• Fool

Hjälp, jag är kär i en annan man

Anonym (Sara) skrev 2015-05-29 23:16:31 följande:
    Det klart att du tycker eftersom din bild av rätt och fel är klar. Verkligheten är ofta mindre svart och vit. Att du skriver att du vill påverka folk att ta rätt beslut är väldigt underligt uttryckt.
    Ska jag slå någon eller ska jag inte slå någon, vilket är rätt och vilket är fel?
    Ska man eller ska man inte bedra sin partner, vilket är rätt och vilket är fel?
    På vilket sätt skulle det vara grått?

Verkligheten kan visst vara väldigt svartvit, tex handlingar är svartvita, om TS hade struntat i att bedra sin man hade hon antagligen inte haft de problemen hon har idag, det säger hon tom själv. På vilket sätt skulle det vara grått?

Det här är en sån typisk misstolkning av uttrycket "allt är inte svart eller vitt", många verkar tolka det som att allt är en enda grå sörja, det är det inte, uttrycket säger att vissa saker är svartvita andra inte, dvs ganska mycket i världen är faktiskt svartvitt.
  • Fool
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-30 08:02:53 följande:
    Det finns absolut situationer då jag tycker det är motiverat att slå tycker inte du det? Om man själv blir utstatt för tex en överfallsvåldtäkt kan det absolut vara motiverat att använda våld. Vi kan spekulera i hur världen hade sett ut om de allierade inte slagits med tyskarna. Tycker absolut att det kan finnas situationer då det är motiverat att slåss.

Att vara otrogen i sig är sällan någon direkt bra handling men om man levt i ett äktenskap där man inte är lycklig och man träffar någon som man kan bli lycklig med, är det så fel? Partnern får ju också en chans att träffa någon annan som älskar honom. Det är väl bättre för alla. Jag förstår att du tänker invända att man då bör vänta med att inleda något. Men kanske lyckas man aldrig ta sig ur om inte man träffat någon annan. Många lever i kärlekslösa förhållanden länge och får ett ganska dåligt liv. Men i detta kan man ju tycka olika om.

Däremot träffade jag en tjej från Afghanistan som blev bortgift med en gubbe när hon var 12 år. Han slog henne och tvingade henne att jobba hårt på hans gård. Efter några år träffade hon en jämnårig kille som hon blev kär i och de flydde till Sverige. Moraliskt förkastligt eftersom otrohet ALLTID är fel? Eller finns det en gråzon
    Om man slåss för att klara livhanken så kallas det självförsvar och då har man heller inget annat val, det är därför det även lagen gör skillnad mellan misshandel och självförsvar. Den stora skillnaden är att det då inte är du som slår det första slaget utan slår efter att du själv blivit slagen.

Ja det är fel att vara otrogen för att man inte trivs i sitt förhållande eftersom det finns andra sätt att avsluta förhållanden på än att bedra sin partner, det är ju inte direkt så att man inte hart något annat val än att hoppa i säng med den nye. Man kan ju om man vill avsluta det man redan har först och sen inleda något med den nye?

Partner får oxå en chans att träffa någon ny om man avslutar förhållandet utan svek, eller hur? Det är väl klart bäst för alla? Jag menar att den ene avslutar förhållandet genom att bedra den andre är väl knappast bäst för båda? Det är ju bara bäst för den som bedrar inte för den som blir bedragen?

Om man inte lyckas ta sig ur sitt förhållande utan hjälp av någon annan så är väl det ens eget fel och inte sin partners? Man kan väl knappast rättfärdiga otrohet för att man själv är för svag eller bekväm för att orka lämna sitt förhållande? En möjlig undantag är väl kvinnor som lever med kvinnomisshandlare och är psykologiskt nedbrutna, men i annat fall anser jag inte att det är berättigat att avsluta ett förhållande genom att bedra sin partner för att det är enklast så för en själv.

I ditt exempel med kvinnan från Afghanistan så håller jag med dig om om att det är berättigat eftersom det handlade om mer eller mindre ren överlevnad och mannen redan brutit alla löften genom att misshandla henne, men det är ju ett väldigt extremt fall och kan knappast jämföras med en vanligt otrohet i Sverige där någon kärar ner sig i en kollega, kompis, granne, etc? TS till exempel blir väl varken misshandlad eller illa behandlad av sin partner?

• Fool
    Ciciri skrev 2015-05-30 07:36:43 följande:
    Fast en besvarad kärlek ÄR en stor sak att få uppleva. Många människor går genom hela livet och det klaffar ALDRIG. Jag kan faktiskt förstå att man kan offra väldigt mycket för att få leva ut det, om miraklet en gång händer. (Därmed inte sagt att det är rätt ur ett religiöst eller moraliskt perspektiv, eller att det är rätt mot barnen att lämna äktenskapet, eller riskera att det tar slut om maken får veta.)
    Fast nu blandar du åter igen ihop känslor och handlingar. Kärlek är säkert jättefint att få uppleva. Men frågan handlar inte om man får eller inte får uppleva kärlek utan om det ger automatiskt ger en rätt att bete sig som ett arsel mot sin partner? Måste man genast bedra sin partner för att man råkar bli kär? Är det helt omöjligt att avsluta det man redan har och sen ägna sig åt sin nya kärlek?

Ilska är oxå en jättestark känsla om än kanske inte lika trevlig som kärlek men kan säkert upplevas minst lika starkt. Men vi anser för det mesta att oavsett hur arg man blir så är det ändå inte befogat att gå lös på andra människor utan man förväntas kunna hantera sin ilska på bättre sätt. Varför skulle kärlek (en annan känsla) vara ett undantag? Vad är det som gör kärlek så speciellt att det rättfärdigar att bete sig hur illa man vill mot en annan människa?
  • Fool
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-30 17:09:57 följande:
    Jag uppfattade att du gav att slå eller inte slå som ett exempel på ett område där det inte finns gråzoner. Du sa inget om självförsvar eller så då, så jag antar att du tyckte att det räckte som exempel. Vi är tydligen överens om att det finns en viss gråzon när det gäller våld. Det verkar tydligen också även i din värld finnas en gråzon när det gäller otrohet. Det är inte alltid helt fel eller?

Eftersom du och jag har olika åsikter när det gäller otrohet så finns det en gråzon där också. Jag kan helt ärligt säga att om min man träffar en annan och vill skiljas så skulle jag önska att han ligger lågt med henne ett tag. Sen kan de träffas och så bara de gör det diskret. Det har hänt i mitt liv, min tidigare sambo ville att vi skulle separera. Efter någon månad kommer det fram att han träffat en annan. Det fattade ju jag att det hade överlappat men jag tyckte aldrig att det var viktigt att känna till detaljerna kring det. Jag frågade aldrig. Det hade nog varit 1000 gånger jobbigare för mig om han hade lagt alla korten på bordet som jag antar att du hade rått honom till. Så att få någon att fatta rätt beslut är väldigt tveksamt när det gäller sånt här. Det finns helt enkelt inget rätt eller fel även om notoriska sanningssägare alltid tycker att de har rätt.
    Nej jag har inte sagt att det inte finns gråzoner , jag har däremot sagt att uttrycket "allt är inte svart eller vitt" inte innebär att allt är en enda gråzon. Det finns väldigt mycket som faktisk är svartvitt, bla handlingar, en handling i sig är svartvit antingen så gör man det eller så gör man det inte, däremot är anledningarna och hur man förhåller sig till en viss handling väldigt varierande (gråa).

Om någon bedrar dig och du vill att han inte säger det så gäller det bara dig, det är din önskan och gäller endast dig, vad gäller tex din man så borde det vara upp till honom själv att avgöra om han vill eller inte veta, inte dig. Han är väl en egen individ med egna känslor och tankar? Detsamma gäller TS man. Har personen uttryckligen sagt att han inte vill veta så får man såklart respektera det, då är det det som gäller. Däremot är det fel att ge sig själv rätten att avgöra om personen ska eller inte ska få veta baserat för vad man själv vill.

Om man inte vet vad den andre vill så får man försöka luska reda på det eller gissa, och med tanke på att de allra flesta verkar vilja veta så tror jag att oddsen för att man prickar rätt genom att berätta är ganska stora. Dessutom tror jag att de flesta i långa förhållanden har en hyfsat bra uppfattning om vad deras partner står i frågan. Men tyvärr så sätter man ofta sig själv före den andres vilja, man hittar alla möjliga anledningar till varför den andre mår bäst av att inte veta baserat som sagt på vad som passar en själv bäst.

Jag menar är det inte ett ganska märkligt sammanträffande att de allra flesta som blivit bedragna och även de flesta som inte har erfarit det röstar för att man ska få veta medan de allra flesta som själv är eller varit otrogna är övertygade om att just deras partner inte vill veta eller mår bäst av att inte veta? Det verkar finnas en ganska uppenbar diskrepans där?
  • Fool
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-30 17:56:26 följande:
    Jag förstår ditt resonemang. Den här diskussionen utgår ju ifrån att jag tyckte att det inte är lämpligt att påverka någon att fatta rätt beslut. Därför att det inte finns något rätt eller fel. Ingen här utom möjligen ts vet ju hur hennes man ställer sig i frågan. Därför kan man inte påverka ts att fatta rätt beslut eftersom vi inte vet vad mannen tycker.
    Japp, det bästa vore väl om TS tar reda på vad han vill, om hon inte redan vet det dvs, men om hon tänker chansa så tror jag hon chansar rätt genom att berätta eftersom det är vad de allra flesta vill.

Dessutom i TS fall så tänker hon tydligen avsluta sitt förhållande med sin man, och då är det kanske bra om hon säger av vilken anledning hon gör det så han sen inte går omkring och tror att det beror på att han gjort något.

I grunden handlar det väl om en ganska enkelt princip, att behandla sina närmaste med hänsyn och respekt, att tänka även på deras känslor inte bara sina egna. Jag tycker det är väldigt synd att man ska behöva avsluta ett lång förhållande med en person genom att bete sig illa mot den, varför inte bara försöka göra det så snyggt som möjligt? Om inte annat för barnens skull, jag menar även som skilda måste man ju samarbeta med varandra kring barnen, blir inte det klart enklare om man avslutat förhållandet på ett schysst sätt?
  • Fool
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-05-31 23:24:38 följande:

Pratat lite med min mamma ikväll. Vågade inte erkänna hela sanningen för mamma då hon bröt ihop lite. Hon tycker att jag ska trycka undan känslorna jag har för den här killen. Jag kommer krossa maken med sanningen, enligt henne. Men är det verkligen rätt att leva ett liv i en lögn för att inte mannen ska bli helt förkrossad? Bara lite tankar så här på kvällskvisten.

Fast att bli "förkrossad" är bara halva sanningen, visst ingen tycker det är kul att bli bedragen, men många anser att leva i en lögn är ett klart värre öde än att få reda på att ens partner varit otrogen.

Vad är värst, att få reda på att ens partner varit otrogen eller att leva med en partner som älskar någon annan, som ser en som ett andrahandsval, som bedrar en med någon annan, som stannar bara för barnens skull... är det verkligen ett förhållande värt namnet? Kan man kalla det för ett förhållande öht? Hade du själv velat leva med någon som kände så?

Jag tycker din mamma har både rätt och fel, hon har en poäng i att det många ggr kan vara ganska dumt att offra allt för en förälskelse eftersom förälskelser många ggr kan vara temporära och till sin natur sätter rationellt tänkande ur spel och liknar till stor del ett missbruk ( man blir hög på kicken och bekräftelsen, får abstinens när man inte får dem, sätter rationellt tänkande ur spel och drar igång belöningssystemet) . Frågan är vad som händer när man kommit ur sitt missbruk? När känslorna svalnat, förälskelsen försvunnit och man upptäcker att man offrat allt man hade för vadå? En dröm? Och när drömmen inte längre är aktuell och det enda som återstår är konsekvenserna av ens val (en partner som gått vidare, delad vårdnad, etc) så är det nog inget roligt uppvaknande. Om man ångrar sitt val dvs.

Å andra sidan kan det faktiskt hända att den nye visar sig vara ett bättre val, det är inte alltid man prickar rätt första gången, men det lär du inte märka förrän du levt med honom ett tag.  Jag vet inte om du svarat på frågan än, så jag ställer den igen... är den andre mannen också i ett förhållande eller är han singel? Anledningen till att jag frågar är att om han är i ett förhållande så brottas han kanske med samma tankar som du och en framtid med honom är inte lika säkert, det skulle inte vara den första gången i världshistorien en man får kalla fötter efter att älskarinnan redan tagit steget och det är kanske värt att ta med i ekvationen. Om du tänker lämna ditt förhållande för en framtid med honom så bör du kanske förvissa dig om att den möjligheten verkligen finns?

Hur du ska hantera saker med din man beror på vad det är du vill, om du är säker på att du hellre vill vara med den andre mannen och vet att han vill detsamma så tycker jag du ska avsluta ditt förhållande och satsa på den andre, även om det senare skulle visa sig vara fel val så tror jag det kommer vara omöjligt att ha ett fungerande förhållande med din man så länge du känner så. Om du däremot är osäker så tycker jag du ska köra med öppna kort med din man, förklara läget precis som den är ink otroheten och se hur din man ställer sig till det. Om han är villigt att ge ert förhållande en andra chans så kan ni kanske komma fram till vad du / ni vill med hjälp av familjeterapi.
  • Fool
    Anonym (Sara) skrev 2015-05-31 10:43:43 följande:
    Du snurrar hela tiden in dig i om ts gör rätt eller fel. Jag vänder mig bara mot det som någon skrev att personen vill påverka folk att fatta rätt beslut. Jag tror att man är farligt ute om man tycker att man har rätt till det. När det gäller sånt här vet vi inte vad som är rätt beslut. Det är mycket mer komplicerat än så. För dig finns det ett rätt för mig ett annat. Har vi då rätt att ha som mål att försöka påverka en tredje person att tycka som vi tycker? Man kan påpeka saker, föra fram sin åsikt. Men att ha som mål att få någon annan att fatta så här stora beslut efter min åsikt- väldigt tveksamt.
    Och du snurrar hela tiden in dig på att alla ska vara helt neutrala i alla frågor, eller rättare sagt låtsas vara neutrala för även din ställning i frågan skiner igenom trotts dina försök att verka neutral, Jag ser inget som helst fel i att säga vad man tycker i olika frågor och det innebär även att säga vad man själv anser en person ska göra för val. 
  • Fool
    misscarolina skrev 2015-06-02 08:57:42 följande:

Hej! 

Jag ser att många skriver om att du ska tänka på dina barn. Att tänka på sina barn är inte att automatiskt välja att stanna kvar. Jag har inga barn själv, men jag har varit ett i en familj där föräldrarna levde isär, med nya partners. 

Jag ser inte att jag hade varit en lyckligare människa om mina föräldrar bott ihop. Tvärtom! De är mycket olika som personer men har trots det lyckats att förbli någorlunda vänner då de just flyttade isär i tid. Men, en sak vill jag påpeka. OM du väljer att lämna din man, prata mycket med era barn om detta. Förklara att de går före allt. Och sätt upp tydliga ramar för olika vardagliga saker då din eventuellt nya är med i bilden. Typ hur ni ska hantera konflikter, hur han ska tilltala barnen och att de även i ert hem ska känna sig hundra procent hemma. DET är att tänka på barnen. 

Sedan vill jag även påpeka att barn som ser de vuxna ta ansvar för sin egen lycka har bra förebilder att se upp till när de sedan står inför liknande situationer. Vad som nu gör dig lycklig, stanna eller gå är en annan fråga som bara du kan svara på.

Man lever bara en gång. Jag önskar dig all lycka min vän!

Nja, håller delvist med men den enes lycka behöver inte nödvändigtvis vara barnens lycka, om TS är kär och galen i den nya mannen så känns det säker fint för henne men för barnen betyder han inte ett skit, de känner inte ens till hans existens, vid en eventuell skilsmässa kommer de inte ha någon som helst nytta av att mamma är kär, för dem innebär det inget annat än slutet för deras nuvarande liv, med både mamma och pappa vid sin sida och början på en ny tillvaro där de får pendla mellan två hushåll och inte längre har båda föräldrarna vid sin sida, bonusförälder, bonussyskon, etc...på sikt kommer de kanske dra nytta av att mamma mår bra, men det går inte att förneka att de kommer få betala ett  högt pris för det.

Självklart håller jag med dig om att man inte ska hålla ihop för barnens skull, det mår ingen bra av, ink barnen, men att påstå att sin egen lycka per automatik är barnens lycka tycker jag är ganska oansvarigt, inget fel i att söka sin egen lycka men man bör nog vara medveten om vad det innebär för ens närmaste och skilja på sina egna känslor och barnens känslor.

Som tur är verkar TS vara medveten om det och tänker efter ordentlig, att hoppa på ett nytt tåg varje gång man blir förälskad för att "ta ansvar för sin egen lycka" är inte alltid optimalt för barnen, jag har sett ett par rena skräckscenarier i min bekantskapskrets där kvinnor hoppa från den till den andra mannen mannen i rask takt, och varje gång var det "den rätta", en annan skaffade tom barn med varje stjärna, resultatet blev 4 barn med 4 olika pappor,  hur skulle det kunna vara fel, hon var kär och lycklig varje gång? Man lever ju bara en gång? För henne kändes det säkert rätt , men för barnen var det antagligen mindre kul att växa upp så.
  • Fool
    tusshh skrev 2015-06-02 10:25:54 följande:
    Måste man vara helt öppen med de skäl föräldrarna haft för att gå isär?

Barn behöver knappast veta något om sina föräldrars privatliv i den benämningen.

- Sköter man saker snyggt så ser de just att mamma tar ansvar för sin egen lycka.

Nu är det inte så att jag tycker TS gjort rätt öht för otrohet är bara så lågt och hemskt men jag reagerade på din kommentar om att barnen ska höra hela storyn.
    Barn är inga möbler eller husdjur som man bara plockar med sig var man än går, de är egna individer med ena tankar , känslor och drömmar. Därför kan det vara en bar idé att de får förklarat för sig varför mamma och pappa tar beslut som kommer påverka deras liv drastiskt.

Föräldrarnas privatliv är privat så länge det inte påverkar barnen, om det påverkar barnen drastiskt så är det inte längre privat.

Exakt vad man man ska säga till barnen beror på deras ålder och vad de kan ta till sig, är de små förstår det inte vad sex och otrohet innebär, är de äldre så är de ganska väl medvetna om vad det är och man kan förvänta sig att de kan lägga ihop 2 och 2. Dock kan man nog förvänta sig att frågan kommer komma upp med jämna mellanrum och att sitta och ljuga för dem är ingen bra idé, det kan straffa sig rejält senare. 

Jag tror att det är en bra idé att hålla sig så nära sanningen som möjligt utan att skuldbelägga den andre föräldern och välja orden till den nivå barnen klarar av att förstå. Att generalisera allt för mycket lämnar bara en massa obesvarade frågor som kan leda till osäkerhet hos barnen.
  • Fool
    tusshh skrev 2015-06-02 11:57:38 följande:
    Jag känner rent spontant att man inte kan vara helt ärlig i en sån situation utan att ena föräldern skuldbeläggs.

Man kan vara väldigt öppen men hålla det enkelt att mamma och pappa inte är kära i varandra längre.

Att vråla ut att hon hoppat isäng med någon blir lite väl mycket kanske?

Som sagt, har man bäddat sängen får man ligga i den och jag tycker det är väldigt fel gjort av TS, sanningen kommer alltid fram men man kan välja sina ord framför de små.
    Fast att vråla ut att hon hoppas isäng med någon är väl inte detsamma som att INTE skuldbelägga och förklara på rätt sätt?

En 6 åring kanske kan svälja "mamma och pappa älskar inte varandra" iaf ett tag, men tror du en 12-14 åring skulle godta den förklaringen? Och tror du inte ett sånt intetsägande svar kommer väcka följdfrågor som....ok, men varför är pappa så arg eller ledsen för?

Barn är mycket smartare än vad man tror och de är väldigt bra på att känna av vibbar oavsett hur duktiga föräldrarna är på att dölja sina konflikter, de har dessutom en väldigt livlig fantasi och kan få för sig alla möjliga saker om de inte får svar på sina frågor, tex kan de inbilla sig att allt är deras fel... därför är det viktigt att de får ett svar som DE är nöjda med inte ett svar som föräldrarna är nöjda med. Syftet med att förklara är väl ändå att stilla dess nyfikenhet / farhågor och känna sig trygga och slippa sväva i ovisshet? Att då dra till lögner eller svar som är så generella att de inte säger något gör ingen nytta öht?
Svar på tråden Hjälp, jag är kär i en annan man