• Anonym (TS)

Flickvän blir arg/ledsen/besviken varje gång jag startar en diskussion

Hej.

Under de senaste månaderna har mina flickvän reagerat extra mycket när jag tagit upp något jag vill prata om. Det kan handla om något jag är ledsen över eller något jag inte håller med om.

Om hon då gör något som jag tycker är fel eller inte håller med henne om, så vill ju jag gärna ta upp detta. Men hon reagerar då väldigt starkt samt att hon sedan är kall mot mig under flera dagar efteråt, lite mer än 1 vecka ungefär. Detta leder till att om vi har planer tillsammans så avbokas dessa, samt att hon knappt pratar/smsar/ringer mig under denna tid, ibland ignorerar hon till och med mig.

Något mer som gör mig ledsen är att hon inte ändrar på sig heller, fastän att hon säger att hon förstår. Hon vill heller aldrig prata om det mer, då hon tycker jag tar upp saker om och om igen och inte kan släppa det. Men varför jag inte kan släppa det är ju för att vi inte har diskuterat det och kommit överens om något tillsammans, som gör båda glada och nöjda.

Detta är jobbigt för mig då jag just nu knappt vågar ta upp mer diskussioner med henne, fastän att jag känner att jag behöver.

Känns lite som att hon inte tar hänsyn till mina preferenser och vad jag vill i förhållandet, att hon inte riktigt prioriterar att göra mig glad också.

Jag vill också nämna att jag inte tar upp diskussioner allt för ofta, kanske en sak jag tar upp i månaden. Och då menar jag att denna diskussionen kan handla om vad som helst, exempelvis att jag inte håller med henne om något. Och vill att vi möts på "mellanvägen".

Hur ska jag göra??? Ett stort problem är att jag inte vet hur jag ska ta upp detta med henne, då jag är rädd för att hon ska reagera likadant på detta och konsekvenserna blir likadana... 

Det känns också som att hon inte riktigt förstår min situation, eller kan tänka sig in i hur jag känner mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-08 15:51
    Vi har varit tillsammans i ungefär 1 år.

• Svar på tråden Flickvän blir arg/ledsen/besviken varje gång jag startar en diskussion
  • Anonym (TS)
    Fattarexakt skrev 2015-06-08 16:07:29 följande:

Exakt samma som min tjej!

Hopplöst..

Tyvärr inget råd! Gör slut kanske..

Är hon som din nuvarande tjej?

Isåfall vill jag gärna veta hur du löser den situationen med henne!
  • Anonym (Stella)

Har tyvärr inga råd alls att ge men personer som är som din tjej är jobbiga att ha att göra med. Jag känner precis som du att om man aldrig diskuterar klart i lugn och ro och känner att man blir förstådd av sin partner så är det nästan omöjligt att släppa problemet i fråga. Sen måste jag säga att det är fruktansvärt omoget och drygt beteende av din tjej att dissa dig i en vecka efter varje gång. Jag har också levt med en sån där person och det tog effektivt död på mina känslor för honom.

• Anonym (like me)

Det är nog så att tjejen känner sig kritiserad. Hur mår hon annars? Hur är ert förhållande annars? Känns som det ligger annat och gror, känns hon sig sedd och förståd? Jag är lite som din tjej, när jag är nere i en svacka och mår pisspannkaka. Det kvittar lixom vad gubben säger eller gör, jag tar ALLT personligt. Skitjobbigt..för alla. Du får ta ett snack med henne, där du förklarar hur du mår när hon gör som hon gör, anklaga inte men va rätt bestämd. Funkar på mig iaf och jag är rätt normal 80% av tiden iaf ;)

• Anonym (Tjej)

Hur tar du upp sakerna med henne? Googla vargspråk och giraffspråket, jag har själv svårt att prata om saker utan att få de att låta som att jag kritiserar. Men annars kanske hon har dålig självbild/självförtroende och tar de hårt?... Oavsett så är de ju viktigt att kunna prata om saker, du ska inte behöva vara tyst om något som du stör dig på eller något som får dig att må dåligt. Hoppas de löser sig hur de nu än blir.

• Fattarexakt
    Anonym (TS) skrev 2015-06-08 16:10:02 följande:

Är hon som din nuvarande tjej?

Isåfall vill jag gärna veta hur du löser den situationen med henne!

Nej EX!

Löste aldrig situationen utan träffade annan. Men det innebär inte att det inte finns hopp för er. Försök prata och prata..

Är det mycket på hennes jobb eller rubt omkring? Är hon stressad utarbetad eller nåt?
  • Anonym (like me)
    Anonym (like me) skrev 2015-06-08 16:16:54 följande:

Det är nog så att tjejen känner sig kritiserad. Hur mår hon annars? Hur är ert förhållande annars? Känns som det ligger annat och gror, känns hon sig sedd och förståd? Jag är lite som din tjej, när jag är nere i en svacka och mår pisspannkaka. Det kvittar lixom vad gubben säger eller gör, jag tar ALLT personligt. Skitjobbigt..för alla. Du får ta ett snack med henne, där du förklarar hur du mår när hon gör som hon gör, anklaga inte men va rätt bestämd. Funkar på mig iaf och jag är rätt normal 80% av tiden iaf ;)

Dock tjurar jag inte flera dagar...typ samma dag
  • Anonym (TS)
    Anonym (like me) skrev 2015-06-08 16:16:54 följande:

Okej! Tack för alla tips! 

Men när man ska förklara hur jag mår när hon gör si och så... anklagar jag inte henne på sätt och vis då. Du får gärna förklara lite snabbt och lätt på ett ungefär hur jag ska framföra ett exempel av en mening. Har försökt mig på detta, men blivit fel ändå. Dock tror jag att jag inte lyckades framföra det helt rätt! :) 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Stella) skrev 2015-06-08 16:16:51 följande:

Har tyvärr inga råd alls att ge men personer som är som din tjej är jobbiga att ha att göra med. Jag känner precis som du att om man aldrig diskuterar klart i lugn och ro och känner att man blir förstådd av sin partner så är det nästan omöjligt att släppa problemet i fråga. Sen måste jag säga att det är fruktansvärt omoget och drygt beteende av din tjej att dissa dig i en vecka efter varje gång. Jag har också levt med en sån där person och det tog effektivt död på mina känslor för honom.

Jo, känns dumt och jag vet inte riktigt hur jag ska göra...
    Hon säger att hon förstår och att det är okej. Men vad menas med det?? Hon ändrar inte sitt beteende och vad menar hon med att det är okej? Jag tycker ju inte själv att det är okej och löst då vi inte har kommit överens om något...
Svar på tråden Flickvän blir arg/ledsen/besviken varje gång jag startar en diskussion