K grrl skrev 2015-06-03 13:34:27 följande:
Ligger man i kaloriunderskott är det fysiskt omöjligt att bygga muskler. Jag är ledsen, men det där är en av de största träningsmyterna som finns. Du bygger inte muskler på att göra flera timmars cardio, du bygger muskler av att styrketräna på rätt sätt, äta rätt, äta tillräckligt mycket och vila tillräckligt. Du bygger inte många gram muskler i veckan om du gör alla rätt (kaloriöverskott, tillräckligt med protein, rätt träning) och inte så mycket att det borde synas på vågen. Det du i så fall kan se är vätskeretention och glykos i musklerna. Din förbränning ökar inte så himla mycket av ökad muskelmassa, heller.
Det kan mycket väl hända att jag har helt fel. Trodde att det var det som hände med min kropp när jag gick ner 35 kg i vikt och fettet minskade dramatiskt. Att det berodde på att jag åt mindre kalorier är väl självklart, men när jag så småningom vågade mig till gymmet så åt jag fortfarande kalorisnålt och eftersom jag blev starkare trodde jag att fler mitokondrier gjorde att fettet hjälpte till att bygga muskler.