• Daffyduckling

Sekretessen inom förskolan

Jag undra om någon vet hur det är mes sekretessen inom förskolan. Får förskolechefen berätta för personalen saker om barnens hemförhållanden. Jag funderar på att söka dispens från 15timmarsregeln men vill inte att personalen jag träffar varje dag ska känna till varför.

Någon som vet om hur personalen får prata om saker som rör barn och föräldrar med varandra.

• Svar på tråden Sekretessen inom förskolan
  • LiaSthlm

Ja personalen inom förskolan får prata med varandra och de kommer inte avslöja något utåt. Säg till om du inte vill att det ska avslöjas till personalen så kan ni kanske bara skriva lite om anledningen och ta det andra muntligt.

Det är kommunen som beviljar dispans från 15 h regeln så det är inte förskolechefen som kan bevilja. Däremot kan förskolechefen säkert skriva om behovet och hjälpa till.

• Dockan

Inom skolans värld (tror förskola har samma typ av sekretess) gäller sekretess med ett visst antal undantag.

Det mest använda undantaget är att du har rätt att föra vidare information till annan personal som arbetar med barnet om det finns behov av detta för att barnet ska bemötas korrekt.

Generellt sätt så behöver inte barnet bemötas annorlunda behöver man inte förklara varför du får ett undantag. Utan din chef kan säga att så är beslutat bara. Iblan förklarar vi dessutom vara hur barnet ska bemötas utan varför, om det går att vara tydlig med just hur pedagogen ska vara och informationen är väldigt känslig och inte bör spridas.

Men ofta berättar barnen själva om de vet - det är då bra och veta och vara redo som vuxen att möta barnets tankar på ett klokt vis. Jag vet MYCKET om mina elevers familjer, mer än nog föräldrarna tror... Fast bara information som behöver tas vidare görs det. Föräldrarna bemöts som att jag inte vet.

• Punkster
    Dockan skrev 2015-06-09 07:17:50 följande:

Inom skolans värld (tror förskola har samma typ av sekretess) gäller sekretess med ett visst antal undantag.

Det mest använda undantaget är att du har rätt att föra vidare information till annan personal som arbetar med barnet om det finns behov av detta för att barnet ska bemötas korrekt.

Generellt sätt så behöver inte barnet bemötas annorlunda behöver man inte förklara varför du får ett undantag. Utan din chef kan säga att så är beslutat bara. Iblan förklarar vi dessutom vara hur barnet ska bemötas utan varför, om det går att vara tydlig med just hur pedagogen ska vara och informationen är väldigt känslig och inte bör spridas.

Men ofta berättar barnen själva om de vet - det är då bra och veta och vara redo som vuxen att möta barnets tankar på ett klokt vis. Jag vet MYCKET om mina elevers familjer, mer än nog föräldrarna tror... Fast bara information som behöver tas vidare görs det. Föräldrarna bemöts som att jag inte vet.

Förskolan har generellt sett hårdare sekretessregler än skolan. Minns inte exakt hur det är för förskolan, men inom skolan så är saker sekretessbelagda om det kan misstänkas att barnet det rör kan lida men av att informationen kommer ut. Vissa uppgifter är dock alltid offentliga handlingar, t.ex. betyg om omdömen. 
  • Dockan

Ja allt som är offentliga handlingar (gäller dock ej friskolor) är ju inte berört av sekretess. Å andra sidan är det ju inte en information vi lämnar vidare egentligen. Offentliga handlingar saknas väl egentligen på förskola ja.

Jag tänkte mer på all informstion om personen vi hanterar, vilket är majoriteten. Där råder det ett generellt yppandeförbud - med en del undantag mot personal, blåljuspersonal. Sen ser ju policyn olika ut - vi talar generellt sätt inte om elevers privata förhållande alls. Vi har dessutom som policy att om vi anser att det behövs pratar vi med elev och/eller förälder och inhämtar lov först.

• Daffyduckling

Tack för svaren, jag har kontaktat kommunen och de har beslutat att delegera beslut om undantag till förskolechefen. Så jag kommer oundvikligen få ta det med henne, sedan är ju frågan hur det kommer spridas i personalgruppen. Jag har barn på två av tre avdelningar så någon kommer säkert undra, om än i all välmening. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta frågor. Ibland är det sämre att inte säga om skäl när det uppenbart finns.

Sen undrar jag lite vad som brukar vara godtagbara skäl till utökad tid. Jag tänker lite att om barngruppwn är stor blie förskolechefen snålare, likaså med personalsituatioen inföee sommaren.

• mammalovis

Antingen finns det väl en reell grund för att barnen ska få utökad tid, annars beviljas det inte.

De barn som jag vet fått utökad tid har annan språkbakgrund och behöver få mer tid att bli stimulerade på i barngrupp, så det gäller ju inte vilken familj som helst, så du lär väl ha ett bra godtagbart skäl sedan innan utan att fråga oss.

• Alexi

Men är det ditt eller barnets behov som gör att du behöver mer tid? Har du intyg från tex bup eller bvc?

• Daffyduckling

Gick visst lite snabbt. Saken är den att jag tidigar har varit deprimerad och är ev. på väg ner i en ny. Jag är i dagsläget inte sjukskriven men har kontakt med läkare. Min tanke var att det skulle vara bra med lite avlastning nu så jag kanske slipper bli sjuk.

Eller ska man vara sjuk först, innan man kan få utökat?

• Alexi

Jag tror det är väldigt olika. Men ett läkarintyg kan nog vara en bra hjälp.

• IsDimma

Eftersom man kan få utökad tid vid psykosociala skäl så borde det inte vara något större problem.

Vi har två barn där jag jobbar som får gå en timme extra varje dag eftersom våran chef är orolig för barnens hemsituation och går dom till klockan tre så får dom dels mellanmål hos oss och dels hinner den arbetande föräldern sluta jobbet. Det är föräldern som är hemma som är problemet. Den föräldern råkade simning ut för en skada som skadade delar av hjärnan och hen tar inte hand om sig själv som man bör

• IsDimma

Och nej, jag är rätt säker på att vi på avdelningen inte behöver få veta varför.
    Däremot så önskar vi att ni berättar eftersom det kan påverka barnen. Och det är lättare att bemöta barnen rätt om vi vet.

Svar på tråden Sekretessen inom förskolan