• Masken84

första utlandsresan!

Nästa lördag åker familjen till Rhodos en vecka. Vår son är 3 år och dottern är snart 2.
    Är jätte orolig över flygresan, då sonen är rädd för nya/annorlunda situationer.

Någon som har nå tipps? Som kanske underlättar flygresan?!

Sen vad ska man packa?
    Har packat det vanliga kläder, uv dräkt, badskor, hattar, solskydd, alvedon,vätskeersättningspulver, plåster. Vi har även vaccinerat dom mot hepatit A & B.

Något som vi glömt?

Sen om någon har nå bra tipps vad man kan göra för utflykter på Rhodos

// Anna

• Svar på tråden första utlandsresan!
  • AnnaZL

Försök hitta en bildebok som beskriver en flygresa, sådant hjälpte mitt barn med doktor och tandläkare.
    Prata om det mycket innan, beskriv vad ni ska göra och hur det går till.
    Ha med mellanmål så att han inte behöver bli för hungrig

• carolinqua

Mina barn (3 och 5) har åkt med 7 flighter hittills i år, många fler väntar då vi har ett resande liv. Jag skulle absolut packa nässpray för det kan bli tryck i öronen ifall de är lite förkylda. Jag skulle också packa stolpiller med alvedon då de är svåra att få tag på utanför Sverige. Packa inte för mycket, det blir bara onödligt att släpa på. Plåster och sånt där kan du lätt få tag på överallt. 

Om era barn aldrig har flugit förut skulle jag ta med dem till någonstans som man kan få titta på flygplan innan, en flygplats eller ett flygmuseum som tex Aeroseum. Då kan nog flygresan bli en spännande grej att se framemot, lycka till! 

• Daniel back

Lite sent svar :)

Brukar åka ut till flygplats en vecka innan om man har möjlighet och titta på planen med sonen. När det lyfter och landar. Vilket han tycker är spännande. Första gången mest för att vänja honom och skapa en positiv upplevelse, nu har det blivit en tradition. Varje gång gör vi det.

Vi start brukade jag sitta med en enklare bild bok för att avleda. Nu går det dock hur bra som helst.

//Daniel

billigtresande.n.nu

• Trippelmamma76

Smoothies eller annan dricka att SUGA i sig under start och landning ( om de inte har napp?) hjälper för öronen. Även nässpray innan.

Kanske favoritnallen/snutte i handbagaget också!

Svar på tråden första utlandsresan!