• Alexi

Är era barn alltid sugna på att gå på sina aktiviteter?

Jag undrar hur era barn är när det gäller att gå på sina aktiviteter, dvs fritidsaktiviteter? Om vi utgår enbart från sådana aktiviteter som de gillar när de är där.

Min 6,5-åring spelar fotboll på söndagarna. Och varje söndag är det ett fruktansvärt gnäll innan. Hon vill inte gå (hon vill hellre sitta framför tvn vilket hon gör till frukost på helgerna vilket ju gör att det är den hon måste lämna för att klä på sig fotbollskläderna), det gnälls järnet på det dåliga/kalla vädret (vilket det varit gott om den här våren), det är fel på alla kläder och hon vill inte och allting. Och vi är väldigt tydliga med att fotboll är frivilligt och att hon kan sluta om hon inte gillar det. Men hon gillar ju fotbollen jättemycket, är en av de mest engagerade och mest kämpande av alla på planen, så hon inser nog att hon inte vill sluta.

Men jag blir fullständigt galen på det här gnället. Och sen efter fotbollen är det samma mängd gnäll med då om duschen. Men när hon väl står i duschen är det helt ok, det är liksom sträckan dit som är samma sak.

Hur har ni det och hur hanterar ni det?

• Svar på tråden Är era barn alltid sugna på att gå på sina aktiviteter?
  • Natulcien

Nu är vår son bara 4,5 år och håller inte på med någon aktivitet. Men jag tänker att det där handlar väl inte så mycket om att barnet inte vill göra en viss aktivitet, utan mer att hen inte vill abryta den nuvarande?
    Alltså barnet ska gå från A till B. Hen har inget emot B, men vill bara inte lämna A. Typ. Glad

• Alexi

Jo det kan jag absolut förstå. Problemet är bara att jag inte orkar med denna fullständiga flod av gnäll varje söndagsmorgon. Hur hanterar man det?

• Flickan och kråkan

Mina barn fungerar lite som jag (och många andra i min närhet). När man tränar sällan så känns det lite motigt att ta sig iväg. När man tränar ofta så blir mycket roligare. Mina tränar ju konståkning mycket och de tycker att det är jättekul. Äldsta har också tragglat i simskola en gång i veckan hela året. Det har han tyckt varit sådär...minst sagt. Han hade helst sluppit. Nu har han dock gått tre av fyra intensivveckor med simträning varje vardag. Och han har tjatat hela helgen om att vi ska åka och simma extra...och somnade med ett "Ja, i morgon är det simskola!"

Kanske en annan strategi på morgonen skulle fungera....istället för TV?

• Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-31 20:05:46 följande:

Mina barn fungerar lite som jag (och många andra i min närhet). När man tränar sällan så känns det lite motigt att ta sig iväg. När man tränar ofta så blir mycket roligare. Mina tränar ju konståkning mycket och de tycker att det är jättekul. Äldsta har också tragglat i simskola en gång i veckan hela året. Det har han tyckt varit sådär...minst sagt. Han hade helst sluppit. Nu har han dock gått tre av fyra intensivveckor med simträning varje vardag. Och han har tjatat hela helgen om att vi ska åka och simma extra...och somnade med ett "Ja, i morgon är det simskola!"

Kanske en annan strategi på morgonen skulle fungera....istället för TV?

Fast simskolan som går en vardagskväll älskar hon, den typ räknar hon ner till. Det är just att hon tycker helgmorgnarna i soffan är så ruskigt sköna (precis som hela familjen, vi gillar att slappa då) så att ta ifrån henne dem känns ju ännu värre. Vi åker hemifrån kl 09.15 så det är ju inte direkt en lång söndagsmorgon hemma.

Den här helgen var det för första gången fotboll även på lördagen ("cup") och då var det typ ännu värre att behöva åka iväg i morse, "varför behöver jag spela fotboll två gånger den här helgen". Suck liksom.
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-05-31 20:15:29 följande:

Fast simskolan som går en vardagskväll älskar hon, den typ räknar hon ner till. Det är just att hon tycker helgmorgnarna i soffan är så ruskigt sköna (precis som hela familjen, vi gillar att slappa då) så att ta ifrån henne dem känns ju ännu värre. Vi åker hemifrån kl 09.15 så det är ju inte direkt en lång söndagsmorgon hemma.

Den här helgen var det för första gången fotboll även på lördagen ("cup") och då var det typ ännu värre att behöva åka iväg i morse, "varför behöver jag spela fotboll två gånger den här helgen". Suck liksom.

Ordna mys efter kanske? Familjemys på annan tidpunkt....klart hon inte vill missa familjemys . Bestämma något tillsammans. Du och hon vet att hon tycker att det är kul, men kan kännas motigt. Vad gör vi för att de ska kännas bättre...typ. Hur vill hon själv göra på söndagarna? Min mellanson har fotboll på lördagsmorgonen mellan 9-10, så känner igen det där med tidiga helgmorgnar .
  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-31 20:23:15 följande:
    Ordna mys efter kanske? Familjemys på annan tidpunkt....klart hon inte vill missa familjemys . Bestämma något tillsammans. Du och hon vet att hon tycker att det är kul, men kan kännas motigt. Vad gör vi för att de ska kännas bättre...typ. Hur vill hon själv göra på söndagarna? Min mellanson har fotboll på lördagsmorgonen mellan 9-10, så känner igen det där med tidiga helgmorgnar .
    Jag försökte resonera med henne om just hur vi kan göra istället, nu vid middagen idag. Men hon vill inte ens prata om ämnet utan pratade bara om annat. Så det är svårt.

Det är att få sitta ensam i soffan med Ipaden (hon ser på tv på en Ipad) som är grejen, det är inte familjemys hon är ute efter även om vi andra är runt omkring.
  • Alexi

Nu sa hon att hon tror att det är för att det är sista dagen på veckan och hon nog därför är lite trött...

• Penida

Nej, hon vill inte alltid gå. I vårt fall gäller det dock att det krockar med enligt henne skojigare saker som ett kalas och då slipper hon. Hon spelar också fotboll och helgerna den senaste tiden har ofta varit uppbokade på grund av matcher borta. Det har nog blivit lite mycket. Vi försöker ta den lugnt resten av helgen numer och ha mycket tid till spontana aktiviteter, det verkar hjälpa. Hon vill inte heller sluta men tycker det är för mycket av allt, därför har vi lugnat ner det andra och bara är utan något uppbokat mycket mer än tidigare.

Avskyr CIO-metoder
  • Fenna

Ja, mitt barn vill faktiskt alltid gå på sina aktiviteter. De han inte ville gå på har han slutat med.

Varför l
    åter du henne inte slippa fotbollen en helg, då märker hon om hon saknar den eller inte.

• scanmia

Mellansonen vill i princip aldrig gå på sina aktiviteter men har alltid skitkul när han väl är där. Vi har bestämt att hans svårighet med omställningar inte ska få sabotera det roliga han i så fall skulle missa så därför kör vi med regeln att om man har anmält sig till en aktivitet (eller tackat ja till ett kalas eller bestämt tid med en kompis, etc, osv) så ska man gå dit. Punkt. Vill man sedan inte vara med (detta har aldrig hänt) så är det ok att sitta och titta på utan att störa och han är ju också med och bestämmer när det gäller att välja aktiviteter till att börja med. En väldigt tydlig och klar regel gör det lättare för min son och får honom att gnälla och bråka mindre (det lönar sig ju inte). Sedan så försöker vi ju se till att det inte blir ett val mellan att sitta och mysa i soffan med iPaden och ut och springa i snålblåsten utan snarare städa eller följa med och handla mat eller gå på aktiviteten. 

För att minska på tjat så hade jag kört med att hon får göra sig helt klar för fotbollsträningen först och sedan sitta och mysa i soffan fram tills det är dags att åka. Tiden fram tills det är dags att åka kan hon lägga på att snabbt göra sig klar och spela iPad eller på att tjata och gnälla och inte ha någon tid i soffan.  

Svar på tråden Är era barn alltid sugna på att gå på sina aktiviteter?