• Forumvärd

Är det oförskämt att prata i mobilen under en middag?

Ja, vad tycker ni om det här "otyget med mobiltelefoner", direktcitat från min 80+ far.

Är det oförskämt att sitta och prata i mobilen när man är bortbjuden på middag?
    Eller är det helt okej att plocka fram mobben mitt i ett samtal med en vän och börja spela Candycrush eller sms med andra?
    Vad tycker du?
    När är det acceptabelt att ha mobilen och när borde den vara avstängd eller i alla fall bortlagd?

Rösta och diskutera gärna i tråden! Solig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det oförskämt att prata i mobilen under en middag?
  • Åsa
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-03 10:11:38 följande:
    Fast dom som inte har nära vänner eller direkt vänner alls, eller någon partner tex  dom pratar ju med allt och alla ..
    Hur menar du? I mobiltelefon?
     låt säga en middag och du har en partner som där finns syfte med  självklart ska tillfrågas att följa med, om den inte vill fine men telefonen är på ifall den behöver få tag i mig eller tvärtom.
    Om det inte handlar om akuta saker, förstår jag inte varför man skulle ringa någon man vet är och umgås med andra. Inte heller varför man skulle ringa sin partner medan man satt och umgicks med andra.  (Att svara kort om man har anledning att tro att samtalet inte kan vänta må vara hänt om man avslutar snabbt.)
     Jobb osv nej det går ju inte men det är lite annan sak.
    Du tycker alltså man bör visa större respekt för arbetskamraters tid än för vänners?

• Anonym (hmm)
    Åsa skrev 2015-06-03 10:49:49 följande:

Hur menar du? I mobiltelefon?Om det inte handlar om akuta saker, förstår jag inte varför man skulle ringa någon man vet är och umgås med andra. Inte heller varför man skulle ringa sin partner medan man satt och umgicks med andra.  (Att svara kort om man har anledning att tro att samtalet inte kan vänta må vara hänt om man avslutar snabbt.)Du tycker alltså man bör visa större respekt för arbetskamraters tid än för vänners?

Vill jag ha min telefon på så har jag det ringer det om det ringer ska jag vara tillgänglig, altså ni har levt med vänner hör jag och rikt umgängeskrets, inte arbetskamrater heller faktiskt utan de som står nära . Ned det sagt innebär det inte att telefonen ringer men den ska vara på och tillgänglig .
  • Annaïck

Man kan ju ta ett snabbt samtal eller kolla ett sms om det är viktigt. Inte sitta och prata länge eller leka med telefonen.

• Anonym (hmm)
    Linnea1994 skrev 2015-06-03 10:44:44 följande:
    Hade jag haft en sådan som dej i min bekantskapskrets hade jag aldrig bjudit hem dej på middag! Hur gammal är du?
    Nej det är ok vi har säkert olika personkemier, jag är äldre än dig och prioritwerar min  tex partner i mitt sällskap med, vad är problemet för dig undrar jag att inte stänga av telefonen är det kungamiddag?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-03 12:33:45 följande:
    Nej det är ok vi har säkert olika personkemier, jag är äldre än dig och prioritwerar min  tex partner i mitt sällskap med, vad är problemet för dig undrar jag att inte stänga av telefonen är det kungamiddag?
    Dessutom är kompismiddag och uppvaktningsmiddag stora skillnader.
  • Anonym (Man i kalasbyxor)
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-03 12:33:45 följande:
    Nej, men det visar en jävla mycket bättre respekt för värden! Vill inte ens veta vad som ingick eller snare INTE ingick i din uppfostran!
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Man i kalasbyxor) skrev 2015-06-03 13:01:20 följande:
    Nej, men det visar en jävla mycket bättre respekt för värden! Vill inte ens veta vad som ingick eller snare INTE ingick i din uppfostran!
    Tillräckligt mycket för att veta vad som är viktigt för mig, dessutom handlar det inte om mig utan jag ger svar utifrån vad jag skulle tyckt men jag går inte på middagar, eller umgås med kompisar och leker.  Däremot har jag en gång bjudit kompisar på middag på yngre dagar  men dom använde det som träffpunkt för att träffa sin kille på och gosa och ventilera   med sin kille i soffan efter så dom fick lämna helt enkelt.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-03 13:13:45 följande:
    Tillräckligt mycket för att veta vad som är viktigt för mig, dessutom handlar det inte om mig utan jag ger svar utifrån vad jag skulle tyckt men jag går inte på middagar, eller umgås med kompisar och leker.  Däremot har jag en gång bjudit kompisar på middag på yngre dagar  men dom använde det som träffpunkt för att träffa sin kille på och gosa och ventilera   med sin kille i soffan efter så dom fick lämna helt enkelt.
    Det blev ingen umgängesmiddag utan en organiserad träffpunkt dejting palace , ingen höjdare men dom fick lämna.. så ja mobiltelefon helt ok bäst man vill ....
  • Anonym (anti)
    Anonym (Man i kalasbyxor) skrev 2015-06-03 10:30:12 följande:

Det finns väl inte en människa över 20år som skulle vara så jävla ohyfsad att denne fipplade med mobilen under en middag!

Jo, alla min mans syskon. 30-40 år gamla tillbringar familjemiddagarna med telefonen framför näsan. Deras respektive och barn också förresten.. behöver jag säga att vi numera inte deltar...
  • Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-03 13:37:14 följande:
    Det blev ingen umgängesmiddag utan en organiserad träffpunkt dejting palace , ingen höjdare men dom fick lämna.. så ja mobiltelefon helt ok bäst man vill ....
    Men nu har jag inget att tänka på det är complete ....(-:
Svar på tråden Är det oförskämt att prata i mobilen under en middag?