Inlägg från: Anonym (stackars!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stackars!)

Tycker så jävla synd om decemberbarn!

IMHO skrev 2015-05-21 08:08:46 följande:
    Jag kan dock förstå oron för om barnet är senare i utvecklingen än årsgamla som är födda i januari, eftersom det faktiskt är ett års skillnad. En medveten förälder kan dock ansöka om senare skolstart, så det argumentet behöver du inte lägga så mycket vikt vid. Se här: www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148938!/Menu/article/attachment/Skolplikt%20och%20rätt%2 0till%20utbildning%20120302.pdf
    Exakt..
  • Anonym (stackars!)
    Anonym (Det är inte synd) skrev 2015-05-21 08:53:36 följande:
    Jag är decemberbarn själv. Har läst att decemberbarn oftare blir ledare och höga chefer eftersom de ofta är mindre än sina klasskamrater och istället hävdar sig intellektuellt.

Det stämmer bra på mig. Är tvilling så jag var fysiskt liten när jag började skolan. Hade dock väldigt lätt för mig i skolan och är hög chef idag. 

Det fysiska är dock också intressant. Det sägs att ungdomsidrottens sätt att välja ut barn för elitsatsa på endast går på fysisk mognad och inte talang eller framtida potential. Sällan är de som är bäst som juniorer de som lyckas som professionella idrottare senare.

Det stämmer också bra på mig! Senare i livet har jag nämnligen upptäckt att jag VISST har en idrottkropp som svarar bra på träning. En helt ny självbild!

Så att tycka synd om decemberbarn kan få konsekvenser på vilka förväntningar du sätter på barnet och vad de får för självbild. Are leaders born or made?
    Det är tvärtom... Ju tidigare du är född desto större är chansen att du blir framgångsrik och högt uppsatt...
  • Anonym (stackars!)
    Anonym (Hallu!?) skrev 2015-05-21 09:24:06 följande:
    Men, lilla vän då! Varför frågar du föräldrarna till decemberbarn!? - Är det inte bättre att ställa frågan direkt till decemberbarnen? Dvs de vuxna på forumet som levt i 20, 30, 40 år med att ha 20, 30, 40 födelsedagar i just december?

Själv är jag född i februari och jag avskydde det som barn. Nu avskyr jag det ännu mer då jag blir 30 före i princip alla mina vänner.
    Jag har många decemberbarn kring mig som jag frågat...
  • Anonym (stackars!)
    Anonym (26 dec) skrev 2015-05-21 09:38:15 följande:
    Är född runt julafton och nu som vuxen bryr jag mig inte alls. Men när jag var mindre så var det faktiskt inte så jättekul.
    1. Kändes som man bara firades en gång om året när alla andra firades två gånger (fick paket...)
    2. Det var extremt viktigt att mina presenter inte var inslagna i julpapper!
    3. Kändes som jag alltid fick mindre presenter, men det vet jag inte om det faktiskt stämde eller om det var inbillning.

Så hade jag haft lätt att få barn hade jag helt klart planerat in någon annan månad. Men nu var vi tvungna att gå igenom IVF för att lyckas och då kändes det mer viktigt att bli gravid, inte vilken månad bäbisen skulle komma i.
    Så synd! Hoppas du lyckas bli gravid!
  • Anonym (stackars!)
    ikna skrev 2015-05-21 11:40:25 följande:
    Om jag får vara ärlig så HATAR jag sånna som dig TS, det är sånna som du som jämt ska tycka synd om en som om man bara hade en arm eller liknande för att man är född i december. VAD är problemet? Jag är född i december, på självaste juldagen dessutom och alltid har folk tyckt synd om mig för det, lite smått kränkande faktiskt. Tycker ni att vi decemberfödda är sämre än ni andra eller vad är problemet?
    Jag kan leva med det... Personen har inget med min åsikt att göra utan det handlar om förutsättningar!
  • Anonym (stackars!)
    Anonym (Bitsie) skrev 2015-05-21 13:01:27 följande:
    "Vi hat lite svårt att bli gravida...." ändå känns tanken på ett decemberbarn jobbig? Oh lord... Tänk om folk kunde sluta tro att ALLT går att planera. Vad sjutton gör det vilken månad barnet föds? Skärpning! Vet MÅNGA decemberbarn (bl.a) min bästa vän o hon har ALDRIG varit senare än någon annan i sin utveckling.
    Ja. Efter att jag hört hur andra decemberbarn känner så är det inget jag vill riskera!
  • Anonym (stackars!)
    Anonym (BF 31/12) skrev 2015-05-21 17:05:09 följande:
    Ja, det tycker jag och min sambo också. Så nu när vi inte har kunnat få barn på egen hand och fått göra IVF så valde vi att skjuta upp en månad för att slippa riskera att få barnet i december. Och så slutade det med att det blev BF 31/12 i alla fall, så nu är det verkligen bara så att jag får kniiiiipa då. Vill verkligen inte ha barnet i december! Men kommer den då så gör den ju det och vi är lika glada ändå, men det är bara att vi vill ge barnet så bra förutsättningar som möjligt och där ingår t.ex. att inte vara född senast i klassen och därmed halka efter i utveckling och mognad.
    Håller tummarna för er!
  • Anonym (stackars!)
    Anonym (Novemberbarn) skrev 2015-05-21 16:58:02 följande:
    Jag är född i slutet av november och har aldrig förstått varför det är synd om decemberbarn. Vad är problemet?
    Många av dem kanske är lite senare i utvecklingen än sina kamrater? Det är det argument jag får höra oftast.
    NEWSFLASH! Utvecklingstakten bestäms inte av födelsemånad! smile3.gif Jag vet att det låter märkligt för vissa men det är faktiskt helt sant!

Och varför måste man vara tidig i utvecklingen?

Jag har alltid varit tidig i utvecklingen och det är ingen jävla dans på rosor det heller. Att vara först med att lära sig läsa och skriva, att vara först med att förstå matematiken, att vara först med att få bröst, att vara först med att få mens... Inte så jävla kul alls!
    Ok det var inte kul att fylla år så nära jul, men det kan man ju lösa med att införa midsommarklappar om man tycker det är ett verkligt problem.

Jag tycker lite synd om min son som är född mitt i juli och aldrig får några kompisar med på kalaset eftersom alla är på semester då, det problemet har jag aldrig haft.

VARFÖR är det synd om decemberbarn? Jag fattar verkligen inte.
    Du kan ju börja med att läsa ordentligt så kanske du ser det själv...
  • Anonym (stackars!)
    trololol skrev 2015-05-21 17:38:11 följande:
    Jag är född lite mer än en vecka efter julafton och det suger också. Men jag älskar årstiden. Bara för att just du inte gillar det, behöver ju inte betyda att ditt framtida barn heller inte gör det? Barnet kanske kommer älska vintern, det vet vi ju inte.
    Gud, läs tråden... Det handlar inte bara om vintern...
  • Anonym (stackars!)
    misspoison skrev 2015-05-21 18:50:15 följande:
    Jag är född i december, superbra. Jag fick pengar i julklapp och i födelsedagspresent så jag hade massor att köpa för på rean. Nu när jag är äldre är det ju superbra att vara yngre än mina kompisar.
    Gud, vad trist :(
  • Anonym (stackars!)
    SamanthaJ skrev 2015-05-21 19:32:22 följande:
    "Önskar inte det ödet för mitt barn"? Okej.. 
    Jag är själv född i december, kan inte säga att jag lidit på något sätt utav det. Cad är problemet?
    Du kan ju också ta och läsa tråden...
  • Anonym (stackars!)
    Anonym (P) skrev 2015-05-22 00:52:35 följande:
    Jag fyller år på nyårsafton och det är toppen! Alltid fest med folk man gillar och alla kommer alltid ihåg ens födelsedag. :)
    Jag kan ärligt säga att bland de problem jag haft i livet så har inget berott på vilken dag jag är född. Det enda som ibland varit lite irriterande har varit personer som TS som av oklar anledning ser ner på oss decemberbarn.
    Var skriver jag att jag ser ner på personer födda i December?
  • Anonym (stackars!)
    Anonym (annandagare) skrev 2015-05-22 06:04:23 följande:
    men va?! varför tycker du synd om oss?! jag är född annandag jul! mina föräldrar har iofs alltid varit noga med att det tex ska vara presentpapper på mina paket o inte julklappspapper, ingen julmat och en vanlig födelsedagstårta!

när jag var liten önskade jag att jag fyllde år på sommaren enbart för att jag älskade jordgubbstårta. annars har jag aldrig brytt mig om att jag fyller år i dec! minns att jag tyckte det var kul att få öppna dubbelt så mkt paket som alla andra, kunde även få lite dyrare paket som räknades som både julklapp och födelsedagspresent! nu är jag äldre o bryr mig inte alls om presenter!

jag ville aldrig ha någon moppe så vet inte hur det är att gå runt o vänta på det, men tror inte det är så farligt, finns värre saker här i världen. visst var jag sist i klassen att hänga med på krogen, men i den åldern var det ändå mest hemmafester som gällde ;) vi var även blandade och umgicks med personer som var något år yngre också så jag kände aldrig att det var ett jättestort problem faktiskt.

jag brukar fira min födelsedag 25e med mina vänner! bästa dagen att gå ut på hela året! blir alltid mkt party, iaf här i gbg! det är också gött att vara samma ålder hela året! i år är jag 25 nästa år 26 osv medan några av mina stackars vänner redan hunnit fylla 26! ;)

tror att detta "stackars decemberbarn" fenomenet är uppfunnet av folk som inte är födda i dec o vet hur gött det är. :D
    Jag känner många decemberbarn som känner som jag...
  • Anonym (stackars!)
    Anonym (Jaha) skrev 2015-05-22 14:50:55 följande:
    Där ser man... Själv tycker jag synd om barn som inte får kärlek, som misshandlas, som har ont, osv... Men alla är vi olika...
    Men gud... Som jag skrev innan, bara för att det finns värre saker så betyder det inte att något kan vara problematiskt.
Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!