Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Varför abort???

fr0kenandersson skrev 2015-05-24 22:39:36 följande:

Känner som dig ts, men här finns vissa undantag. Tycker det är ok om man blivit våldtagen, men jag själv skulle inte ens göra det då. Det barnet skulle vara lika välkommet som alla mina andra barn. :)

Min lilla älskling var inte planerad men så välkommen ändå, och jag trodde nämligen inte jag kunde få barn. Därför tar jag åt mig när folk skriver att abort ska vara fritt. För mig är det lite äckligt. Och om abort nu ska få göras lite hur som helst, varför anses det vara dubbelmord om en gravid kvinna, oavsett vecka, blir mördad? Den kan ju folk ta och tänka på. Och om barnen inte duger nu, snälla gör er själva en tjänst och skaffa inte barn i framtiden.

Av vem anses det vara dubbelmord? Inte av lagen i alla fall, om vi håller oss till Sverige åtminstone.

Om man bara ska få göra abort under vissa omständigheter som t ex våldtäkt... Hur tänker du dig ett sådant regelverk? Ska det räcka med ett påstående att man blivit våldtagen? Eller en formell anmälan och utpekad gärningsman? Eller ska det krävas erkännande? Eller fällande dom?
  • Jennie med ie
    josanders skrev 2015-05-25 17:08:15 följande:
    Jag skiter i andra länder? Vi bor i Sverige nu så håll dig innanför Sveriges ramar tack.

Om vi skulle gå efter dessa lagar som "andra länder" har så skulle vi ta ett steg TILLBAKA, och vem fan vill det?

En kvinna ska få bestämma över sin EGNA KROPP
    Det tycker nog de flesta, även abortmotståndare. Kruxet är att ytterligare en kropp, under utveckling, är inblandad här. Och den befinner sig inuti kvinnans. Om hon därmed ska ha rätt att bestämma även över den, ja det är där åsikterna kan variera.
  • Jennie med ie
    Anonym (mm) skrev 2015-05-25 22:59:15 följande:

Jag är övertygad om att antalet aborter i Sverige (och övriga västvärlden) skulle kunna minska. Vi har fri aborträtt, och den rätten utnyttjas alldeles för lättvindigt många ggr. Frågan är om svenska kvinnor inte har för liberal inställning till abort.

Folk kör utan kondom för att det är "skönare", fok använder sig av "säkra perioder" osv.

Är ni extremt fertila så använd er av två olika sorters skydd. 

Naturligtvis tror jag att majoriteten av alla kvinnor som har gjort abort har lidit mer eller mindre av det. Men jag tror också att många av aborterna skulle ha kunnat förhindras.

Det är jag också övertygad om. Jag vet, mer än väl, att p-medel inte är 100%-iga men de är inte osäkrare än att en stor del av graviditeterna som slutar med abort föregåtts av undermåligt användande av preventivmedel. 
  • Jennie med ie
    Anonym (x) skrev 2015-05-25 23:03:48 följande:
    ????

Det är ju för att slippa göra abort som man använder preventivmedel! Preventivmedel dödar inte det befruktade ägget, det förhindrar att det över huvudtaget sker en befruktning.
    Befruktning kan ske ändå, och en hel del p-medel påverkar ett eventuellt befruktat äggs möjligheter att fästa i livmodern och där utvecklas vidare.
  • Jennie med ie
    Anonym (Hm) skrev 2015-05-25 23:16:14 följande:
    Jag har blivit gravid med p-medel vid 2 tillfällen och hade jag inte fått göra abort så hade jag hängt mig.
    Ja?
    Relevansen för mitt inlägg var...?
  • Jennie med ie
    Anonym (Hm) skrev 2015-05-25 23:21:24 följande:
    Relevansen va att det kan ske, trots p-medel. Ville bära upp ditt påstående. Men det va ju uppenbart dumt. Den uppbackningen hajade inte du.
    Varken att du blivit gravid med p-piller två gånger eller att du hängt dig om du inte hade fått göra med abort är en "uppbackning" av att p-medel påverkar befruktade ägg negativt. Så det var rimligen svårt att hajja för den som inte är tankeläsare.

Moving on...
  • Jennie med ie
    josanders skrev 2015-05-25 23:23:12 följande:
    Fortf kvinnans kropp. Ett foster är inget liv. Punkt.
    Nej, inte punkt. När livet startar är en åsiktsfråga.
  • Jennie med ie
    Nenne666 skrev 2015-05-25 23:31:13 följande:
    Vilket är upp till vederbörande under rådande lagar och föreskrifter.
    Lagar och föreskrifter har ganska lite med synen på livets början att göra.
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2015-05-25 11:49:59 följande:
    Av vem anses det vara dubbelmord? Inte av lagen i alla fall, om vi håller oss till Sverige åtminstone.

Om man bara ska få göra abort under vissa omständigheter som t ex våldtäkt... Hur tänker du dig ett sådant regelverk? Ska det räcka med ett påstående att man blivit våldtagen? Eller en formell anmälan och utpekad gärningsman? Eller ska det krävas erkännande? Eller fällande dom?
    Jag kan ha missat nåt inlägg, så jag undrar om det kommit svar på detta.
  • Jennie med ie
    Anonym (x) skrev 2015-05-26 09:55:13 följande:
    Jag skrev i ett tidigare inlägg:
    Hur lagen tillämpas när det gäller våldtäkt har jag ingen aning om. Det beror kanske på hur liberalt landet är. I vissa länder kanske det räcker med att säga att man har blivit våldtagen. Ett strängare krav skulle vara att man har gjort en polisanmälan. I länder med konservativ syn kanske det till och med krävs att någon har blivit dömd för våldtäkt för att abort ska godkännas.

Nu googlade jag lite:
    Poland is a country with a strict abortion law, and where it is also difficult to have a legal abortion on request. Abortion is allowed only in cases of risk to the life or health of the woman, when the pregnancy is a result of a criminal act (the criminal act has to be confirmed by a prosecutor), or when the fetus is seriously malformed.

I Polen krävs det tydligen alltså en dom.

en.wikipedia.org/wiki/Abortion_law

Hittade en annan intressant sida:

en.wikipedia.org/wiki/Pregnancy_from_rape

Tidigare (fortfarande i vissa kretsar) trodde man att kvinnor inte kunde bli gravida vid en våldtäkt. Så om kvinnan blev gravid, så kunde det bevisligen inte ha varit fråga om en våldtäkt. En modern biologisk förklaring skulle vara att den stress man utsätts för i samband med våldtäkten förhindrar ägglossning.

Detta är ett annat exempel på hur man skriver om biologin för att den ska stämma överens med den moral man har.
    Om ej annat framgår antar jag att man pratar om hur man anser det ska vara i Sverige, och här har tillämpningen av abortlagstiftningen ö h t inget med våldtäkt att göra (mer än att det möjligen kan vara lättare att få godkännande till abort efter v 18 mot den bakgrunden). Det jag efterfrågade hos fr0kenandersson var inte hur det ser ut i andra delar av världen utan hur hon själv tänkte sig att ett sådant regelverk skulle se ut.

Om enbart påståendet om våldtäkt skulle räcka ser jag en uppenbar stor risk att antalet falskt anmälda våldtäkter skulle öka rejält vilket naturligtvis är en negativ kännbar effekt både för de oskyldig individ som anklagas och för samhället (i synnerhet om det går till polisanmälan). Om fällande dom krävts skulle det dels falla ut väldigt orättvist eftersom bara de utsatta som har turen att ha klara bevis på sin historia skulle få göra abort och dels skulle de sena aborterna öka då en rättsprocess tar tid om den ö h t hinner bli klar i tid. Visst kan man i teorin snabba på processen så att den är klar på ett par månader om man tycker det är okej att rättssäkerheten i praktiken offras... men låter det som ett önskvärt alternativ?

Jag ställer mig frågande till om man ö h a tänkt igenom sitt yttrande att abort bara borde tillåtas efter våldtäkt.
  • Jennie med ie
    Anonym (mamma till 4 underbara) skrev 2015-05-26 15:15:14 följande:
    Jag skrev ju att jag inte talar om våldtäkt. 
    Du tycker alltså att det är OK att döda sitt barn om man blivit våldtagen?
  • Jennie med ie
    josanders skrev 2015-05-26 22:05:42 följande:
    Man dödar inte sitt barn genom abort. Skärp dig.
    Hon skriver att man gör det. Därav frågan.
Svar på tråden Varför abort???