• Anonym (Sussi)

Jag visste att han hade barn MEN

Min sambo och jag träffades när hans barn var ganska små. De två barnen har hela tiden bott hos sin mamma med sina syskon på annan ort och kommit till oss vh, fredag kväll till sön fm. Jag har ett barn sedan tidigare där pappan inte är med i bilden. Jag och min sambo har två gemensamma barn som är små. Vi har haft det tufft och jag har varit väldigt trött. Jag har haft nästan allt ansvar för våra barn + mitt barn sedan tidigare. Min mans engagemang har endast funnits ibland när hans stora barn kommer. Men för det mesta får jag ta det lasset också.

Min mans äldsta barn är nu 16 och slängde ur sig något om att hon skall flytta till oss???! Jag frågade sambon om detta men han verkar inte vilja prata om det, han hade typ hört något om det i förbifarten och tycker det bara skall bli kul. Själv får jag panik och ångest!! Hur skall jag orka med en till, på heltid? Visserligen visste jag att han hade barn när vi träffades men det är en j_vla skillnad på att ha dem vh till att de flyttar hem till oss. Frågar man inte om man kan flytta hem till någon annan, om det är ok? Jag tycker i alla fall min sambo kunde pratat med mig. När jag försöker ta upp det säger han att det inte är säkert att det skall bli så. Men så får jag reda på av hans barn på instagram att hen skall flytta hem till oss....

Vad tycker ni? Håller ni med om att min sambo skulle pratat med mig om det innan? Borde inte 16-åringen frågat bara om det var ok? Vad har jag för val?

Funderar på att ta barnen med mig och lämna honom . Så trött är jag men har tydligen INGET att säga till om.

• Svar på tråden Jag visste att han hade barn MEN
  • Alvina

Jo, självklart skulle din sambo frågat dig först. I ett förhållande där man dessutom bor tillsammans måste man ju kommunicera och ha en öppen dialog med varandra. Men en 16-åring behöver väl knappast tas om hand utan klarar väl av att sköta sig själv. Kanske hen tom kan hjälpa dig ibland och passa småsyskonen och hjälpa till i hushållet.

• Anonym (C)

Men hur jobbigt kan det vara att ha en 16-åring hemma? Hon lär ju tvätta sina egna kläder, städa sitt eget rum och kan dessutom hjälpa till att laga mat nån dag i veckan. Du behöver ju inte ta något ansvar för henne.

En nyfiken fråga bara, men är du förvånad att du fått ta allt ansvar själv? Du träffade en man som redan var skild och bara hade barnen varannan helg... Skulle jag träffa en sådan man skulle jag dra direkt. Men så har jag oxå redan separerat från mina barns far och han tog inget ansvar hemma...

• mmi

Hej! Asså de ju självklart att du har något och säga till om oxå det är ju inte bara hans hem utan lika mycket ditt eftersom ni bor ihop, men hon är 16 år hon kanske kan hjälpa dig att underlätta då du har små barn och får ta allt ansvar själv så kanske du kan få lite mer hjälp av henne oxå? Ni kanske kommer bra överens eller är ni någon form av ovänner? Det kanske blir bättre men det kan ju tyvärr oxå bli jobbigare då det ändå är en tonåring men stå på dig för din vilja räknas oxå

• Tow2Mater

Håller med dig.

Dags att omfördela allt ansvar lite rättvisare ifall hon flyttar till er!

Och en 16-åring ska inte "hjälpa till" i hushållet, hon ska kunna göra sin del. Ta upp detta med henne och din man, så kanske hon t o m ändrar sig om flytten ;)

• Anonym (Lovisa)

Självklart ska han fråga dig först. Tycker du ska sätta ner foten. Du har INGEN skyldighet att ta hand om hans ungar. Det är hans ansvar ingen annans.

• Alvina
    Anonym (Lovisa) skrev 2015-06-10 19:30:42 följande:

Självklart ska han fråga dig först. Tycker du ska sätta ner foten. Du har INGEN skyldighet att ta hand om hans ungar. Det är hans ansvar ingen annans.

Ingen har väl påstått att hon måste ta hand om dottern. Hon är 16 år!
  • Anonym (Lovisa)
    Alvina skrev 2015-06-10 19:34:20 följande:
    Ingen har väl påstått att hon måste ta hand om dottern. Hon är 16 år!
    Så du tror itne en 16 åring behöver tillsyn? Hahahahahaha har du själv tonåringar?
  • Anonym (...)

Självklart pratar man med varandra och inte bestämmer saker över huvudet. Men en 16 åring behöver man väl inte passa? och det blir väl din mans ansvar först och främst ändå?

• Anonym (abc)

Ger man sig in i ett förhållande med någon som har barn så är det sånt här du får räkna med. Vad skulle du säga om dina barn ville flytta hem till dig om de bott hos pappan? Ställ krav på att han hjälper till hemma och ställ krav på 16 åringen också. Barn ska också göra saker hemma och en 16 åring klararav alla hushållssysslor.

• Alvina
    Anonym (Lovisa) skrev 2015-06-10 19:35:46 följande:

Så du tror itne en 16 åring behöver tillsyn? Hahahahahaha har du själv tonåringar?

Nej, det har jag inte. Tillsyn, javisst men tas om hand, nej. Fel ordval kanske?
Svar på tråden Jag visste att han hade barn MEN