Kan åsikter vara socialt konstruerade?
Typ huruvida man anser att stora bröst på kvinnor är bättre än små, t ex.
Typ huruvida man anser att stora bröst på kvinnor är bättre än små, t ex.
Väldigt subjektivt och bygger på den enskildes egna värderingar, tycke och smak. Men visst självfallet kan i vart fall för yngre grupper grupptryck fungera som "socialt konstruerade åsikter". Man vill då söka hålla sina åsikter inom normen i gruppen. Men de flesta när de blir äldre lär sig att bejaka sin egen smak och forma sina egna åsikter. Men visst anser jag att åsikter kan vara socialt påverkade.
Det man ser hela tiden normaliserar man undermedvetet. Det är ju bara vanlig vetenskap.
Hahaha självklart kan åsikter vara socialt konstrukterade! ;)
Ta skönhetsideal t.ex. Vi lever ju i ett samhälle där vi oavbrutet matas med reklam där "vackra" människor propagerar för olika produkter. Inte är det väl du som bestämt vad som anses vackert? Nej det är samhället och idag framförallt media. För att undgå att bli påverkad eller influerad av dessa ideal krävs det ju nästan att att man bryter med samhället. Vi matas ständigt med olika typer av ideal. Dock varierar ju dessa beroende på vart i världen man lever. I ett samhälle anses det ju t.ex. attraktivt med långa halsar och kvinnorna har ringar på halsen som sträcker ut den medan samma fenomen i ett annat samhälle anses vara väldigt oattraktivt.
Så svaret är, ganska uppenbart, ja.
Hahaha självklart kan åsikter vara socialt konstrukterade! ;)
Ta skönhetsideal t.ex. Vi lever ju i ett samhälle där vi oavbrutet matas med reklam där "vackra" människor propagerar för olika produkter. Inte är det väl du som bestämt vad som anses vackert? Nej det är samhället och idag framförallt media. För att undgå att bli påverkad eller influerad av dessa ideal krävs det ju nästan att att man bryter med samhället. Vi matas ständigt med olika typer av ideal. Dock varierar ju dessa beroende på vart i världen man lever. I ett samhälle anses det ju t.ex. attraktivt med långa halsar och kvinnorna har ringar på halsen som sträcker ut den medan samma fenomen i ett annat samhälle anses vara väldigt oattraktivt.
Så svaret är, ganska uppenbart, ja.
Ja-a-då.
Svårt att säga hur mycket jag är påverkad av den sociala konstruktionen men något jag vet med all säkerhet är att jag är hundra gånger mer påverkad av den än jag själv inser, vill tro ochans önekar att vara. Även om jag inte själv vill så är det ju till stor del ofrånkomligt. Dock tror jag att om man reflekterar över egna normer, värden och samhället i stort så kan man förhoppningsvis minska denna påverkan en liten del iaf. Men det blir ju klart svårare och svårare att värja sig och skilja på vad som är mina egna åsikter och vad som "prackats" på mig från barnsben.
Hur undviker man det tror du?
Får jag fråga vad som föranledde denna fråga/trådstart? :) Mycket intressant ämne måste jag säga!!
Självklart. Så länge du inte lever som en eremit utan någon som helst kontakt med andra människor lär ju dina åsikter påverkas av de sociala sammanhang du befinner dig i.
Vet inte hur en person som aldrig har haft någon som helst kontakt med en annan levande varelse skulle utveckla åsikter, men det lär ju vara omöjligt att ta reda på...
Hela samhället är socialt konstruerat enligt många sociologiska teorier. Det är ju det som gör det så intressant att ifrågasätta allt eftersom inget egentligen behöver vara som det är då det är konstruerat. Om det inte var konstruerat, hur skulle vi då kunna byta åsikter? Allt som är konstruerat kan dekonstrueras. En sanning som vi måste äta för att överleva kan man ju knappast byta till något annat denna åsikt är då grundad i fakta och inte konstruerad. Det är ju då ingen åsikt heller utan ett påstående kommen ur fakta. Att samhället är konstruerat genom människors överenskommelser med varandra gör att vi kan ändra på samhället och även utvecklas.
"Vet inte hur en person som aldrig har haft någon som helst kontakt med en annan levande varelse skulle utveckla åsikter, men det lär ju vara omöjligt att ta reda på..."
Det vore oerhört intressant att forska i det ämnet faktiskt . Har kanske /säkert redan försökt.
Svårt att säga hur mycket jag är påverkad av den sociala konstruktionen men något jag vet med all säkerhet är att jag är hundra gånger mer påverkad av den än jag själv inser, vill tro ochans önekar att vara. Även om jag inte själv vill så är det ju till stor del ofrånkomligt. Dock tror jag att om man reflekterar över egna normer, värden och samhället i stort så kan man förhoppningsvis minska denna påverkan en liten del iaf. Men det blir ju klart svårare och svårare att värja sig och skilja på vad som är mina egna åsikter och vad som "prackats" på mig från barnsben.
Hur undviker man det tror du?
Får jag fråga vad som föranledde denna fråga/trådstart? :) Mycket intressant ämne måste jag säga!!