• aldente

Är jag helrutten om jag inte närvarar?

I sommar konfirmerar sig sambons dotter. Biomamman (min sambos exfru) , hennes släkt och min sambos släkt kommer närvara både i kyrka och festen efteråt. Jag är givetvis medbjuden på hela spektaklet och i början var det en självklarhet att gå med.

Dock glömde min sambo berätta att exfrun och hennes släkt skulle vara med på "festen" efteråt så det fick jag reda på igår. Nu skriker bara min kropp NEJ jag vill inte närvara.
    Jag känner bara att jag har ingen koppling till barnet medans alla andra har det och så ska jag erkänna att sitta där på en trevlig tillställning med min sambos exfru känns inte lockande.

Är jag helrutten om jag inte närvarar?

• Svar på tråden Är jag helrutten om jag inte närvarar?
  • Birgitta02

Jag hade nog tackat nej att närvara om jag varit i din sits.

• SecretMe

Nej, det är du inte. Jag hade inte heller gått om inte flickan uttryckligen bett mig.

• aldente

Flickan vill ju att jag ska komma då jag är pappas sambo och självklart vill min sambo att jag med ska närvara.

• Birgitta02
    aldente skrev 2015-05-27 15:14:33 följande:

Flickan vill ju att jag ska komma då jag är pappas sambo och självklart vill min sambo att jag med ska närvara.

Om både flickan och hennes pappa vill att du skall komma, så kanske det är en bra ide att gå. Svälj förtreten.
  • aldente
    aldente skrev 2015-05-27 15:14:33 följande:

Det är dock jag som känner att jag inte vill, men jag får oerhört dåligt samvete gentemot flickan och min sambo.
  • Anonym (Trollet)

Man kan ju bli sjuk...

• aldente
    Anonym (Trollet) skrev 2015-05-27 15:17:16 följande:

Man kan ju bli sjuk...

Ja man kan jobba med, ???? Dock när man sambo sa att exfrun med släkt skulle närvara så sa jag rätt ut att jag inte ville bli med så det känns vääääldigt olägligt att bli sjuk.
  • BioBonus
    aldente skrev 2015-05-27 15:20:48 följande:
    Ja man kan jobba med, ???? Dock när man sambo sa att exfrun med släkt skulle närvara så sa jag rätt ut att jag inte ville bli med så det känns vääääldigt olägligt att bli sjuk.

Vad är det som gör att du känner dig obekväm i situationen? Det kan vara lättare att hantera obehagliga sitautioner om man kan bena ut exakt vilka känslor det är som bubblar runt...
    Om både din man och hans dotter vill ha dig där, och ser dig som en självklar del av deras familj så skulle jag närvara. Är din släkt medbjuden också?

• AstaMärta

Det är väl klart att hennes mamma och släktingar också vill fira henne! Och lika klart är det att du också har en koppling till barnet, hon bor kanske hos dig med jämna mellanrum?

Det bästa är väl om alla kan stå över inre konflikter och istället närvara på flickans fest för hennes skull. Känns det orimligt för dig så kanske du kan gå och se ceremonin i kyrkan och sedan skippa festen.

Svar på tråden Är jag helrutten om jag inte närvarar?