• Fool

Hjälp, jag är kär i en annan man

misscarolina skrev 2015-06-02 14:30:47 följande:
    Precis min poäng. Lika lite som det är självklart att "att stanna" ger lycka till barnen, lika lite är det självklart åt andra hållet. Det jag ville påpeka är att det viktiga för barnen är om de bor och lever med vuxna som trivs bra ihop, som kommer överens och kan visa varandra ömhet. På så vis skulle TS vara en bra förebild. 

OM TS väljer att gå in i en ny relation, finns det inget som säger att barnen kommer att må dåligt av det. Mycket är det man gör det till.

Ärligt talat. Är det inte lite förljuget att ge barnen en bild av livet som något oföränderligt. Det är tryggheten i dem själva och att de blir respekterade som gör dem starka och glada. Inte att deras hem och familj är likadan år ut och år in. 
    Delvist håller jag med dig om men samtidigt är det heller inte bra att de får en naiv och orealistisk syn på romantik och hur man hanterar sina känslor. Att blint följa första bästa impuls utan att ägna en tanke på hur det kommer påverka sin omgivning tror jag inte är någon bra förebild det heller.
  • Fool
    misscarolina skrev 2015-06-02 14:55:11 följande:
    Tror vi är överens egentligen. :) Min text handlar ju om att inte följa blint på första bästa impuls utan om att planera separationen på ett så respektfullt sätt som möjligt. Och om att samboende föräldrar inte garanterar glada barn. 
  • Fool
    Anonym (Sara) skrev 2015-06-02 15:19:12 följande:
    Om bara mamma vill skiljas kan ju pappa vara arg och ledsen ändå, även om mamma inte varit otrogen. Anledningen till skilsmässan behöver ju inte vara otroheten i sig det kan ju finnas fler bakomliggande faktorer.
    Tro mig , det är en helt annan slags ilska mellan att bli bedragen och att bli dumpad, att bli dumpad är svårt nog, att dessutom bli förnedrad och lurad (vilket en otrohet ofta upplevs som) är en helt annan femma. Det är betydligt svårare att samarbeta med en person man är jäkligt förbannad på och som man inte litar på för fem öre. Otrohet för sällan med sig någon direkt positiv dimension till skilsmässor oavsett sk bakomliggande orsaker.

Förutsatt att barnen är tillräckligt gamla för att förstå de olika faktorerna varför ska den ene föräldern delta i att och mörka / ljuga för sina barn och riskera att sin relation till sina barn för att dölja den andre förälderns misstag?

Problemet med lögner är att har man väl börjat ljuga så måste man hålla sig till lögnen alt komplettera med nya lögner för att upprätthålla den gamla. Om frågan dyker upp flera ggr (vilket den ofta gör)  i takt med att barnen växer och får en bättre förståelse för sin omgivning och relationer så blir det ju ganska svårt att upprätthålla en gammal lögn utan att snärja in sig i fler lögner. Därför tror jag att det är bättre att försöka hålla sig så nära sanningen det går om det kommer frågor, givetvis på en nivå som barnen kan förstå och utan att smutskasta den andre föräldern.

För ett tag sen fanns det en tråd där just detta scenario hade utspelat sig, där kvinnan hade varit otrogen och flyttat ihop men sin nya kärlek, och där båda föräldrarna hade hjälpts åt att mörka sanningen för dem. 10 år senare så kommer sanningen fram och båda föräldrarna hamnar i konflikt med barnen, barnen ville inte längre träffa sin mamma och var rejält förbannade på pappan för att ha hjälp sin mamma att ljuga för dem.

Men som sagt, allt beror på hur gamla barnen är. Jag tror man får räkna med att frågan kommer upp flera ggr under barnens uppväxt och då är det kanske bra att man har med det i åtanke när man förklarar första gången.
  • Fool
    Anonym (Sara) skrev 2015-06-02 18:02:49 följande:
    Tror inte att man kan dra alla över en kam så. Har själv ingen egen erfarenhet men två av mina närmaste vänner hade föräldrar som skilde sig. I båda fallen träffade någon förälder en annan "när de låg i skilsmässa". De trodde verkligen på det (13 och 10 år när det hände). Som vuxna har de insett att det förmodligen var en överlappning men som barn förstod de aldrig det.
    Finns säkert undantag för allt, men man kan nog ganska lugnt påstå att få människor uppskattar att bli ljugna för, även barn. Om de ställer frågor så förväntar de sig ett ärligt svar inte en massa lögner eller halvsanningar

Ser eller ingen poäng i att sitta och ljuga för sina barn, visst jag kan hålla med om att man inte ska säga saker de inte är mogna nog att förstå, men att sitta och ljuga för barn eller tonåringar som är tillräckligt stora för att förstå känns inte ok, vem är det man försöker skydda egentligen? Barnen eller den som klantat sig?
  • Fool
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-06-03 10:58:10 följande:

En uppdatering om läget. Jag har berättat för maken om mitt snedsteg. Hans reaktion var att bli förkrossad, men han vill verkligen kämpa för oss.
    örja ha e
    Jag vet inte vad jag vill, för barnens skull borde jag vilja kämpa. Men jag behöver tid att ta reda på vad jag vill, just nu vet jag varken ut eller in. Inget är givet på något sätt. Jag kan inte ärligt säga till maken att jag vill kämpa för oss.

Bra TS, nu när allt är ute i ljuset så kan du och maken äntligen börja ha en kreativ diskussion kring problemen. Jag skulle råda er att gå på FR.för att reda ut vad du / ni vill, alltid bra att ha någon annan att bolla tankar med. Som kanske kan komma med andra infallsvinkar, erfarenheter, etc

Är han medveten om dina känslor för kollegan?
  • Fool
    Anonym (Sara) skrev 2015-06-03 13:59:11 följande:
    Det är väl en definitionsfråga, otrohet uppstår ofta pga problem i förhållandet. Att inte berätta detaljerna kring just otroheten behöver inte vara att ljuga. Man kan beskriva problemen i förhållandet ändå. Barn behöver inte känna till föräldrarnas sexliv. "Vi ska skilja oss för pappa kan inte leva utan bdsm och jag vill inte ställa upp på det längre". Är det lämpligt att vara så ärlig mot sina barn?
    Ja otrohet uppstår av en mängd anledningar , bla problem i förhållande. Jag har iof aldrig påstått att man ska gå in på detaljer om sexakten eller detaljer öht, jag har skrivit att man ska hålla sig så nära sanningen man kan och på en nivå som barnen kan ta till sig beroende på ålder. Men det är en väldigt stor skillnad mellan att säga "mamma och pappa älskar inte varandra" och att säga att mamma varit otrogen eller begått ett misstag som fick pappa att bli arg och ledsen....i det ena fallet medger man att någon begått ett misstag i det andra fallet gör man det inte... och i inget av fallen behöver man gå in på detaljer kring exakt hur sexakten utspelade sig eller visa upp en egen inspelad film med älskaren i HD format.

Ja det är lämpligt att vara ärlig mot sina barn, det är lämpligt att vara ärlig mot alla som står en nära, det är väldigt olämpligt att ljuga för människor som litar på en för egen vinnings skull.
  • Fool
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-06-03 12:56:00 följande:

Han är medveten om känslorna jag har för kollegan och att det är ömsesidigt.

Anonym (Otrogen) skrev 2015-06-03 14:46:43 följande:

Maken vet om att vi har haft sex. Jag har kört med öppna kort.

Starkt av dig TS
  • Fool
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-06-03 17:02:00 följande:
    Nej så tänker jag inte. Jag vet inte vad jag vill. Jag kan inte tänka på något annat än den här andra killen. Hur mycket jag längtar efter hans närhet och saknar honom.
    Det ligger tyvärr lite i förälskelsers natur att rationellt tänkande sätts ur spel hur fel det än är, jag personligen tycker det påminner mycket om ett missbruk, man blir hög på endorfiner när man träffas och känner abstinens när man inte träffas, rationellt tänkande sätt ur spel, man vet att det man gör är fel men man kan inte låta bli ändå, begäret är mycket starkare.
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-06-03 21:32:20 följande:

För barnens skull måste jag försöka lappa ihop vårt förhållande men om viljan inte finns, hur gör man då? Jag har sån ångest över att jag inte vill försöka just nu och att familjen förväntar sig det, att jag ska försöka. I nästa vecka ska jag ta mig några dagar och verkligen fundera utan påverkan från någon, vad jag vill med mitt liv. Men jag behöver det nu egentligen.

Fast om du nu tänker ge ert förhållande en ny chans så måste du bryta helt och hållet med kollegan, ingen kontakt alls förutom det som är absolut nödvändigt som rör jobbet, så länge du lägger ved i elden kommer förälskelsen aldrig lägga sig, då är det bara ett meningslöst försök för att stilla ditt samvete och så att du kan säga dig själv att du faktiskt försökte... men är det verkligen att försöka om man fortsätter vänstra? Har man verkligen gjort ett helhjärtat försök?

Du måste göra ett val TS antingen mannen eller kollegan, inte både och, svårare sagt än gjort, men det är något du kanske kan få hjälp med på FR, få hjälp att göra ett val.

• Fool
    Anonym (Sara) skrev 2015-06-03 22:23:14 följande:
    Varför är det viktigt att poängtera vem som begått ett misstag? Varför ska nödvändigtvis någon skuldbeläggas? Om det är något mindre laddat typ pappa är trött på att mamma lägger så mycket tid på hästen, är det viktigt att barnen vet det? Eller mamma är trött på pappa för att han tittar så mycket på hockey? Jag tror att det alltid är en rad saker som leder fram till skilsmässa, otrohet eller inte. Det räcker gott att säga att mamma och pappa älskar inte varandra längre.
    Varför är det så viktigt att till varje pris dölja ett misstag?
    Vad är det som är så fel med att stå för sina misstag?

Jo jag har förstått att du tycker så, du tycker ju även att man inte behöver stå för sina misstag inför sin partner heller. Vi kanske kan enas om att vi helt enkelt har olika syn kring ärlighet
  • Fool
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-06-10 12:07:49 följande:

Jag känner mig så falsk. Maken vill verkligen kämpa för att vi ska hitta tillbaka till varandra. Jag vill inte det, men känns som jag måste då vi har barnen. Jag kan inte sluta tänka på den här andra killen och jag har inte träffat honom på en vecka. Jag längtar så himla mycket efter honom!!!

Vad maken sa? Han blev givetvis jätteledsen men att han hade misstänkt att det var så. Oavsett vad så älskar han mig och vill verkligen att vi ska kämpa. Mitt i alltihop är vi ändå sams. Vi bråkar inte, allt känns typ som vanligt, med den skillnaden att jag har mitt hjärta hos en annan man.

Ingenting är som vanligt längre TS, ni kanske agerar som alt var som vanligt , men på insidan så tror jag knappast att någon av er känner att allt är som vanligt, det kommer det aldrig bli, går ni vidare tillsammans så kommer det vara ett nytt förhållande ni bygger upp i så fall, en otrohet glömmer man aldrig, men det går att hitta vägar runt det om båda vill det.
  • Fool
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-06-15 03:16:11 följande:

Jag har tills vidare brutit med den här killen. Det gör så ont. Jag gör det för mina barns skull. Men det är tungt! Jag vill vara med den

här killen. Han betyder så mycket för mig, idag är det en månad sen vi bestämde att vi skulle testa att vara mer än vänner... Jag är inte säker på att jag gör rätt, eftersom att mitt hjärta är hos den här andra mannen. Jag är så olycklig. Att göra något jag inte vill för någon annans skull är hjärtskärande.

Maken anstränger sig till tusen för att vi ska hitta tillbaka till varandra. Köper blommor och har förändrat sig totalt. Jag kan inte uppskatta det, Det jag känner för den andre är så starkt. Vill hela tiden åka till honom. Det känns som att vara i ett fängelse...

Vad innebär "tillsvidare" ?
    Har du brutit helt eller har du bara slutat strula med honom men fortsätter hålla kontakten?
  • Fool
    rille5 skrev 2015-06-16 14:51:00 följande:

Jag känner igen det här så det är jag som är kvinnans man som hon är gift med. Detta är en fruktansvärd historia som har sårat mig enormt speciellt eftersom jag hela tiden kommer på henne med hemligheter kring detta. Hon säger inget själv. Jag kom på dom av en slump för två veckor sedan när hon lämnade våra barn ensamma hemma på natten för att åka till den andra killen när jag jobbade (arbetar natt). Vår äldsta son ringde och var skräckslagen när mamma var borta. Den natten lovade hon mig och barnen att dom bröt kontakten med varandra men i lördags kom jag på dom igen så det var lögn det också. Trots alla sår och lögner älskar jag min fru. Jag har i två veckor försökt att sluta älska henne men det går inte. Jag älskar mina barn och min fru och vill bli en lycklig familj igen även om det tar tid, det får ta den tid det tar. Jag ska förlåta hur sjukt det en låter. Under deras förhållande har hon fortsatt säga till mig att hon älskar mig och att hon bara vill ha mig och inte vara med någon annan. att hon klarade av att säga så när hon visste att hon provade en annan man, det måste ändå betyda något tror jag. Nåt finns kvar för mig även om hon har svårt att plocka fram det just nu när hon är ytligt nykär.

Gösses människa , har du ingen stolthet?, ok att vara förlåtande men det här är ju löjligt. Du kanske älskar henne men hon älskar bevisligen inte dig tillräckligt mycket för att låta bli att träffa den andre mannen... allvarligt... hon lämnar kidsen ensamma hemma för åka iväg till den andre mannen?...kom igen nu... den andre mannen har prio 1 i allt... han går före dig och era barn.

Håller med någon annan som skrivit... du förtjänar bättre...
  • Fool
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-06-16 23:29:29 följande:
    Det är sant...
    Om detta är sant som du skriver så skrev din man det inlägget igår, senast i förrigår skrev du att du hade brutit med älskaren, men enligt din mans story så träffade du honom senast i lördags... alltså har du suttit och ljugit här med?

Då undrar jag (om du inte är ett troll), vad är poängen med att starta en tråd och sen sitta och ljuga för folk som svarar? Vad får du ut av det?
  • Fool
    Anonym (Sara) skrev 2015-06-17 12:00:33 följande:
    Jag tycker inte att man ska agera efter stolthet. Jag tycker att man i lugn och ro ska fundera över hur man vill ha sitt liv, vad finns det för för-och nackdelar med att lämna och att stanna kvar. Att agera efter stolthet är för mig bara ett stenkast ifrån att agera efter heder. Tycker inte att man ska uppmuntra något av det.
    Och jag tycker man ska agera efter sina barns bästa, att lämna sina ungar ensamma hemma för att smyga iväg till älskaren är under all kritik, det handlar alltså inte bara om att hon sätter älskaren före sin mans bästa utan även om att hon sätter honom före sina barns bästa..

Att agera efter stolthet kan vara fel ibland men inte alltid, eftersom det innebär att man agerar på ett sätt som gör det lättare för en att leva med sig själv senare. att lägga sig platt och låta sig bli förudmjukad är något som jag tror tär på självförtroendet och självkänslan.

Tex kan jag hålla med om att det inte är bra att dra på en gång så fort frugan varit otrogen om man har barn, men i detta fall så har TS trotts att hon blivit påkommen och fått en andra chans valt att fortsätta ljuga för sin man och dessutom försummat sina barn för älskarens skull... vilket jag tycker tyder på att hon fullkomligen skiter i både man och barn och sätter sin älskare före allt.

Exakt hur många chanser tycker du att TS man ska ge henne? Ska han acceptera att hon försummar ungarna för älskarens skull?
  • Fool
    Anonym (Otrogen) skrev 2015-06-17 11:57:52 följande:

Det senaste inlägget om att vi har brutit var efter i lördags och då bröt han och jag all kontakt. Det är ingen lögn!
    Den natten när jag åkte till honom var efter att maken fått reda på sanningen. Han jobbade då så därför var jag inte hemma.Jag åkte hem till den andre killen  med syftet att bryta men klarade inte av det då...

Ok, ljuga kanske är ett starkt ord, men du kan väl knappast förneka att du vinklat storyn ganska rejält för att få ditt agerande att framstå som lite bättre än vad det är?

Det är ju ganska stor skillnad mellan att självmant berätta för sin man och att bli påkommen av sin man?

Det är ganska stor skillnad mellan att ha brutit helt av egen vilja och att ha brutit för att man blev påkommen igen?

Vad är poängen med att lägga fram en stylad version av verkligheten? Jag menar de råd du kommer få då kommer basera sig på en falsk verklighet och inte vara värda speciellt mycket?

Hur som helst så är pandoras box öppen nu, mitt råd till dig är att du slutar ljuga, mörka och censurera sanningen och kör med HELT öppna kort med din man OCH dig själv, det är det är väl det minsta du kan göra för en man du ändå valt att skaffa barn med och delat en längre tid av ditt liv med?

Om du inte vet vad du vill så säg då oxå till din man att du inte vet vad du vill, säg INTE att du älskar honom mer än den andre mannen och du inte menar det. Om ni ska lösa era problem så behöver båda vara helt på det klara över vad det är ni har att förhålla er till. Oavsett om ni kommer fortsätta tillsammans eller gå isär så kommer er framtida relation antingen som ett par eller skilda föräldrar tjäna på att du kör med öppna kort.

Glöm inte att hur du väljer att hantera krisen som nu uppstått är den bild din man slutligen kommer få av dig. Ni har väl ändå levt med varandra ganska många år? Det är väl synd att sabba alla dessa minnen och gemensamma upplevelser med en massa lögner? Rasera x antal års minnen på några veckor? Det vore väl synd om det sista din man minns av dig är en människa som ljuger, mörkar och slingrar sig?

Glöm heller inte att även om ni väljer att gå isär så kommer ni behöva ha ett fungerande samarbete kring barnen som skilda föräldrar, och det samarbetet kommer vara väldigt beroende av hur ni avslutade förhållandet.
  • Fool
    Anonym (Sara) skrev 2015-06-17 13:16:43 följande:
    Jag tycker ingenting om hur många chanser ts man ska ge henne. Det är bara han som har rätt att tycka om det.
    Han verkar inte acceptera att hon lämnar barnen för att träffa älskaren och det kan jag hålla med om. Nu vet jag inte hur gamla barnen är men de verkar bli rädda av att vara själva på natten och då bör man ju inte lämna dem ensamma. Min åsikt är att det är väldigt olämpligt att ts träffar älskaren nu oavsett.
    Japp slutligen är det upp till TS man att avgöra, men som åskådare kan man ha åsikter om vad man tycker om det och anser att han borde göra.

Tex om jag ser en man stå och överväga att hoppa från ölandsbron så är det slutligen upp till honom att avgöra om han vill eller inte vill hoppa, och han har säkert goda anledningar till sitt val. Men jag som åskådare kan ju oxå tycka att han borde låta bli att hoppa och även råda honom att inte göra det?

Anledningen jag tror att många råder TS man att lämna är för att undvika att bli mer förnedrad och sårad än vad han redan blivit.
  • Fool
    Man 1973 skrev 2015-06-17 12:58:38 följande:
    Jag håller med dig! Det är så enkelt att utifrån ropa "ingen självrespekt", men har man en vision om en familj som man har startat upp tillsammans med någon annan och kanske har trott på den i många år så är det inte så lätt att verkligen inse vad som händer hos den andras sida. Jag var så chockad att jag sa till min fru den kvällen hon berättat att hon hade träffat en ny man att jag ville att vi skulle fortsätta att ha en bra relation, för jag kunde inte tänka mig att vi inte skulle hitta på saker tillsammans med våra barn längre.

Tyvärr visade det sig att hon blivit koko i huvudet av sin nyförälskelse och den sista tiden vi bodde ihop innan vi lyckats sälja huset (det var bara några veckor) så hade hon öppet telefon- och SMS-kontakt med sin nya och stack iväg på resor över helgerna med honom medan jag var hemma med barnen. Jag vädjade till henne att hålla det lite lågt med honom tills jag hade fått en chans att landa i allt, och att vi hade flyttat isär. Men hon klarade inte av det och till slut fick jag hota henne med att "om du inte slutar smeta in ditt nya förhållande i nyllet på mig" så kommer vi inte att kunna fortsätta ha en bra relation.

Droppen kom när hon bjöd hem honom på middag en kväll till vårt gemensamma hem. Jag var hos min syster när jag fick reda på det, och blev totalt vansinnig. Jag åkte hem och sa till henne att han ska vara borta när jag kommer hem. Sen gjorde jag klart för henne att vi från och med nu var ovänner och att jag skulle flytta hem till syrran varannan vecka (jag skulle få mitt nya boende sex veckor senare), och att de veckor jag var hemma med barnen kunde hon bo var fan hon ville, men inte hemma. Hon fick bo hos en kompis. När väl huset var sålt och vi bodde isär såg jag till att hålla henne mycket kort, och att vi bara hade SMS-kontakt när det gällde barnen. Jag ville inte veta nåt annat om hennes liv. Det var enda sättet för mig att så småningom börja må bra igen.

Vad jag ville säga med detta var att folk kanske tycker att jag också inte hade någon självrespekt, men vad det handlade om för mig var att jag ville försöka rädda det som kunde räddas för framtiden. Jag ville kunna vara vän med mina barns mamma, och gav henne lite tid att "hänga på". Nu gjorde hon inte det, och det kom till en punkt där jag bröt rakt av.
    Känner igen det där, mitt ex agerade på ett liknande sätt. Hon förälskade sig i en kollega, var otrogen, inte så kul men förståeligt, fick en andra chans , satt på FR och i ett halvår,och påstod sig vilja rädda förhållandet med tårar och hela kitet, ett halvår senare kommer det fram att hon fortsatt träffa sin älskare hela tiden och det blev en skilsmässa.

När jag frågade varför, varför sitta och skådespela och ljuga i ett halvår när allt hon behövt göra var att vara ärlig med vad hon kände så kunde vi avslutat förhållandet på ett värdigare sätt och ungarna hade sluppit ett halvårs helvete.... så hade hon inget svar på det.

Även där så gick det inget vidare med den nya stjärnan, han visade sig vara nygift och hade lovat guld och gröna skogar för att få ligga, hon var inte heller den enda som gått på det, han var tydligen lite av tuppen på hönsgården på kontoret.

Någon ursäkt eller förklaring fick jag aldrig och förväntar mig heller inte att få det såhär 5 år senare, båda har gått vidare och lämnat det bakom oss, jag lever i ett nytt förhållande,  hon är singel. Vi har ett väldigt bra samarbete kring barnen om än kyligt, jag har accepterat, läkt och gått vidare men inte glömt och drar gränsen ganska hårt vid endast sånt som rör barnen. Hyser inte längre någon ilska mot henne vilket jag gjorde i början men hela hennes agerande, hur hon hanterade krisen fick mig att ändra uppfattning om henne helt och hållet, hon är inte längre en person jag skulle kunna tänka mig vara vän med. Hon är våra barns mamma, varken mer eller mindre.

Jag tror människor som förälskar sig blir fartblinda och tappar kontakten med verkligheten, far fram som en ångvält med huvudet i molnen och beter sig på ett sätt som är väldigt destruktivt för deras omgivning (många ggr för dem själva med). När de vaknar upp ur sin rosa fluffiga dröm och konfronteras med förödelsen de lämnat bakom sig är det nog inget roligt uppvaknande.

Personligen tror jag att det är alldeles för tidigt för TS och hennes man att göra ett nytt försök, jag tror att så länge hon är förälskad i den andre mannen så kommer inget som sägs mellan henne och hennes man att göra någon verkan, jag tror TS måste vakna ur sitt rus och vara förmögen att se världen med nyktra ögon och inte genom rosa glasögon för att öht kunna tänka och agera rationellt. Fört då tror jag de kan börja göra något konstruktivt åt problemen. 
Svar på tråden Hjälp, jag är kär i en annan man