• Sara H

Första barnet i säte - andra också?

Första barnet föddes vaginalt i säte för drygt 1,5 år sedan, går in i v 30 med andra barnet på söndag och ser med spänning/nyfikenhet/lite oro fram emot hur denna bebis kommer lägga sig.

Första barnet låg i säte från början i stort sett, men permanent från v 30. Snart är jag alltså där igen men denna bebis ligger än så länge mest åt rätt håll. Hon är mycket livligare överlag än vad storebror var i magen.

Hade en fantastisk förlossning, snabb och lätt, och kommer att föda vaginalt i säte igen om det nu blir så (och bebisen inte bedöms vara för stor), men jag hoppas att hon lägger sig rätt för "enkelhetens skull".

Enligt min BM går det inte att säga om chansen är större att det blir sätesläge igen denna gång, risken är 50/50 och det beror på vad det fanns för bakomliggande faktorer till att första barnet la sig i säte i så fall. Flera inom vården har oberoende av varandra pratat om att min livmoder kan vara hjärtformad vilket skulle kunna vara en orsak till sätesläget, men det är å andra sidan inget som synts till på UL nån gång så jag vet inte vad jag tror om det.

Svar på tråden Första barnet i säte - andra också?