• Alexi

Vad gör ni med alla urvuxna barnkläder och prylar?

Vad gör alla människor med alla urvuxna barnkläder och prylar? Och då menar jag förstås de familjer som INTE har småsyskon som ska ärva vidare eller de som kanske har syskonbarn dit allting går. Utan ni som bara har mängder med grejor över.

Dyrare saker/märkeskläder är ju förstås inga problem att sälja på Blocket/Tradera eller så men allt annat då? Tio stora lådor med begagnade kläder typ Lindex, HM. Stora lådor med bebisleksaker, småbarnsböcker osv osv.

Har försökt börja sälja lite på lokala köp- och säljgrupper på FB men det går oerhört trögt, få annonser som någon ens hör av sig på.

Hur mycket får man sålt på en klädbytardag där det ligger stora drivor med kläder i varje storlek?

• Svar på tråden Vad gör ni med alla urvuxna barnkläder och prylar?
  • lövet2

Jag säljer inga barnkläder, utan jag ser det som min chans att ge tillbaka lite av allt vi själva fått under åren. Kläderna delar jag i 4 delar:
    *Behålla (av sentimentala skäl eller vilket skäl som helst)
    *Snyggaste läckraste kläderna i bra skick. Där pratar jag med vänner som har barn i rätt ålder. Kanske en glittrig t-shirt med namntryck t ex, som jag ger bort till någon som har ett barn med samma namn
    *Hela rena kläder i bra skick. De går till Röda Korset eller till någon annan välgörenhetsorganisation
    *Kläder i sämre skick. De läggs i kassar som jag tar till H&M och får rabattkuponger för. Kupongerna ger jag sedan bort till första bästa jag känner som ska dit och shoppa

Leksaker då? Mycket slänger jag, eftersom det är trasigt och/eller i sådant skick att de inte går att leka med. Vissa utvalda saker sparar jag i en låda och tar fram när det kommer besökare med barn. Några saker har jag skänkt bort till samlingslokaler där de gärna vill ha några leksaker för barn som kommer dit. De mest älskade leksakerna sparar jag tills mina barn får egna barn och kanske vill ge vidare favoritsakerna.

• Flisan79

Jag själv sitter i samma sits och än så länge har jag gett mest till myrorna.

Helst skulle jag vilja skicka saker i någorlunda bra skick till behövande. Dvs inte till en organisation som tjänar pengar på det. Men det är svårt att veta var det behövs vd osv och hur man går till väga. Tänker på tex flyktingförläggningar, tiggare som har barn med sig eller vill ha med hem, kvinnojourer osv.

Tips mottages!

• Mytime

Tar med till HM o får rabattkupinger för??hur funkar det??

lövet2 skrev 2015-05-31 20:53:24 följande:

Jag säljer inga barnkläder, utan jag ser det som min chans att ge tillbaka lite av allt vi själva fått under åren. Kläderna delar jag i 4 delar:

*Behålla (av sentimentala skäl eller vilket skäl som helst)

*Snyggaste läckraste kläderna i bra skick. Där pratar jag med vänner som har barn i rätt ålder. Kanske en glittrig t-shirt med namntryck t ex, som jag ger bort till någon som har ett barn med samma namn

*Hela rena kläder i bra skick. De går till Röda Korset eller till någon annan välgörenhetsorganisation

*Kläder i sämre skick. De läggs i kassar som jag tar till H&M och får rabattkuponger för. Kupongerna ger jag sedan bort till första bästa jag känner som ska dit och shoppa

Leksaker då? Mycket slänger jag, eftersom det är trasigt och/eller i sådant skick att de inte går att leka med. Vissa utvalda saker sparar jag i en låda och tar fram när det kommer besökare med barn. Några saker har jag skänkt bort till samlingslokaler där de gärna vill ha några leksaker för barn som kommer dit. De mest älskade leksakerna sparar jag tills mina barn får egna barn och kanske vill ge vidare favoritsakerna.

• helene 355

ger bort på bortskänkes annonser eller röda korsets insamlingar och till barnhem i litauen eller andra ställen.

• scanmia

Hör med förskolan om de behöver extrakläder. Fråga på bvc om de har en låda eller vet om en bra organisation som behöver kläder. Hitta någon i grannskapet som har barn som är en storlek eller två under dina och fråga dem. Vi blev själva del i en rad familjer som "ärver" varandra i vårt kvarter och det är väldigt kul att se sina kläder gå omkring på nya barn (ibland flera led längre ner) eller när föräldrar och barn berättar om minnen de hade från när deras barn hade plagget mitt barn bär nu. 

Sparade ytterst konservativt något plagg per barn som jag var extra förtjust i eller som var handgjort av vänner och släktingar. Barnens absoluta favorittröjor (som var rysligt för små) har vi även sträckt över en kanvas och hängt upp som tavla på barnens rum. Och så gäller det att gallra ganska hårt. Jag blir så lätt sentimental, men ingen vill ha en aldrig så söt tröja med bananfläckar på.

• En blå giraff

Ger till second hand där vinsten går till välgörenhet. Tex Röda korset eller Myrorna.

• Natulcien

Vi skänker bort allt till olika second hand-butiker, t.ex. Erikshjälpen och Röda Korset.
    Kläder som är trasiga eller med fläckar som inte går bort åker till återvinningen.

• sahara1989

I min stad har vi en second hand som heter busfrö. Det man lämnar in och dom säljer får man tillbaka 40% tillbaka. alltså på varje vara. Det är en av sveriges största secondhand för dam och barnkläder, man kan även lämna in leksaker, babysitters, vagn och allt sånt. Sedan får man pengarna på kontot som man kan handla för i den affären eller ta ut pengarna. Superbra. 

• micromat

Jag har lämnat till kvinnojourer eller till folk som har behövt men som inte har det gott ställt.

Svar på tråden Vad gör ni med alla urvuxna barnkläder och prylar?