• Donum

Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.

Det finns Frost-tyg att köpa (trikå) så kan du sy vilken som helst modell på tröja. (T ex här

www.kameleontdesign.se/jersey-frost-p-180.html )

Jag håller med om det trista utbudet för pojkar. Det var därför jag började sy.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Tom Araya skrev 2015-05-22 01:46:03 följande:

I övrigt brukar jag säga: Krävs snopp så är det en killgrej och krävs snippa så är det en tjejgrej, annars är det för båda könen.

Strålande enkelt sammanfattat.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Anonym (mor) skrev 2015-05-22 05:59:03 följande:

Det fantastiska är att små flickor kan klä sig i kamouflagefärgade byxor och ha dödskalle-t-shirt eller en t-shirt med en bulldozer etc och ingen genusprofet bryr sig. Tjejerna är helt fria och det är ju underbart. Pojkarna däremot ska det krånglas med och den lyckligaste "genus"-mamman är den vars lille son gillar att ha klänning(?). Det debatteras fortfarande 2015 om huruvida pojkar kan ha rosa när det är en jättevanlig färg på killar numera. Kanske det inte finns så mkt rosa på HM:s pojkavdelning men en rosa t-shirt går ju att köpa helt neutral ngn annanstans. Enda gången som det ev  kan upplevas väldigt uppdelat det är väl när man får barn och snälla släkten kommer med rosa till en flicka och blått till en pojke. Har läst om "genus-mammor" som vill att grattiskorten till "Nya Babyn" ska vara färgneutrala.

Orka.

Jag håller med om att det är mycket friare för flickor, men att vi har kommit så långt att det är jättevanligt att pojkar har rosa håller jag inte med om. Min son får kommentarer emellanåt för att han har rosa kläder. Det har hänt både en och två gånger att främlingar kommenterar att han har rosa. Det har aldrig skett motsvarande när dottern har blå kläder.
  • Donum
    Anonym (mor) skrev 2015-05-22 15:28:21 följande:

Jag trodde att eftersom tonårskillar och vuxna män kan ha rosa skjortor och tröjor så var det helt okej även på småpojkar?

Tydligen inte. Även min man har fått höra att män inte ska ha rosa. Också när han sitter där, iklädd just rosa tröja. Brukar dock kontra med att han är tillräckligt trygg i sin manlighet så han behöver inte bry sig om sånt.
  • Donum
    Anonym (Flurry) skrev 2015-05-24 18:57:45 följande:

Ni moderna genusmorsor kommer förstöra era söner med en massa utstyrsel som får oss andra att häpna.

Det beror väl på hur trygga de är i sin manlighet?

Om manligheten sitter i kläderna så är ju manligheten väldigt skör.
  • Donum
    grind skrev 2015-05-31 08:42:53 följande:

Alla pojkar är osäkra i sin manlighet. Det är just därför det är viktigt att föräldrarna visar upp konstruktiva könsroller som hjälper pojkarna att hitta rätt.

Det har jag inte märkt. Och inte har jag märkt att färgen på kläderna påverkar manligheten heller. Min man är lika manlig när han har rosa tröja som när han har blå.
  • Donum
    grind skrev 2015-05-31 13:13:57 följande:

Du är kvinna och förstår inte hur hierarkin i en manlig grupp fungerar.

Du menar att han får olika plats i hierarkin beroende på vilken färg på tröjan han har?
  • Donum
    grind skrev 2015-05-31 17:50:41 följande:

Ja, det kan på påverka men framförallt får en pojke högre status om han uppfostras traditionellt på alla områden. Tröjan är egentligen bara ett symptom på att pojken har sjuka föräldrarna.

Alltså, han är chef över åtminstone 300 personer, han är bäst betald bland alla i den manliga grupp vänner han ingår, han har helskägg och är MMA-brottare. Hans pondus, självförtroende och integritet påverkas inte av att han har rosa tröja. När han har rosa tröja har han det för att han tycker att det klär honom. Han har inte behov av att få bekräftelse på att han är man.
  • Donum
    grind skrev 2015-05-31 18:31:01 följande:

@Donum

Snälla, kan du försöka se hur det ser ut utanför din sängkammare.

Det gjorde jag ju precis. Du påstod att min mans manlighet och plats i hierarkin påverkas av en rosa tröja. Jag påstår att det inte alls har någon inverkan. Jag förstår att om man är osäker på sin manlighet så blir färg på kläder viktiga. För de som inte är osäkra så spelar färgen ingen roll.
  • Donum
    grind skrev 2015-05-31 19:59:11 följande:

Nej, det var inte det jag påstod. Jag bad dig om att se hur det ser ut i allmänhet och sluta fokusera på din man.

Är han ett jobbigt exempel?

Du tror inte att framgångsrika personer med rätt hög status påverkar som förebilder?
Svar på tråden Synd att tjejkläder görs inte i pojkmodell.