• Blicka

Värde på glutenprov? Sonen hade 1300!

Min son har också förhöjda värden, vet inte siffran dock. Ska till läkaren på torsdag angående detta så följer tråden med intresse. Om det blir tarmbiopsi blir det säkert samma för oss att undersökningen sker efter sommaren till följd att gluten ska ges som vanligt. Känns ju sådär om det är gluten som ska undvikas. Vet inte om landstinget här diagnosticerar enbart på blodprov om det är högt resultat eller om vidare undersökning måste göras.

• Blicka

Vi sökte läkare för problem med nattvätning o den läkaren ville kolla gluten då hans viktkurva planat ner sedan nio månaders ålder o då morfar har celiaki. Blodprovet visade som sagt förhöjda värden. Även vi fått info om att inte utesluta ngt förrän diagnos har satts. Precis som du skriver kan tarmen hinna läka innan undersökning o visa fel resultat. Sonen klagar på magont o ingen stor matlust. Inte mkt som är gott sen väldigt känslig o trött men det kan ju ha med åldern att göra... Så vi får se vad som sker. Att kolla mjölkallergi igen känns också som ett spår. Hur märks det för er?

• Blicka

Känner väl igen min son i det du skriver om symtom... Det är jobbigt att se att ngt inte är helt bra. Hur gammal är din? När har ni nästa kontakt med sjukvården?

• Blicka

Min är sex år.

Bra att ni får lämna ett till prov. Precis som vi gjort. Skönt att dagen varit bra

• Blicka
    Anonym (Celiaki) skrev 2015-06-08 20:06:07 följande:

Hej!

Mitt barn visade i slutet på mars/ början av april höga värden på antikroppar. Nu i slutat på maj gjordes en gastroskopi pga starka misstankar om celiaki och idag fick vi svar på gastroskopin och mycket riktigt var diagnosen celiaki.  Värdena var över 120(gick inte att uppmäta högre värden) dem skulle ligga under 7. Många i släkten lider av Celiaki även jag själv.

Skönt att ni fått svar. Hur misstänkte ni celiaki?
  • Blicka
    Anonym (Celiaki) skrev 2015-06-08 20:42:20 följande:
    Har nog länge velat och funderat. Började väl vid 10-11månaders när avföringen var grön och slemmig under 2-3veckors period runt 5-15ggr per dag, avföringstest togs men visade inget avvikande. Frågade då om det kunde bero på t.ex. celiaki men de avfärdades, såg för välmående ut för något sådant! Senaste halvåret har bestått av gnäll och klagat på magont. Hela livet har även haft eksem som jag fått höra att är atopiskt eksem får se om det blir bättre nu när kosten ändras! Sömnen är inte heller något att hänga i julgranen för nu på över 3½år har det nog inte blivit mer än kanske 30 hela nätter, det vet ja ju dock inte om beror på det.  Men fick iaf tjata mig till ett blodprov och är glad att jag stod på mig!
    Tur att du stod på dig! Hoppas det blivit en förändring för er nu med rätt kost
  • Blicka
    Anonym (Celiaki) skrev 2015-06-08 21:11:14 följande:
    Såg att din son haft problem med sängvätning?(hade nämligen det som liten.. fick madrass som pipar samt näsdroppar och de löste sig med tiden) är de något symtom som läkaren klassar till celiaki eller var de för viktkurvan dalat? Mitt barns viktkurva och längdkurvan ligger mitt på linjen (även jag själv har inte haft problem med vikt eller längd, visserligen fick jag diagnosen som tonåring)
    Läkaren gick nog på både sängvätning o viktkurva. Vi har provat minirin utan effekt men läkaren tyckte vi skulle fortsätta med frågan om celiaki o uttryckte sig så att om det visar sig vara det löser sig nog sängvätningen per automatik. Vet inte om det finns ngt samband?
  • Blicka
    Anonym (Celiaki) skrev 2015-06-08 21:19:35 följande:
    Okej precis! tyckte bara det verkande intressant iom jag hade problem med det som liten. Får väl se i framtiden ifall det kommer fram någon forskning om det! Hoppas ni snart får svar på om han har celiaki! 
    Ja svar hoppas jag vi får fort.
  • Blicka

Läkarbesök för sonen idag. Ska bli intressant art höra resultat på andra blodprovet o vad som händer härnäst.

• Blicka

Andra blodprovet också förhöjt men långt ifrån din sons 1300! 17 på första, 10 på andra provet. Blir gastroskopi i slutet av juni o sen ca 6 veckor innan svaret kommer.

• Blicka

Hur har det gått för er? Sonen gjorde gastroskopi idag o läkaren tyckte sig se en inflammation så vi ska ge honom glutenfritt nu tills återbesök i slutet av augusti. Då får vi provsvar o säkert besked.

• Blicka
    Anonym (Celiaki) skrev 2015-07-01 19:21:57 följande:
    Vi skall åka till en näringsterapeut nu nästa vecka! skall bli intressant eftersom mitt eget besök aldrig blev av även om jag hade rättt till ett. Dottern har väl smygätit och stjält vanliga kex ett par gånger annars håller vi dieten och hon gnäller inte på magont lika ofta! gick gastroskopin bra för honom? 
    Sonen var jätteduktig igår! Så undersökningen gick bra. Synd bara att resultatet dröjer åtta veckor

Skönt att dieten hållits så bra. Sonen fick glutenfritt knäckebröd idag o gillade det. Alltid ngt... Blir nog värre med det mjuka brödet.
  • Blicka

Sonen fortsatt under utredning då provet inte helt tydligt visade på celiaki (tarmluddet inte borta men inflammatoriska celler fanns i tarmen. Hur går det för er andra?

• Blicka

Sonen fick celiakidiagnos o har nu ätit glutenfritt ett år. Började även med laktosfritt för två månader sen då han fortsatt klaga lite på magont. Nu verkar han må bra!

I övrigt - var inte rädd! Det har gått jättebra med omställningen tycker jag.

• Blicka

Skulle inte rekommendera att börja med glutenfritt om det inte är på inrådan av läkare. Provsvaren framöver kan ge felaktig bild om man experimenterar på egen hand innan ev diagnos har satts. Så förankra innan ni börjar med annan kost!

• Blicka
    Anonym (Diana) skrev 2017-05-28 03:21:26 följande:
    Jag såg sen att det var en gammal tråd. Nu var ju redan blidprov taget och ts barn skulle ha fått vänta hela sommaren på nästa prov, jag tycker inte det är okej att låta sitt barn plågas på det sättet. Det är både grymt och elakt, jag skulle ha svårt att umgås med någon som gjorde så. Det spelar ingen roll vad nästa prov visar för mår barnet bättre vet man ju varför. Idag finns så mycket glutenfritt så man behöver inte börja med en helt ny kost.
    Det är klart att man inte vill låta barnet må dåligt. Det är ju självklart! Vi fick tex i samråd med sjukvården börja med glutenfritt innan diagnos var satt, det blev en del i att fastställa diagnos. Tror ändå det är bra att förankra... eller iaf lyfta det till diskussion med den läkare man har kontakt med o sedan fatta ett eget beslut efter det!
  • Blicka
    Anonym (Diana) skrev 2017-05-28 12:06:10 följande:
    Det är klart att det kan vara bra att berätta det för läkaren, men säger han/hon nej får man ju börja med glutenfritt ändå.
    Allt är ju upp till föräldern i slutändan, visst är det så.
  • Blicka
    januari87 skrev 2017-05-28 08:46:49 följande:

Mitt barn lider inte av det iaf!

Vad bra!

När ska ni få göra biopsin?
  • Blicka
    januari87 skrev 2017-06-05 10:30:29 följande:

Ska träffa läkare den 5 juli å utifrån de ska vi bestämma nästa steg

Tummar för att fortsatta kontakten går bra. Undrar du ngt är det bara att fråga!
Svar på tråden Värde på glutenprov? Sonen hade 1300!