• Aylae

Kan åsikter vara socialt konstruerade?

Hahaha självklart kan åsikter vara socialt konstrukterade! ;)

Ta skönhetsideal t.ex. Vi lever ju i ett samhälle där vi oavbrutet matas med reklam där "vackra" människor propagerar för olika produkter. Inte är det väl du som bestämt vad som anses vackert? Nej det är samhället och idag framförallt media. För att undgå att bli påverkad eller influerad av dessa ideal krävs det ju nästan att att man bryter med samhället. Vi matas ständigt med olika typer av ideal. Dock varierar ju dessa beroende på vart i världen man lever. I ett samhälle anses det ju t.ex. attraktivt med långa halsar och kvinnorna har ringar på halsen som sträcker ut den medan samma fenomen i ett annat samhälle anses vara väldigt oattraktivt.

Så svaret är, ganska uppenbart, ja.

• Aylae

Svårt att säga hur mycket jag är påverkad av den sociala konstruktionen men något jag vet med all säkerhet är att jag är hundra gånger mer påverkad av den än jag själv inser, vill tro ochans önekar att vara. Även om jag inte själv vill så är det ju till stor del ofrånkomligt. Dock tror jag att om man reflekterar över egna normer, värden och samhället i stort så kan man förhoppningsvis minska denna påverkan en liten del iaf. Men det blir ju klart svårare och svårare att värja sig och skilja på vad som är mina egna åsikter och vad som "prackats" på mig från barnsben.

Hur undviker man det tror du?

Får jag fråga vad som föranledde denna fråga/trådstart? :) Mycket intressant ämne måste jag säga!!

• Aylae

"Vet inte hur en person som aldrig har haft någon som helst kontakt med en annan levande varelse skulle utveckla åsikter, men det lär ju vara omöjligt att ta reda på..."

Det vore oerhört intressant att forska i det ämnet faktiskt . Har kanske /säkert redan försökt.

• Aylae

Älskar att "debattera " ämnen som dessa. Anser att man bör hålla en sådan diskussion levande. Och en annan sak, som förälder har man det yttersta ansvaret för vilka åsikter och normer barnet kommer utveckla.

• Aylae
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-06-04 10:53:10 följande:

Är hela yttrandefriheten konstruerad egentligen?

Jaa bra fråga! !! Är den det? Skulle inte förvåna mig alls.

Hoppas inte att quotet ser normalt ut nu. Inte så vass på det här med att infoga quotes.
  • Aylae

Fast nu är vi väl helt off topic? Trådstart handlar ju om sociala konstruktioner. Det var iaf det jag var intresserad av att diskutera ????

Men då drar jag mig nog ur här misstänker jag.

Svar på tråden Kan åsikter vara socialt konstruerade?