M1rella skrev 2016-02-29 11:06:54 följande:
Du vet att det är ssk som tar prover, sätter nål och kopplar dropp på akuten.... De du trott är usk har faktiskt varit ssk.
Usk på operation städar salarna och tar fram sensommaren behövs.
Op-ssk är den som assisterar operatören. Anestesisjuksköterskan är den som söver, håller koll på patienten under ingreppet och väcker.
nej, så är det inte. Jag vet 100% att usk sätter nål (pvk) på akuten. Det har nämligen hänt mig! och hur vet jag det, jo usk som satte nål (med bravur förresten, jag är grymt svårstucken). På akuten på SÖS är det så, du kan ringa dit och fråga om du inte tror mig. Uskorna är med i akutrummet vid hjärtstopp/ alla traumalarm. De tar ekg, sätter kateter (kad) hjälper till med all omvårdnad osv. Att vara undersköterska idag är ganska avancerat!
På operation så är det undersköterskorna som hanterar större delen av den medicintekniska apparaturen. De är den "osterila" förlängda armen. Det händer även att de måste sterilklä sig och assistera kirurgen, genom att hålla i sårhakar och sug, osv.
På anestesisidan så hjälper usk till med nedsövning genom att "duka fram" tub eller larynxmask, laryngoskåp osv, sedan vid nedsövning räcka dessa till narkosläkaren eller systern (den som står för luftvägen).
som sagt, undersköterska är ett avancerat yrke idag!