En blå giraff skrev 2015-05-31 15:17:51 följande:
Känner igen detta tyvärr med att min son frågat och tagit med kompisar hem men att vi sen aldrig får någon "gentjänst" så att säga. Nu har det börjat lossna lite genom att kompisar också frågar min son, tidigare var det alltid vi som frågade. Men andra föräldrar erbjuder sig i stort sett aldrig att ta med sonen hem eller att han kan leka där någon helg. Spelar ingen roll att deras barn både lekt och ätit här mer än 10 gånger. Antar väl att vi är för snälla. Men för mig är det viktigast att min son har kompisar och då får jag ta det att de alltid är här även om jag känner viss irritation. Det skulle vara en stor avlastning för oss också om han fick vara hos en kompis en halv dag. Om de leker här är det ju passning med mellis + mat samt att man inte kan gå hemifrån hur som helst.
Vet inte vad det här beror på. Skulle själv skämmas om jag lät mina barn leka/äta hos andra massor av gånger och aldrig gav tillbaka. Men antar att andra föräldrar mest tycker det är skönt med avlastning och sen inte bryr sig så mycket mer. En av sonens kompisar har en psykiskt sjuk mamma som inte klarar att barnen leker inomhus utan bara ute. Så där har jag förståelse att det inte går. Men för övrigt kan jag känna mig lite sur.
Men alltså. Vi har aldrig (än så länge) hem kompisar på helgen utan det är några timmar efter jobbet. Och det är ingen avlastning för oss att vår dotter går hem till kompis. Tvärtom kräver ju det att vi ska hämta henne där några timmar senare och vi har fortfarande lillebror hemma som nästan dessutom kräver mer av oss om storasyster är borta. Så har man småsyskon är det inte på något sätt avlastning att det äldre barnet är borta faktiskt.
Vi tar hem kompisar mer sällan än vad vår dotter är borta hos andra. Dels för att vi hämtar senare än hennes närmsta kompisar, dels för att det är rätt stökigt att ha hemma kompisar då det nästan alltid blir konflikter med lillebror som vill vara med men inte får osv.