Inlägg från: lillterror |Visa alla inlägg
  • lillterror

BF februari 2016

Hoppar in här då jag har bf 17/2! Första barnet och såg ut att vara en liten flicka på ul =) Någon mer än jag som drabbats av tidig foglossning och andra diverse graviditetsrelaterade åkommor?

• lillterror
    Sandramammatill2 skrev 2015-10-30 07:29:37 följande:

Jag är gravid med mitt andra barn. Första barnet var graviditeten som en dröm, visste knappt att jag var gravid förutom mot slutet då jag fick svullna fötter.

Den här graviditeten, inte ens två år senare har jag haft foglossning sen i början av graviditeten och även stela muskler, så tråkigt! Vissa gånger kan jag knappt röra mej! Sitter längst ner i ryggen och strålar ut längst med höger ben, har bf 21/2 så det hinner säkert bli värre också :/ men annars mår jag bra!

Men din stackare! Låter som mig då, fast jag har värst i höfterna och ischias, låter som att det är din ischias som ställer till med mest? Sjukskriven? Jag har kryckor för att ta mig fram utomhus och helt sjukskriven sen v23 =( vi har en lång vinter framför oss =/ men så värt det! =)
  • lillterror
    Linda8110 skrev 2015-10-30 07:26:35 följande:

Välkommen och grattis :) Tror min foglossning börjat nu... Har sååå ont speciellt på em/kvällen. Är i v.26.

Det är så obehagligt och önskar man kunde vara utan! Försök dra ner lite på tempot om dagarna så kanske det inte smärtar lika mycket? Varm vetekudde kan dämpa en del också :)
  • lillterror
    idm skrev 2015-10-30 07:59:07 följande:

Grattis till graviditeten :) Jag vet inte om det är foglossning, men jag har fått en väldigt öm svanskota under de senaste veckorna. Framförallt när jag sätter mig på något hårt, exempelvis en stol. Har du haft foglossning länge?

Tack så mycket!

Jag har haft känningar sen v16 (gick in i v25 igår), men i v 19 så gick det inte alls längre. Fort utför! Tycker du ska prata med bm eller sjukgymnast om svanskotan, så du inte går med det för länge och det bara blir värre. Förhoppningsvis kan du få tips och övningar för att underlätta eller iaf inte förvärra =)
  • lillterror
    Linda8110 skrev 2015-10-30 08:27:03 följande:

Grejen är att det har kommit nu denna veckan när jag varit hemma sjuk och haft alt annat än högt tempo. När det var som värt härom kvällen låg jag och hyperventilerade i sängen. Kändes som om någon stampat på mitt blygdben! Japp värmepåsen kom fram. Idag gör det ont i ljumskarna redan från morgonen. Blir en spännande dag! Mailat min BM och sagt att jag måste boka in en tid med deras läkare. Nästa vecka är ju tanken att jag ska tillbaka till jobbet.

Linda8110 skrev 2015-10-30 08:27:03 följande:

Grejen är att det har kommit nu denna veckan när jag varit hemma sjuk och haft alt annat än högt tempo. När det var som värt härom kvällen låg jag och hyperventilerade i sängen. Kändes som om någon stampat på mitt blygdben! Japp värmepåsen kom fram. Idag gör det ont i ljumskarna redan från morgonen. Blir en spännande dag! Mailat min BM och sagt att jag måste boka in en tid med deras läkare. Nästa vecka är ju tanken att jag ska tillbaka till jobbet.

Men fy vad obehagligt! Jag har haft lite ilningar men annars sitter smärtan i höfterna. Det är så det känns som att kroppen ska gå i två delar. Hoppas du får en tid snabbt nu då!
  • lillterror
    Linda8110 skrev 2015-10-30 09:38:56 följande:

Tack! Ja det hoppas jag också. Vill kunna jobba till mitten av december...

Det var min plan från början också men det sket sig dessvärre rätt rejält =/
  • lillterror
    Sandramammatill2 skrev 2015-10-30 09:40:16 följande:

ja, precis i den där i saken som jag inte kan stava till ;) jag är fortfarande mammaledig med mitt första barn så jag har det rätt bra, hemma själv till tre varje dag då sambon kommer så jag försöker att inte lyfta barnet så mycket de timmarna jag är själv och han är 1år och 4månader så han behöver inte lyftas så mycket som tur är! :)

Ja, det kommer bli en lång vinter, men det går förhoppningsvis fort vid jul och då är det inte lång tid kvar sen! :)

Jag har inte fått några kryckor, men går hos en sjukgymnast, det har hjälpt mer än jag trodde!

Tur att sonen är något sånär självgående då iaf =) vad gör sjukgymnasten för att hjälpa dig? Jag har "bara" fått tens och kryckor, det underlättar avsevärt men känns inte tillräckligt =/
  • lillterror
    Agnesmamma2012 skrev 2015-10-30 11:57:46 följande:

Hallå ! Japp jag har varit sjukskriven en månad pga foglossning , haft känningar sen v 10 ca , är nu i v 25 :). Kommer tyvärr få va hemma till bebisen kommer nu . Hur går de för dig ?

Har du fått sjukskrivning till bf? Jag har bara blivit sjukskriven till slutet av november än, för läkaren ville inte "reta upp" fkassan, så får jag återkomma närmare för ev ny sjukskrivning eller gå över till graviditetspenning ^^ går du till sjukgymnast regelbundet?
  • lillterror
    Agnesmamma2012 skrev 2015-10-30 16:46:50 följande:

Nä alltså nu idag förlängde doktorn sjukskrivningen till dess jag börjar få gravidtetspenningen den 16/12. Har varit sjukskriven på heltid nu en månad .

Gjorde ett försök med akupunktur 6 omgångar men hjälpte inget . Har bälte men funkar inte heller på mig :). Går på vattengympa som sjukgymnasten håller i ( i varmt vatten ). De tycker jag är skönt , slippa smärta för en stund :). Har du provat något av de ?

Ah då förstår jag! Du har redan fått graviditetspenning beviljat? =) får se vad farbror doktorn säger när jag kommer i slutet av november på återbesöket! Jag har haft bälte i några veckor, fungerar sådär, ofta känns det som att höften hamnar fel när man sätter fast den? Och akupunktur har jag riktigt svårt för! Så jag fick en tens på en gång istället. Har tyvärr ingen vattengympa I närheten (bor på landet ;) , får väl nöja mig med tens och kryckor =)
  • lillterror
    Sandramammatill2 skrev 2015-10-30 22:38:52 följande:

först har sjukgymnasten känt och klämt så jag nästan fått tårar i ögonen så ont som det gjorde!! sen har jag fått övningar som sjukgymnasten plockade ut efter att han kände, på någotvis har det hjälpt lite som tur är :) han knäckte även min rygg på tre ställe , oj va obehagligt det var ! och kände inte någon speciellt efter men det måste ju ha gjort någon nytta ;) men vem har gett dej kryckor och tens? är det barnmorskan? jag fick tips om ett foglossningsbälte, har själv inte prövat men det ska funka! sjukgymnasten sa att man kan fråga sin barnmorska om det :)

Har ett bälte men det hjälper inget nämnvärt tyvärr, fick ett först av bm men sen fick jag ett bättre av sjukgymnasten. kryckorna och tens har jag fått låna av sjukgymnasten också! Kan inte gå nämligen, håller mig i stolar, bänkar och bordsskivor när jag tar mig fram hemma och fick kryckor så jag kan ta mig fram utomhus. Det gör att smärtan på kvällen är lite lindrigare så jag lyckas somna iaf =) min sjukgymnast har dock varken klämt eller känt, han bara hörde hur jag upplever det, såg hur jag "gick" och gett mig möjlighet att testa avlastande hjälpmedel. Dåligt med övningar och knäckande här ^^
Svar på tråden BF februari 2016