Inlägg från: lillterror |Visa alla inlägg
  • lillterror

BF februari 2016

Pyltet skrev 2015-12-15 13:15:28 följande:

På tal om något helt annat, är det någon mer som upplever att bebis inte är lika aktiv som den brukar? Jag går in i v31 idag. Normalt så rör sig bebisen väldigt mycket, men sen igår kväll har han varit lite mer sparsam med både sparkar och rörelse. Jag är väldigt orolig.

Mitt lilla pyre har lugnare dagar ibland (väldigt lugn annars med men vissa dagar är det obefintligt med rörelse). När jag är orolig brukar jag väcka bäbis genom att antingen buffa och trycka lite försiktigt där jag vet att bäbis är så puffas det snart tillbaka. Dricka iskallt brukar ge reaktioner också. Testa =) men är du rädd för att något är fel så tycker jag du ska ringa bm direkt och då få komma in och lyssna på hjärtat! Vet inte från vilken vecka man ringer förlossningen om man är orolig för minskade rörelser?
  • lillterror
    Anonym (Ja då) skrev 2015-12-15 14:39:24 följande:

Rörelserna ska inte bli färre men kan ändra karaktär, till mer svepande osv än toksparkande.

Att det minskar är en farlig myt.

Här i Göteborg är riktmärket minst 10 rörelser på två timmar vid avslappning. Från v 28 och framåt. Hicka räknas inte.

Oj! Här säger dom 10 rörelser per dag? Mitt lilla pyre kan ligga och sova många timmar och då finns där ju inga rörelser alls.. konstigt att det är så olika =)
  • lillterror

Var hos bm idag v 32 (31+0) och sf låg på hela 31 cm =) verkar som att mitt lilla pyre lagt sig hyfsat rätt sen ett par veckor tillbaka dessutom (ej fixerad), för det rejäla trycket jag haft på revbenen det senaste är inget mindre än en liten rumpa som guppar ^^

• lillterror
    idm skrev 2015-12-16 13:54:55 följande:

Vad spännande :) Jag var hos bm igår, v33 (32+0). Sf låg på 34 (ligger på övre kurvan) och även vår lilla gosse har vänt sig :) så spännande att det verkligen börjar närma sig nu :)

Jag vet faktiskt inte vart på kurvan jag är? Men tror jag följer mittenkurvan har jag fått en känsla av =) bm sa att min mage är väldigt hög så jag längtar lite tills den sjunker så jag kan andas ordentligt och pyret slipper trycka så enormt på revbenen :)

Verkligen jättespännande att det närmar sig! Samtidigt som det är skrämmande, fast på ett mysigt sätt. Många känslor och tankar i omlopp nu ;)
  • lillterror
    idm skrev 2015-12-16 15:10:04 följande:

Det viktigaste är att man följer sin egen kurva :)

Ja det är verkligen många tankar och funderingar som snurrar runt :) vad ska man packa i Bb-väskan, när kommer förlossningen starta? Hur kommer den starta? Hur kommer det går? Osv osv. Många frågor haha :)

Ja det är ju så =)

Haha precis! Jag har än så länge bara hittat vilken väska som känns lagom stor (en enkel träningsbag), och lagt ner pappren från mvc däri :) fick ett papper idag med tips på vad man ska packa, men det får vänta några veckor till. Har inte tvättat bäbiskläderna och filtar än, tänkte ta det i januari nån gång och få packar jag samtidigt :) jag är mest spänd och förväntansfull inför fl, som du skriver- hur och när den kommer starta, hur det kommer gå osv =) är rädd för att jag får slänga ut min sambo för frisk luft ett par gånger under processen ^^
  • lillterror
    minneli skrev 2015-12-16 17:26:31 följande:

Jag har aldrig fått några papper från mvc. Skickas inte sånt elektroniskt?

Det är säkert olika på olika ställen, men hos oss får vi pappren med blodgrupp och ev sjukdomar av mvc och ska ta med själva till förlossning =) hör med din bm nästa gång du är där?
  • lillterror
    minneli skrev 2015-12-16 18:17:28 följande:

Informationen har funnits de senaste gångerna jag fött iaf och då i datorn. Kanske är annorlunda om man har fler sjukhus att välja på? Vi har bara ett bb så det är som inget att välja på :)

Jag vet tex att hon nämnt att det står en anteckning om att jag ska få en antibiotikaspruta i samband med förlossningen och det borde va den journalen personalen på bb får upp med info som är bra att veta.

Finns bara ett bb här med, men har man riktig nedrans otur så är det fullt och då får man åka runt tio mil till till nästa sjukhus (har redan sju mil till det aktuella bb) ^^ journal behöver vi inte ha med oss här, men blodpappren var viktiga iaf =) som sagt är det säkerligen olika på olika ställen.
  • lillterror
    minneli skrev 2015-12-16 19:13:54 följande:

Hoppas verkligen inte det är fullt då jag ska föda för jag kommer förmodligen i te hinna ngn annanstans :D förra förlossningen tog 50 minuter och då tyckte jag inte ens att jag hade förvärkar innan så jag hade lika gärna kunnat föda hemma. Och det vill jag verkligen inte!

Haha nej att bli skickad vidare är ingen hit! Kompisen blev nekad igångsättning för tre veckor sen, trots komplikationer under grav. Hon fick istället en ny tid efter den helgen om hon inte hellre ville söka sig till annat sjukhus, phu! Kommer man in superakut tar dom givetvis emot en ändå, men det blir ju lite bökigt att få plats =)
  • lillterror
    idm skrev 2015-12-16 20:25:05 följande:

Väska har vi nog valt ut och vi har nog valt några set kläder till bebis som ska packas ner :) Jag har ännu inte fått några papper från min barnmorska. Vad är det för papper?

Ja, hur både mina och min mans reaktioner kommer vara blir spännande (skrämmande) att se. Vi pratar mycket om det just för att lite mentalt försöka förbereda oss lite :)

Kommer inte ihåg exakt vad det var för papper, var så länge sen =) men ett var iaf med blodgrupp vet jag! Har för mig att det andra handlade om tuberkulos?
  • lillterror

Hur har ni andra det med sömnen nu? Jag sover verkligen uruselt sen ett par veckor tillbaka! Foglossningen är en bidragande orsak, men även konstiga drömmar och oförmåga att kunna somna om?

Svar på tråden BF februari 2016