• Anonym (Miss)

Hur lång tid tar det att gå ner?

Jag har en våg som visar desimaler vill jag börja med att säga.

Iaf: Igår gjorde jag av med 1000 kcal genom fysisk träning i flera timmar, samtidigt som jag låg på ett kaloriunderskott på 700. Så 1700 kcal totalt. Men jag har ändå inte gått ner något mellan idag och igår, vilket jag alltså borde ha gjort.

Ska man kunna se resultatet direkt eller tar det lite tid?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att gå ner?
  • Anonym (Miss)

Decimaler, givetvis!

• Anonym (K)

Hur många kalorier behöver du per dag för att stå stilla i vikt?

• Anonym (Miss)
    Anonym (K) skrev 2015-06-03 10:25:18 följande:

Hur många kalorier behöver du per dag för att stå stilla i vikt?

1500 ca om jag utgår ifrån kön, vikt, längd och ålder (har kollat tabellerna). Låg alltså 700 kcal under detta igår, samt att jag tränade bort 1000 kcal (också detta baserat på vikt, längd samt aktivitet). Jag har en app som räknar ut det åt mig.
  • Anonym (big)

Man måste göra av med ca 7000 kalorier för att gå ned 1 kg. Sedan beror det förstås på hur många kilo det gäller. Är man mycket överviktig händer det saker fortare, samtidigt som de första 5-7 kilona är vätska läste jag någonstans.

• Anonym (Miss)
    Anonym (big) skrev 2015-06-03 10:39:21 följande:

Man måste göra av med ca 7000 kalorier för att gå ned 1 kg. Sedan beror det förstås på hur många kilo det gäller. Är man mycket överviktig händer det saker fortare, samtidigt som de första 5-7 kilona är vätska läste jag någonstans.

Jag är inte överviktig, men vill gå ner lite ändå.

Att det krävs att man förbrukar 700 kcal för att gå ber ett kilo känner jag till, men eftersom min våg visar decimaler också så borde jag väl ha gått ner 100-200 gram mellan idag och igår baserat på detta? Eller man kanske inte får resultat så snabbt? Jag har redan minskat några kilo i vikt och är inte i början av min kur.
  • K grrl

För att gå ner 250 gram i veckan måste du ligga på ett kaloriunderskott på 1750 kcal, eller 250 kcal per dag. Eftersom du lika gärna kan ha 250 gram bajs i ditt tarmsystem, eller något kilo vätska i kroppen extra, tar det ett litet tag innan man ser en sådan viktnedgång. Det är inte ens säkert att du kan se en viktnedgång från vecka till vecka om du råkar ha ägglossning eller mens.

Sen finns det ju ingen anledning att träna och äta som en idiot för att gå ner i vikt. Räkna ut vad du behöver per dag baserat på längd, vikt och aktivitetsnivå. Lägg dig en bit under det (t ex 250-500 kcal) så att du kan äta dig mätt och orka träna och upprätthålla kroppen utan att förlora för mycket muskelmassa. Att vara konsekvent och hålla ut är den bästa strategin för viktnedgång.

• Anonym (123)

Räkna ut hur mycket kalorier mindre du behöver äta per dag för att gå ner i vikt istället..

• Anonym (big)
    Anonym (Miss) skrev 2015-06-03 10:44:29 följande:
    Jag är inte överviktig, men vill gå ner lite ändå.

Att det krävs att man förbrukar 700 kcal för att gå ber ett kilo känner jag till, men eftersom min våg visar decimaler också så borde jag väl ha gått ner 100-200 gram mellan idag och igår baserat på detta? Eller man kanske inte får resultat så snabbt? Jag har redan minskat några kilo i vikt och är inte i början av min kur.
    Att se en viktminskning på 1-2 hg från en dag till en annan kan aldrig bli en rätt. Bättre att väga sig 1 gång i veckan då får man i alla fall en trend. Beroende på hur du tränar så kan det hända att du bygger muskler som också väger, men samtidigt ökar din basala ämnesomsättning.
  • Anonym (Mäta också)

Bästa är att försöka äta så rätt det går, med (lagom mindre) under sitt kcal! I början tittade jag bara på vågen, sedan började jag mäta mig, såg mycket bättre resultat via det - då vågen ibland kunde stå stilla. Fick då säkert mer muskler än fett!! Ha lite tålamod, ibland tar det ett litet tag innan kroppen kommer igång - där jag kunde stå stilla på samma vikt säkert någon- några veckor. Tillslut släppte de och jag gick ner lite i taget :)

• K grrl
    Anonym (big) skrev 2015-06-03 12:27:23 följande:
    Att se en viktminskning på 1-2 hg från en dag till en annan kan aldrig bli en rätt. Bättre att väga sig 1 gång i veckan då får man i alla fall en trend. Beroende på hur du tränar så kan det hända att du bygger muskler som också väger, men samtidigt ökar din basala ämnesomsättning.
    Ligger man i kaloriunderskott är det fysiskt omöjligt att bygga muskler. Jag är ledsen, men det där är en av de största träningsmyterna som finns. Du bygger inte muskler på att göra flera timmars cardio, du bygger muskler av att styrketräna på rätt sätt, äta rätt, äta tillräckligt mycket och vila tillräckligt. Du bygger inte många gram muskler i veckan om du gör alla rätt (kaloriöverskott, tillräckligt med protein, rätt träning) och inte så mycket att det borde synas på vågen. Det du i så fall kan se är vätskeretention och glykos i musklerna. Din förbränning ökar inte så himla mycket av ökad muskelmassa, heller.
  • Anonym (big)
    K grrl skrev 2015-06-03 13:34:27 följande:
    Ligger man i kaloriunderskott är det fysiskt omöjligt att bygga muskler. Jag är ledsen, men det där är en av de största träningsmyterna som finns. Du bygger inte muskler på att göra flera timmars cardio, du bygger muskler av att styrketräna på rätt sätt, äta rätt, äta tillräckligt mycket och vila tillräckligt. Du bygger inte många gram muskler i veckan om du gör alla rätt (kaloriöverskott, tillräckligt med protein, rätt träning) och inte så mycket att det borde synas på vågen. Det du i så fall kan se är vätskeretention och glykos i musklerna. Din förbränning ökar inte så himla mycket av ökad muskelmassa, heller.
    Det kan mycket väl hända att jag har helt fel. Trodde att det var det som hände med min kropp när jag gick ner 35 kg i vikt och fettet minskade dramatiskt. Att det berodde på att jag åt mindre kalorier är väl självklart, men när jag så småningom vågade mig till gymmet så åt jag fortfarande kalorisnålt och eftersom jag blev starkare trodde jag att fler mitokondrier gjorde att fettet hjälpte till att bygga muskler.
  • Anonym (Träningsvärk)

Jag skulle också tippa på att det handlar om att musklerna samlat vätska (om det är en träning som ger träningsvärk). Jag brukar gå upp 1,5-2 kg när jag sätter igång att träna. När kroppen vant sig vid träningen så går jag ned igen.

Sen så ska man helst inte träna om man går på diet. Kör dieten först och börja träna först sen du äter "normalt" igen.

• Anonym (big)

Till mig sa tränaren att när man börjar träna så byggs blodbanorna ut för att musklerna ska få den försörjning de behöver och att man därför ökar i vikt något kilo innan det är klart.

• K grrl
    Anonym (big) skrev 2015-06-03 13:57:38 följande:
    Det kan mycket väl hända att jag har helt fel. Trodde att det var det som hände med min kropp när jag gick ner 35 kg i vikt och fettet minskade dramatiskt. Att det berodde på att jag åt mindre kalorier är väl självklart, men när jag så småningom vågade mig till gymmet så åt jag fortfarande kalorisnålt och eftersom jag blev starkare trodde jag att fler mitokondrier gjorde att fettet hjälpte till att bygga muskler.
    Du blir starkare på grund av att du aktiverar CNS och förbättrar din koordination. Du blir också starkare på grund av att dina muskelceller får fler mitokondrier - men mitokondrierna ändrar inte mängden muskelceller, dvs din muskelmassa förblir oförändrad. Du kan inte ändra fett till muskler. Däremot så bibehöll du antagligen en större andel muskelmassa än vad du annars skulle ha gjort.
  • Anonym (K)
    K grrl skrev 2015-06-03 13:34:27 följande:
    Inte riktigt sant. Har man överätit kalorier innan så har man en viss del att ta av. Sen är det viktigt att fortsätta styrketräna och äta bra protein och mycket grönsaker, minimalt med mejeriprodukter under tiden man försöker gå ner.
  • Anonym (big)
    K grrl skrev 2015-06-03 14:28:05 följande:
    Du blir starkare på grund av att du aktiverar CNS och förbättrar din koordination. Du blir också starkare på grund av att dina muskelceller får fler mitokondrier - men mitokondrierna ändrar inte mängden muskelceller, dvs din muskelmassa förblir oförändrad. Du kan inte ändra fett till muskler. Däremot så bibehöll du antagligen en större andel muskelmassa än vad du annars skulle ha gjort.
    Ja du ser, man kan alltid lära sig någonting nytt. Tack.
  • K grrl
    Anonym (big) skrev 2015-06-03 14:27:09 följande:

Till mig sa tränaren att när man börjar träna så byggs blodbanorna ut för att musklerna ska få den försörjning de behöver och att man därför ökar i vikt något kilo innan det är klart.

Han uttrycker sig lite märkligt, men han har typ rätt. När man styrketränar ökar blodflödet till muskeln och muskeln kan bära upp till fyra gånger så mycket blod som normalt. Det kallas "pump". Det lagras också in mer glykogen, vatten och restprodukter i muskeln. När jag började om att träna efter att ha haft ett träningsuppehåll på grund av sjukdom gick jag upp två kilo efter ett par träningspass som jag skulle tappa lika fort om jag gjorde ett längre träningsuppehåll.
  • K grrl
    Anonym (K) skrev 2015-06-03 14:29:15 följande:
    Inte riktigt sant. Har man överätit kalorier innan så har man en viss del att ta av. Sen är det viktigt att fortsätta styrketräna och äta bra protein och mycket grönsaker, minimalt med mejeriprodukter under tiden man försöker gå ner.
    Ja, fast kroppen "tar" inte av fettet för att bygga nya muskler. Tvärtom. Ligger man i ett kaloriunderskott är det lätt att förlora muskler eftersom det är mer energikrävande än fett. För en nybörjare kan det fungera att ligga i kaloribalans och göra en "recomp", men då ligger man alltså i kaloribalans, inte i kaloriunderskott.
Svar på tråden Hur lång tid tar det att gå ner?