• Anonym (TS)

Flickvän blir arg/ledsen/besviken varje gång jag startar en diskussion

Hej.

Under de senaste månaderna har mina flickvän reagerat extra mycket när jag tagit upp något jag vill prata om. Det kan handla om något jag är ledsen över eller något jag inte håller med om.

Om hon då gör något som jag tycker är fel eller inte håller med henne om, så vill ju jag gärna ta upp detta. Men hon reagerar då väldigt starkt samt att hon sedan är kall mot mig under flera dagar efteråt, lite mer än 1 vecka ungefär. Detta leder till att om vi har planer tillsammans så avbokas dessa, samt att hon knappt pratar/smsar/ringer mig under denna tid, ibland ignorerar hon till och med mig.

Något mer som gör mig ledsen är att hon inte ändrar på sig heller, fastän att hon säger att hon förstår. Hon vill heller aldrig prata om det mer, då hon tycker jag tar upp saker om och om igen och inte kan släppa det. Men varför jag inte kan släppa det är ju för att vi inte har diskuterat det och kommit överens om något tillsammans, som gör båda glada och nöjda.

Detta är jobbigt för mig då jag just nu knappt vågar ta upp mer diskussioner med henne, fastän att jag känner att jag behöver.

Känns lite som att hon inte tar hänsyn till mina preferenser och vad jag vill i förhållandet, att hon inte riktigt prioriterar att göra mig glad också.

Jag vill också nämna att jag inte tar upp diskussioner allt för ofta, kanske en sak jag tar upp i månaden. Och då menar jag att denna diskussionen kan handla om vad som helst, exempelvis att jag inte håller med henne om något. Och vill att vi möts på "mellanvägen".

Hur ska jag göra??? Ett stort problem är att jag inte vet hur jag ska ta upp detta med henne, då jag är rädd för att hon ska reagera likadant på detta och konsekvenserna blir likadana... 

Det känns också som att hon inte riktigt förstår min situation, eller kan tänka sig in i hur jag känner mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-08 15:51
    Vi har varit tillsammans i ungefär 1 år.

• Svar på tråden Flickvän blir arg/ledsen/besviken varje gång jag startar en diskussion
  • Dkcre
    Anonym (TS) skrev 2015-06-08 16:55:58 följande:

Hur länge kämpade du med att lösa detta? Kändes det som något som inte gick att lösa eller?

Svarar ikväll när tid finns.

Ha det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (like me) skrev 2015-06-08 16:44:06 följande:
    Kan ju bara utgå ifrån hur min gubbe snackade med mig. Det va en dag när jag va i balans, absolut inte under fajten. Han frågade mig hur jag mådde, om det va ngt som tyngde mig. Han frågade på riktigt och va intresserad av mitt svar, inte ngt han sa för att snabbt komma förbi och säga att jag beter mig fel, förstår du hur jag menar?! Sen sa han att han mår skit när när vi inte kan prata om saker utan att jag tar illa upp. Att han nmår kasst av att veta att om vi tycker olika så vet han att jag tjurar ihop. Att det är mänskligt att tycka olika, att man får tycka olika, att varken hans eller min åsikt är viktigare. Sen frågade han mig varför jag tar en diskussion eller åsikt personligt. Mitt svar: Öööööööö jag vet inte, sen tjurade jag lite. Men när jag tänkt lite på så har han ju rätt. Jag tjurar nu med fast inte så mkt och inte riktat mot honom. Vet inte om det va till nån hjälp. Men din flicka känner sig garantera kritiserad och ifrågasatt..men det är skitjobbigt att leva med en sån som din flicka och en sån som mig. Funkar det inte så blir riktigt jäkla förbannad..storma ut, ställ till en scen och sov borta ;)
    Jo, jag är ju rädd att bägaren tillslut rinner över för min del. Något jag också känner är ju att hon alltid får sin vilja igenom.

Så det handlar inte bara om att hon blir arg/sur, utan hon ställer heller inte upp för mig. Hade varit en annan sak om hon hade blivit sur MEN faktiskt ändrat sig och ställt upp för mig.

Jag har ofta resonerat så att vägen till att vi inte får några diskussioner eller att hon blir sur är att jag inte säger emot. Men så kan vi ju inte ha det... Att jag inte får säga till eller säga emot henne om något.
  • Anonym (like me)
    Anonym (TS) skrev 2015-06-08 17:04:33 följande:

Jo, jag är ju rädd att bägaren tillslut rinner över för min del. Något jag också känner är ju att hon alltid får sin vilja igenom.

Så det handlar inte bara om att hon blir arg/sur, utan hon ställer heller inte upp för mig. Hade varit en annan sak om hon hade blivit sur MEN faktiskt ändrat sig och ställt upp för mig.

Jag har ofta resonerat så att vägen till att vi inte får några diskussioner eller att hon blir sur är att jag inte säger emot. Men så kan vi ju inte ha det... Att jag inte får säga till eller säga emot henne om något.

Men älskar hon dig? Älskar du henne? Pratar hon med någon? Om inte så skulle hon nog behöva det, hon själv och ni två tsm. Hur menar du ställer upp? Kör hon sitt race och struntar i dig?
  • Anonym (like me)

Fast det slog mig nu. Iom att hon är van att få sin vilja genom så är hon inte van att kompromissa. Hon blir förnärmad när hon blir emotsagd och sur för att hon inte bestämmer. Förnärmad =sur och barnslig. Är det så så strunta i mina tidigare "råd", kör på det sista..;)

• Anonym (Nejj)

Ignorerad under en hel vecka o inte vilja prata, nä såna fyrkantiga o krävande människor brukar jag dra mig undan. För det GÅR inte.

Endast mycket medgörliga personer brukar finna sig i sånt här, o nästan slå knut på sig själv för den andre o ändå inte komma vidare.

• Anonym (TS)
    Anonym (like me) skrev 2015-06-08 17:10:42 följande:
    Men älskar hon dig? Älskar du henne? Pratar hon med någon? Om inte så skulle hon nog behöva det, hon själv och ni två tsm. Hur menar du ställer upp? Kör hon sitt race och struntar i dig?
    Hon säger att hon älskar mig. Jag älskar henne jättemycket, men tycker dessa situationerna är jobbiga... Men när allt är bra är allt toppen!

Hon vill inte prata med någon. Jag har tagit upp det, men hon säger "vad hjälper det?".

Ja, precis. Hon kör sitt race. Hon gör vad hon vill och tar inte riktigt hänsyn till mina preferenser. 

Dessutom får hon det att låta som att jag har ett alternativ, tex. "är det okej?" säger jag då "nej, jag vill göra såhär..." så blir det ändå inte så, om du förstår vad jag menar!
  • Anonym (like me)
    Anonym (TS) skrev 2015-06-08 17:42:46 följande:

Hon säger att hon älskar mig. Jag älskar henne jättemycket, men tycker dessa situationerna är jobbiga... Men när allt är bra är allt toppen!

Hon vill inte prata med någon. Jag har tagit upp det, men hon säger "vad hjälper det?".

Ja, precis. Hon kör sitt race. Hon gör vad hon vill och tar inte riktigt hänsyn till mina preferenser. 

Dessutom får hon det att låta som att jag har ett alternativ, tex. "är det okej?" säger jag då "nej, jag vill göra såhär..." så blir det ändå inte så, om du förstår vad jag menar!

Ok, har du blivit riktigt arg nångång? Sagt precis vad du vill? Fråga henne varför hon alltid ska ha rätt? Varför hennes vilja/åsikt är mer värd/bättre än din! Lessen man jag vet inte vad man ska göra, om ni pratar och hon inte ändrar sig så har du nog tyvärr två val, acceptera läget eller gå vidare..
  • Anonym (TS)
    Anonym (like me) skrev 2015-06-08 17:50:42 följande:

Ok, har du blivit riktigt arg nångång? Sagt precis vad du vill? Fråga henne varför hon alltid ska ha rätt? Varför hennes vilja/åsikt är mer värd/bättre än din! Lessen man jag vet inte vad man ska göra, om ni pratar och hon inte ändrar sig så har du nog tyvärr två val, acceptera läget eller gå vidare..

Sa jag ta det med henne i en lugn ton eller verka arg och upprörd? Hur får jag henne att verkligen förstå??
  • Anonym (TS)
    Anonym (Krille) skrev 2015-06-08 16:36:55 följande:

Visst alltså.. Om man alltid låter grinig så är det ju naturligtvis bra om partnern påtalar detta. Men att inte vilja ta en diskussion eller svara på frågor med motiveringen att man sagt något "på fel" sätt håller inte i längden.

Hur pratar jag med henne så hon förstår??

Har som sagt svårt att ta diskussioner med henne...
  • Anonym (like me)
    Anonym (TS) skrev 2015-06-08 18:01:43 följande:

Sa jag ta det med henne i en lugn ton eller verka arg och upprörd? Hur får jag henne att verkligen förstå??

Gör tvärtemot som du brukar! Hade det varit jag så hade jag exploderat! Om det är så son jag tror så är jag inte alls som din flicka. Jag behöver inte ha rätt och jag ställer upp. Sen tror jag att hon kan bete sig såhär för att du tillåter det. Sätt ner foten..hårt och bestämt!
Svar på tråden Flickvän blir arg/ledsen/besviken varje gång jag startar en diskussion