han har rosa kläder. Det har hänt både en och två gånger att främlingar kommenterar att han har rosa. Det har aldrig skett motsvarande när dottern har blå kläder.
    Jag trodde att eftersom tonårskillar och vuxna män kan ha rosa skjortor och tröjor så var det helt okej även på småpojkar?
Svar på tråden Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.