Anonym (x) skrev 2015-05-26 09:55:13 följande:
Jag skrev i ett tidigare inlägg:
Hur lagen tillämpas när det gäller våldtäkt har jag ingen aning om. Det beror kanske på hur liberalt landet är. I vissa länder kanske det räcker med att säga att man har blivit våldtagen. Ett strängare krav skulle vara att man har gjort en polisanmälan. I länder med konservativ syn kanske det till och med krävs att någon har blivit dömd för våldtäkt för att abort ska godkännas.
Nu googlade jag lite:
Poland is a country with a strict abortion law, and where it is also difficult to have a legal abortion on request. Abortion is allowed only in cases of risk to the life or health of the woman, when the pregnancy is a result of a criminal act (the criminal act has to be confirmed by a prosecutor), or when the fetus is seriously malformed.
I Polen krävs det tydligen alltså en dom.
en.wikipedia.org/wiki/Abortion_law
Hittade en annan intressant sida:
en.wikipedia.org/wiki/Pregnancy_from_rape
Tidigare (fortfarande i vissa kretsar) trodde man att kvinnor inte kunde bli gravida vid en våldtäkt. Så om kvinnan blev gravid, så kunde det bevisligen inte ha varit fråga om en våldtäkt. En modern biologisk förklaring skulle vara att den stress man utsätts för i samband med våldtäkten förhindrar ägglossning.
Detta är ett annat exempel på hur man skriver om biologin för att den ska stämma överens med den moral man har.
Om ej annat framgår antar jag att man pratar om hur man anser det ska vara i Sverige, och här har tillämpningen av abortlagstiftningen ö h t inget med våldtäkt att göra (mer än att det möjligen kan vara lättare att få godkännande till abort efter v 18 mot den bakgrunden). Det jag efterfrågade hos fr0kenandersson var inte hur det ser ut i andra delar av världen utan hur hon själv tänkte sig att ett sådant regelverk skulle se ut.
Om enbart påståendet om våldtäkt skulle räcka ser jag en uppenbar stor risk att antalet falskt anmälda våldtäkter skulle öka rejält vilket naturligtvis är en negativ kännbar effekt både för de oskyldig individ som anklagas och för samhället (i synnerhet om det går till polisanmälan). Om fällande dom krävts skulle det dels falla ut väldigt orättvist eftersom bara de utsatta som har turen att ha klara bevis på sin historia skulle få göra abort och dels skulle de sena aborterna öka då en rättsprocess tar tid om den ö h t hinner bli klar i tid. Visst kan man i teorin snabba på processen så att den är klar på ett par månader om man tycker det är okej att rättssäkerheten i praktiken offras... men låter det som ett önskvärt alternativ?
Jag ställer mig frågande till om man ö h a tänkt igenom sitt yttrande att abort bara borde tillåtas efter våldtäkt.