• Gina43

Dela lika på föräldraledigheten?

Hörde på nyheterna igår att man på socialdemokraternas kongress tagit ställning för att föräldrar ska dela lika på föräldraledigheten. Är detta verkligen något som män och kvinnor i Sverige vill? Får det verkligen den stora genomslagskraft som man tror, att män och kvinnor blir jämställda på arbetsmarknaden? Det finns ju en hel del anledningar till att kvinnor särbehandlas (på grund av att de är kvinnor), inte bara att kvinnor kan få barn och är föräldralediga en period av sitt yrkesverksamma liv, som att de helt enkelt är "det svagare könet" (gör sämre affärer, nätverkar på ett annat sätt, är sämre chefer osv). Varför tar man inte ett helhetsgrepp på problematiken?

Jag står inte bakom att dela lika på föräldraledigheten. Jag är för att vuxna individer ska få välja själva.

I förslaget är det kvinnan som får nitlotten. Generellt sett är det kvinnan som får ta de första månaderna med det nyfödda barnet - det är helt klart den tyngsta perioden. Ska man lämna över barnet till den andra föräldern när man börjar få rutiner på plats och när man kan börja njuta lite mer av barnet och tiden som föräldraledig? Det tycker inte jag är rättvist. Hur gagnar det kvinnan och jämställdheten i relationen? Ser också att man tvingas amma/delamma kortare period (för bättre sömn) om man som mamma måste återgå i arbete vid 6-8 månader. När mitt barn var 6-8 månader var jag definitivt inte redo.

Vad tycker ni i frågan? Själv undrar jag om det inte är dags att flytta till ett grannland.

• Svar på tråden Dela lika på föräldraledigheten?
  • Seven Costanza

Jag är inte positiv till det, dels av de skäl du anger men även personligen pga att min man inte har någon SGI. Han är forskare och jobbar heltid men i och med att han betalas genom stipendier så betalar han ingen skatt och har därför ingen SGI. Undrar ifall S har tänkt på hur det blir för de par där endast den ena har SGI.

• loeffe

Vi har satt upp kriterierna att bara föräldraaledigheten delas exakt 50% så behöver vi inte höja kvinnolönerna eller göra andra reformer. Det blir billigt, och dessutom är det någon annan som får betala kalaset. Nu är vi jämlikast i välden. Hurra!!

• Alexi
    Gina43 skrev 2015-05-31 13:21:56 följande:

Hörde på nyheterna igår att man på socialdemokraternas kongress tagit ställning för att föräldrar ska dela lika på föräldraledigheten. Är detta verkligen något som män och kvinnor i Sverige vill? Får det verkligen den stora genomslagskraft som man tror, att män och kvinnor blir jämställda på arbetsmarknaden? Det finns ju en hel del anledningar till att kvinnor särbehandlas (på grund av att de är kvinnor), inte bara att kvinnor kan få barn och är föräldralediga en period av sitt yrkesverksamma liv, som att de helt enkelt är "det svagare könet" (gör sämre affärer, nätverkar på ett annat sätt, är sämre chefer osv). Varför tar man inte ett helhetsgrepp på problematiken?

Jag står inte bakom att dela lika på föräldraledigheten. Jag är för att vuxna individer ska få välja själva.

I förslaget är det kvinnan som får nitlotten. Generellt sett är det kvinnan som får ta de första månaderna med det nyfödda barnet - det är helt klart den tyngsta perioden. Ska man lämna över barnet till den andra föräldern när man börjar få rutiner på plats och när man kan börja njuta lite mer av barnet och tiden som föräldraledig? Det tycker inte jag är rättvist. Hur gagnar det kvinnan och jämställdheten i relationen? Ser också att man tvingas amma/delamma kortare period (för bättre sömn) om man som mamma måste återgå i arbete vid 6-8 månader. När mitt barn var 6-8 månader var jag definitivt inte redo.

Vad tycker ni i frågan? Själv undrar jag om det inte är dags att flytta till ett grannland.

Men hur många tror du faktiskt skolar in barn på dagis vid tolv månader? De är nog en klar minoritet. De flesta är väl hemma i alla fall runt 1,5 år och då är det inte fråga om att mamman måste börja jobba efter sex månader.
  • Alexi
    Seven Costanza skrev 2015-05-31 13:30:24 följande:

Jag är inte positiv till det, dels av de skäl du anger men även personligen pga att min man inte har någon SGI. Han är forskare och jobbar heltid men i och med att han betalas genom stipendier så betalar han ingen skatt och har därför ingen SGI. Undrar ifall S har tänkt på hur det blir för de par där endast den ena har SGI.

Men det är ju redan så idag att många inte har en SGI utan de får då föräldrapenning på lägstanivå. Studenter, unga som inte börjat arbeta än osv får ju fp på lägstanivå.

Och redan idag är det ju så att om ena föräldern inte är berättigad till fp på vare sig inkomstrelaterad nivå eller grundnivå så får den andra föräldern alla dagar. Precis som i de fall när ena föräldern är för sjuk för att kunna ta hand om barn.
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2015-05-31 14:22:14 följande:

Men det är ju redan så idag att många inte har en SGI utan de får då föräldrapenning på lägstanivå. Studenter, unga som inte börjat arbeta än osv får ju fp på lägstanivå.

Och redan idag är det ju så att om ena föräldern inte är berättigad till fp på vare sig inkomstrelaterad nivå eller grundnivå så får den andra föräldern alla dagar. Precis som i de fall när ena föräldern är för sjuk för att kunna ta hand om barn.

Är det så? Det har jag inte läst någonstans och jag har ändå försökt läsa på FK: hemsida. Kommer jag få alla dagar då trots att vi är gifta? Men vad menar du med att inte ha rätt till fp på grundnivå - det trodde jag alla hade som inte har en SGI?
  • DetFinnsBaraEnMamma

Jag är kvinna och VÄLDIGT negativ till förslaget.

I min familj hade vi inte kunnat dela 50/50, då min man jobbar i Norge och jag precis tagit studenten från gymnasiet då vårt barn kom. Han tjänade alla pengar och jag funderade fortfarande på vad jag ville plugga på universitetet.

Det enda med detta som är bra, är att arbetsgivare inte väljer en man före en kvinna, enbart pga att kvinnan är kvinna (och således förväntas vara hemma längre).

Men i övrigt är det skit. Vuxna människor ska själva kunna välja.

• sportpappa

Det kan bli lite underligt och att mamman ändå tar ut flest föräldradagar även om man delar FP-dagarna på hälften.
    Innan barnet är 1 år så behöver man inte ta ut några dagar alls för att skydda sin SGI. Vi försökte spara så många dagar som möjligt vilket gjorde att min sambo endast tog ut några få dagar. Vi klarade oss på min lön. Sen när jag gick på föräldraledighet så tog jag ut 5 FP-dagar i veckan för att skydda min SGI.
    Om man i vårt fall delar antalet dagar på hälften så får ju mamman betydligt fler dagar kvar efter att barnet fyllt 1 år och kommer vara hemma mer än pappan.

För de som tar ut 5 dagar i veckan från att barnet är fött så blir det väl mer jämställt, men för alla andra så får mamman flest dagar och alla problem som följer av att man är hemma mer.

Jag tycker att man ska höja jämställdhetsbonusen och räkna även de dagar man inte tar ut någon föräldrapenning för. Då finns det incitament till att dela lika. Nu får man bara 13500 kr och det är massor av undantag. Höj den till 50000 kr och räkna alla dagar. Då kan vi snacka om ekonomiskt incitament.
    Informera också mer om jämställdhetsbonusen så att man vet hur man ligger till och vad man kan göra för att få ut mer av den.

• Alexi
    Seven Costanza skrev 2015-05-31 14:31:54 följande:
    Är det så? Det har jag inte läst någonstans och jag har ändå försökt läsa på FK: hemsida. Kommer jag få alla dagar då trots att vi är gifta? Men vad menar du med att inte ha rätt till fp på grundnivå - det trodde jag alla hade som inte har en SGI?
    Nej, fp på grundnivå är en bosättningsbaserad förmån, dvs är du inte bosatt i Sverige så är du inte berättigad till det.

Läs vidare på s 32:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/80bf8c2b-594a-4e52-b996-e2b7583a175d/vagledning_2002_01.pdf

• loeffe

Eftersom svenska män och kvinnor INTE kommer att följa "påvens dekret" så kommer samhället att spara pengar när man slipper betala ut FP till den som inte EXAKT följt föreskrifterna.

Teoretiskt bygger detta på att ALLA män OCH kvinnor behövs i produktionen, tyvärr är den teorin gammal när vi nu inte har 3,5 % arbetslöshet.

Läs på din Myrdal.

• Seven Costanza
    Alexi skrev 2015-05-31 14:48:15 följande:

Nej, fp på grundnivå är en bosättningsbaserad förmån, dvs är du inte bosatt i Sverige så är du inte berättigad till det.

Läs vidare på s 32:

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/80bf8c2b-594a-4e52-b996-e2b7583a175d/vagledning_2002_01.pdf

Okej jo det vet jag ju förstås, tänkte inte på att det var så du menade. Så då kommer jag inte få alla dagar, för han kommer ju ha rätt till grundnivån eftersom vi bor i Sverige. Jag hoppas att systemet fortsätter som nu i så fall.
Svar på tråden Dela lika på föräldraledigheten?