Jobba natt - hur håller man sig vaken?!
I sommar ska jag jobba mycket natt och har aldrig gjort det tidigare.
Hur håller man sig vaken när man kommer ha ett stillasittande jobb? Ska nämligen vara personlig assistent.
I sommar ska jag jobba mycket natt och har aldrig gjort det tidigare.
Hur håller man sig vaken när man kommer ha ett stillasittande jobb? Ska nämligen vara personlig assistent.
Var ordentligt utvilad innan. De första veckorna är värst. Se till att få sova ut ordentligt även mellan passen. Drick kaffe och se till att ha nåt att sysselsätta dig med :)
Sov på dagarna, även fast det är svårt. Enda som gäller, svåraste tiden att hålla sig vaken på är mellan kl 3-5 så håll dig aktiv den tiden på natten.
Öronproppar och mask för ögonen och sova dagtid?
Du kanske ska tacka nej om du inte är en nattmänniska.
Som sagt, kaffe och sysselsättning. Jag tog med böcker och skrev brev till folk, alltså fysiska brev med papper och penna. Inte nödvändigt att man skickar dem om de är för röriga, haha. Det är enklare på sommaren när det ljusnar, tycker jag. Några nätter har jag helt enkelt gått runt runt runt när jag varit som tröttast. Eller stått upp och gungat lite. Man vänjer sig! I början kan det kännas ensamt, konstigt, onaturligt osv om man inte alls är van vid nätter, sen har man varit vaken så ofta på natten att man liksom känner igen alla timmar och hur man brukar må då. Det blir rutin det också.
glöm inte heller att du måste äta. Inte middag mitt i natten kanske men några smörgåsar, fil o flingor, en sallad eller annat lätt. Det håller blodsockret på en bra nivå och du slipper trött-dippar .
Sysselsättning som dom andra här har sagt är också viktigt. Se till att du har roliga saker att göra. Har du tillgång till tv så kanske sikta in dig på lite roliga tv-program, komediserier , frågesportprogram och annat som håller hjärnan sysselsatt.
och just det, se verkligen till att du får sova dagtid!
Stänga av mobilen, dra ur telefonjacket, mörklägg sovrummet och gör så mycket natt som möjligt och sov så länge du kan.
Skippa att boka in saker och aktiviteter. För du är ju liksom inte ledig dagtid utan du har natt och sover . När du fått bättre koll på dygnsrytmen kan du givetvis hitta på ärenden och sånt men du ska inte hamna så att du sover 2 timmar och sen måste du upp för att du har tvättstuga, läkartid och fika på stan med en polare bokad. Då orkar du inte jobba sen.
Ska du arbeta dagar och kvällar också? Du skriver stillasittande, är det enbart sittande tillsyn nattetid och vaken natt? Ibland när man jobbar som personlig assistent har man rätt att sova under vissa timmar om möjligt.
Jag har jobbat oregelbundna tider under en längre period, nu har jag dock bytt jobb och jobbar bara natt. Jag försöker ha en normal dygnsrytm annars, när jag ska gå på så sover jag så gott jag kan (försöker sitta upp lite längre dagen innan så jag ska kunna sova på dagen), efter första natten sover jag mycket dagtid, när jag går av (efter andra natten för mig) så ser jag till att sova rätt lite för att komma tillbaka till vanlig rytm. Jag är ensam nattetid till stor del vilket jag antar att du också är men jag har fika och tjatter då och då med kollegor på andra avdelningar vilket givetvis hjälper, sedan är jag rätt upptagen då flera av de människor jag tar hand om har behov även nattetid då där inte direkt finns något kallat tid (jobbar inom psyk) så jag är upptagen rätt mycket och det är väl det, försök att göra något som håller dig upptagen! När det är lugnt hos mig tittar jag på min favoritserie eller läser, blir det jobbigt går jag några varv (många korridorer där jag jobbar) eller tar frisk luft (den är bra!, var ute en stund). Annars är ju kaffe ett trevligt sällskap där framåt småtimmarna. Jag tror du måste hitta ditt egna "knep" då vissa människor har olika lätt för att fixa vaken natt. Det är lite av en vanesak också. Mig passar det perfekt.
Jag skulle rekommendera att du är utsövd innan du börjar jobbet och ser till att du kan vara aktiv på något vis under natten. Om du ska äta något under natten så bör du även tugga tuggummi eller suga på tabletter för att hålla salivproduktionen igång annars riskerar du tandproblem.
Ska du arbeta dagar och kvällar också? Du skriver stillasittande, är det enbart sittande tillsyn nattetid och vaken natt? Ibland när man jobbar som personlig assistent har man rätt att sova under vissa timmar om möjligt.
Jag har jobbat oregelbundna tider under en längre period, nu har jag dock bytt jobb och jobbar bara natt. Jag försöker ha en normal dygnsrytm annars, när jag ska gå på så sover jag så gott jag kan (försöker sitta upp lite längre dagen innan så jag ska kunna sova på dagen), efter första natten sover jag mycket dagtid, när jag går av (efter andra natten för mig) så ser jag till att sova rätt lite för att komma tillbaka till vanlig rytm. Jag är ensam nattetid till stor del vilket jag antar att du också är men jag har fika och tjatter då och då med kollegor på andra avdelningar vilket givetvis hjälper, sedan är jag rätt upptagen då flera av de människor jag tar hand om har behov även nattetid då där inte direkt finns något kallat tid (jobbar inom psyk) så jag är upptagen rätt mycket och det är väl det, försök att göra något som håller dig upptagen! När det är lugnt hos mig tittar jag på min favoritserie eller läser, blir det jobbigt går jag några varv (många korridorer där jag jobbar) eller tar frisk luft (den är bra!, var ute en stund). Annars är ju kaffe ett trevligt sällskap där framåt småtimmarna. Jag tror du måste hitta ditt egna "knep" då vissa människor har olika lätt för att fixa vaken natt. Det är lite av en vanesak också. Mig passar det perfekt.